Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jak wygląda rekrutacja do szkół sportowych i szkół mistrzostwa sportowego?
18 stycznia 2014 r. weszła w życie ustawa z 6 grudnia 2013 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw, zwana powszechnie ustawą rekrutacyjną, realizująca wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 8 stycznia 2013 r. Ustawa ta określa m.in. zasady przeprowadzania rekrutacji do publicznych szkół sportowych i szkół mistrzostwa sportowego.
Podstawowe szkoły sportowe i mistrzostwa sportowego
Do klasy pierwszej publicznej szkoły podstawowej sportowej, publicznej szkoły podstawowej mistrzostwa sportowego lub oddziału sportowego w publicznej szkole podstawowej ogólnodostępnej przyjmuje się kandydatów, którzy:
- mają bardzo dobry stan zdrowia potwierdzony orzeczeniem lekarskim o zdolności do uprawiania danego sportu, wydanym przez lekarza specjalistę w dziedzinie medycyny sportowej lub innego uprawnionego lekarza, zgodnie z przepisami w sprawie trybu orzekania o zdolności do uprawiania danego sportu przez dzieci i młodzież do ukończenia 21. roku życia oraz przez zawodników pomiędzy 21 a 23 rokiem życia,
- mają pisemną zgodę rodziców na uczęszczanie kandydata do szkoły lub oddziału,
uzyskali pozytywne wyniki prób sprawności fizycznej, na warunkach ustalonych przez polski związek sportowy właściwy dla danego sportu, w którym jest prowadzone szkolenie sportowe w danej szkole lub danym oddziale.
I etap
W przypadku większej liczby kandydatów spełniających powyższe warunki, niż liczba wolnych miejsc, na pierwszym etapie postępowania rekrutacyjnego są brane pod uwagę wyniki prób sprawności fizycznej.
II etap
W przypadku równorzędnych wyników uzyskanych na pierwszym etapie postępowania rekrutacyjnego, na drugim etapie są brane pod uwagę łącznie następujące, mające jednakową wartość, kryteria:
- wielodzietność rodziny kandydata (oznacza to rodzinę z trójką dzieci i więcej),
- niepełnosprawność kandydata,
- niepełnosprawność jednego z rodziców kandydata,
- niepełnosprawność obojga rodziców kandydata,
- niepełnosprawność rodzeństwa kandydata,
- samotne wychowywanie kandydata w rodzinie (oznacza to wychowywanie dziecka przez pannę, kawalera, wdowę, wdowca, osobę pozostającą w separacji orzeczonej prawomocnym wyrokiem sądu, osobę rozwiedzioną, chyba że osoba taka wychowuje wspólnie co najmniej jedno dziecko z jego rodzicem),
- objęcie kandydata pieczą zastępczą.
Gimnazja i szkoły ponadgimnazjalne sportowe lub mistrzostwa sportowego
Do klasy pierwszej:
- publicznego gimnazjum sportowego,
- publicznego gimnazjum mistrzostwa sportowego,
- oddziału sportowego w publicznym gimnazjum ogólnodostępnym,
- publicznej szkoły ponadgimnazjalnej sportowej,
- publicznej szkoły ponadgimnazjalnej mistrzostwa sportowego lub oddziału sportowego w publicznej szkole ponadgimnazjalnej ogólnodostępnej,
- przyjmuje się kandydatów posiadających świadectwo ukończenia szkoły podstawowej.
I etap postępowania rekrutacyjnego
W przypadku większej liczby kandydatów spełniających podane warunki, niż liczba wolnych miejsc w szkołach i oddziałach, na pierwszym etapie postępowania rekrutacyjnego są brane pod uwagę wyniki prób sprawności fizycznej.
II etap postępowania rekrutacyjnego
W przypadku równorzędnych wyników uzyskanych na pierwszym etapie postępowania rekrutacyjnego, na drugim etapie są brane pod uwagę łącznie odpowiednio następujące kryteria:
- wyniki sprawdzianu – w przypadku publicznego gimnazjum sportowego, publicznego gimnazjum mistrzostwa sportowego i oddziału sportowego w publicznym gimnazjum ogólnodostępnym,
- wyniki egzaminu gimnazjalnego – w przypadku publicznej szkoły ponadgimnazjalnej sportowej, publicznej szkoły ponadgimnazjalnej mistrzostwa sportowego i oddziału sportowego w publicznej szkole ponadgimnazjalnej ogólnodostępnej,
- wymienione na świadectwie ukończenia gimnazjum oceny z jęz. polskiego i matematyki oraz z dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych ustalonych przez dyrektora danej szkoły, jako brane pod uwagę w postępowaniu rekrutacyjnym do danego oddziału tej szkoły – w przypadku publicznej szkoły ponadgimnazjalnej sportowej, publicznej szkoły ponadgimnazjalnej mistrzostwa sportowego i oddziału sportowego w publicznej szkole ponadgimnazjalnej ogólnodostępnej,
świadectwo ukończenia odpowiednio szkoły podstawowej lub gimnazjum z wyróżnieniem,
szczególne osiągnięcia wymienione na świadectwie ukończenia odpowiednio szkoły podstawowej lub gimnazjum:
- uzyskanie wysokiego miejsca nagrodzonego lub uhonorowanego zwycięskim tytułem w zawodach wiedzy, artystycznych i sportowych, organizowanych przez kuratora oświaty albo organizowanych co najmniej na szczeblu powiatowym przez inne podmioty działające na terenie szkoły, z wyjątkiem tytułu laureata lub finalisty ogólnopolskiej olimpiady przedmiotowej oraz tytułu laureata konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim lub ponadwojewódzkim,
osiągnięcia w zakresie aktywności społecznej, w tym na rzecz środowiska szkolnego, w szczególności w formie wolontariatu.
III etap postępowania rekrutacyjnego
W przypadku równorzędnych wyników uzyskanych na drugim etapie postępowania rekrutacyjnego, na trzecim są brane pod uwagę łącznie następujące, mające jednakową wartość, kryteria:
- wielodzietność rodziny kandydata (oznacza to rodzinę z trójką dzieci i więcej),
- niepełnosprawność kandydata,
- niepełnosprawność jednego z rodziców kandydata,
- niepełnosprawność obojga rodziców kandydata,
- niepełnosprawność rodzeństwa kandydata,
- samotne wychowywanie kandydata w rodzinie (oznacza to wychowywanie dziecka przez pannę, kawalera, wdowę, wdowca, osobę pozostającą w separacji orzeczonej prawomocnym wyrokiem sądu, osobę rozwiedzioną, chyba że osoba taka wychowuje wspólnie co najmniej jedno dziecko z jego rodzicem),
- objęcie kandydata pieczą zastępczą.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Dyrektor szkoły publicznej prowadzonej przez stowarzyszenie (Zarząd powierza stanowisko bez konkursu) pracuje także w innej szkole jako nauczyciel. Czy w takim przypadku do przedłużenia umowy (jako dyrektor) potrzebna jest ocena pracy dyrektora szkoły czy wystarczy jako nauczyciela?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W rozporządzeniu o dokumentacji mówi się o adresie zamieszkania ucznia,dzieci szukamy wg ewidencji (zameldowania)-co wpisywać w dokumentacji? Jak potem ma się stan rzeczywisty zgadzać z adnotacją w dzienniku-obwód szkoły?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nawiązując do poniższego pytania, zaznaczam, że placówki niepubliczne nie mają obwodów, czy też rejonizacji dzieci. Czy niepubliczna szkoła podstawowa i niepubliczne przedszkole powinny prowadzić księgę ewidencji? Czy jeśli jest to ten sam organ prowadzący to księga jest wspólna? Szkoła prowadzi księgę ewidencji dzieci oraz księgę uczniów. Szkoła publiczna podstawowa jest zobowiązana do prowadzenia księgi ewidencji dzieci podlegających obowiązkowi rocznego przygotowania przedszkolnego i obowiązkowi szkolnemu, zamieszkałych w obwodzie szkoły. Z przepisu jednoznacznie wynika, że szkoła podstawowa ma obowiązek prowadzenia jednej księgi ewidencji dzieci, do której należy wpisywać dzieci zamieszkałe w obwodzie szkoły podlegające obowiązkowi rocznego przygotowania przedszkolnego i obowiązkowi szkolnemu. Zatem w księdze ewidencji dzieci wpisuje się wszystkie dzieci zamieszkałe w obwodzie począwszy od pięciolatków, prowadząc je aż do ukończenia szkoły (nieistotne w której szkole, nawet, jeśli w innej, ale zamieszkujące przez cały czas w obwodzie macierzystej szkoły). Druga księga to księga uczniów. Tu wpisuje się wszystkich którzy rozpoczęli naukę w tej szkole , lub doszli w trakcie roku szkolnego, nawet, jeśli są spoza obwodu, ale są uczniami tej szkoły. W mojej opinii dokumentację należy prowadzić oddzielnie dla każdej jednostki będącej w zespole szkolno-przedszkolnym. Mając na uwadze jednak fakt, że przepisy nie precyzują odpowiedzi na pytanie, a wpisy by się powielały w księgach, dyrektor może podjąć decyzję o prowadzeniu wspólnej dokumentacji. Najważniejsze jest, by zawierały dane wymagane przepisami.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jak ma postąpić dyrektor przedszkola w sytuacji gdy rodzic dziecka z orzeczeniem o niepełnosprawności (słabe widzenie) odmawia udziału dziecka w zaproponowanej przez placówkę pomocy (terapii integracji sensorycznej, tyflopedagogiczną).
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Według którego rozporządzenia dotyczącego ramowych planów nauczania (z 2002 r. czy 2012 r.) mogę wydłużyć etap edukacyjny dla ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu znacznym, który w roku szkolnym 2011/2012 rozpoczął naukę w gimnazjum? Jakie dokumenty są konieczne? Czy należy podejmować uchwałę Rady Pedagogicznej? Proszę o wyjaśnienie.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe