Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jaka instytucja prowadzi zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze, np. dla osób z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim? Co należy do obowiązków dyrektora gimnazjum w zakresie kontroli realizacji obowiązku szkolnego, który w obwodzie ma takiego ucznia?
Zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze prowadzi szkoła, do której uczęszcza uczeń. Jeśli uczeń realizuje obowiązek szkolny poza placówką obwodową, to dyrektor szkoły obwodowej jest zobowiązany do sprawowania kontroli nad tym obowiązkiem we współpracy z dyrektorem tej szkoły, w której uczeń faktycznie realizuje program.
Dziecko z upośledzeniem umysłowym uczęszczające na zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze realizuje obowiązek szkolny
Każde dziecko – w tym dziecko z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim – jest objęte obowiązkiem szkolnym do ukończenia 18 lat. Za spełnianie obowiązku szkolnego i obowiązku nauki uznaje się również udział dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim w zajęciach rewalidacyjno-wychowawczych, które są organizowane zgodnie z odrębnymi przepisami (art. 16 ust. 7 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty).
Dla dziecka z upośledzeniem umysłowym na podstawie stosownego oświadczenia organizuje się zajęcia
Chodzi o rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 23 kwietnia 2013 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim.
Zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze organizuje się dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim, posiadających orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych wydane przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradniach specjalistycznych.
Zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze organizuje się dla dzieci w wieku od 3 do 25 lat
Zajęcia organizuje się od początku roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończą 3 lata, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończą 25 lat.
Na podstawie stosownego oświadczenia rodzice powinni wnioskować o zorganizowanie wczesnego wspomagania rozwoju dla dziecka
W przypadku jeżeli dziecko posiada orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych wydane przez publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną rodzice dziecka powinni zgłosić wniosek do dyrektora właściwej jednostki oświatowej (przedszkola, szkoły lub ośrodka) o zorganizowanie wczesnego wspomagania rozwoju.
Kto może zorganizować wczesne wspomaganie rozwoju dziecka?
W porozumieniu z organem prowadzącym wczesne wspomaganie rozwoju dziecka może zorganizować dyrektor:
- właściwej ze względu na miejsce zamieszkania dziecka szkoły podstawowej ogólnodostępnej i integracyjnej,
- przedszkola specjalnego lub szkoły podstawowej specjalnej,
- ośrodka szkolno-wychowawczego albo rewalidacyjno-wychowawczego,
publicznej i niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej.
- Dyrektor szkoły, w obwodzie której dziecko mieszka, kontroluje spełnianie obowiązku szkolnego
Zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy o systemie oświaty kontrolę spełniania obowiązku szkolnego sprawują dyrektorzy publicznych szkół (podstawowych i gimnazjów) obwodów właściwych ze względu na miejsce zamieszkania uczniów. W związku z powyższym na dyrektorach odpowiednich szkół ciąży obowiązek prowadzenia ksiąg ewidencji spełniania przez dzieci obowiązku szkolnego.
Organ wykonawczy jest zobligowany do informowania dyrektorów o zmianach w ewidencji dzieci do 18 roku życia
W celu umożliwienia spełnienia obowiązku kontroli przez dyrektorów właściwych szkół, ustawodawca nałożył na organy gminy – a konkretnie na ich organ wykonawczy (wójta, burmistrza lub prezydenta) – obowiązek przekazywania dyrektorom publicznych szkół podstawowych i gimnazjów na obszarze gminy informacji o aktualnym stanie i zmianach w ewidencji dzieci i młodzieży w wieku 3-18 lat.
Dyrektor szkoły, w której uczeń realizuje obowiązek szkolny, informuje o tym dyrektora tej szkoły, która jest szkołą obwodową danego ucznia
Aby zapewnić dyrektorom obowiązanym do sprawowania kontroli wiedzę o uczniach, którzy realizują obowiązek szkolny poza szkołą obwodową, ustawa przyjęła rozwiązanie, w świetle którego dyrektorzy szkół, w których obowiązek ten uczeń realizuje, zobowiązani są do dostarczenia informacji dyrektorowi szkoły obwodowej.
Zgodnie bowiem z zapisem art. 16 ust. 6 ustawy o systemie oświaty dyrektorzy niepublicznych szkół podstawowych i gimnazjów oraz dyrektorzy publicznych szkół podstawowych i gimnazjów, a także dyrektorzy szkół specjalnych i ośrodków, o których mowa w art. 2 pkt 5 ustawy, prowadzonych przez osoby fizyczne lub osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego, którym nie ustalono obwodów, o przyjęciu ucznia do szkoły są obowiązani powiadomić dyrektora publicznej szkoły podstawowej lub gimnazjum, w których obwodzie uczeń mieszka, oraz informować go o spełnianiu przez ucznia obowiązku szkolnego.
Analogiczny obowiązek spoczywa na dyrektorze publicznej szkoły podstawowej lub gimnazjum o ustalonym obwodzie, który przyjął ucznia zamieszkującego w obwodzie innej szkoły publicznej.
Szkoła prowadzi księgę ewidencji dzieci i młodzieży
Zgodnie z § 3b ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 19 lutego 2002 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji gimnazjum prowadzi księgę ewidencji dzieci i młodzieży będących absolwentami szkoły podstawowej, podlegających obowiązkowi szkolnemu, zamieszkałych w obwodzie gimnazjum.
Miejsce realizacji zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dokumentuje się w księdze ewidencji
Do księgi ewidencji wpisuje się m.in. informacje o miejscu realizacji zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, o których mowa w przepisach w sprawie zasad organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim, w którym dziecko spełnia obowiązek szkolny (§ 3b ust. 2 pkt 2 lit. a rozporządzenia).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy w ramach godziny z wychowania do życia w rodzinie tematy lekcji wpisuje się do dzienników lekcyjnych czy zakłada się dziennik zajęć pozalekcyjnych? Czy dodatkowa godzina z KN 42 ma być zrealizowana w danym tygodniu jeżeli wypada święto państwowe?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Kto wchodzi w skład Organu Prowadzącego? (Wójt, Rada Gminy, Pracownicy Urzędu Gminy itp.)
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jak dobrze wiemy gimnazjum ma być wygaszone. Co zrobić z uczennicą, która ma orzeczenie w stopniu głębokim i ma zajęcia rewalidacyjno - wychowawcze do 25 roku życia, czyli zajęcia w gimnazjum skończyłaby w 2021r., a w tym czasie gimnazjum już nie będzie istniało gdyż wygaszone zostanie w 2019. Jak prawnie przeprowadzić to orzeczenie i decyzję organu prowadzącego, co zrobić w tej sytuacji?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jestem magistrem edukacji wczesnoszkolnej. Ukończyłam również podyplomowe studia z zakresu terapii pedagogicznej i zarządzanie oświatą. Czy z takimi kwalifikacjami mogę ubiegać się o stanowisko dyrektora zespołu szkół (skład: przedszkole, szkoła podstawowa i gimnazjum)?
- Proszę o najnowsze rozporządzenie MEN w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe