Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jaką możliwość prawną ma dyrektor szkoły w sprawie przeniesienia ucznia do innej szkoły z powodu złego zachowania? Czy szkoła ma obowiązek przyjąć takiego ucznia? Kto typuje szkołę, do której uczeń ma zostać przyjęty?
Dyrektor szkoły nie posiada takich kompetencji, a więc nie może wskazać innej szkoły, do której uczeń mógłby uczęszczać.
Na podstawie art. 98 ust. 1 pkt 17 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r., poz. 1082) statut szkoły ponadpodstawowej określa przypadki, w których uczeń może zostać skreślony z listy uczniów. To ze statutu szkoły wynika, czy złe zachowanie ucznia – a jeśli tak, to jakie – uprawnia do skreślenia z listy uczniów. Jeśli statutowe przesłanki skreślenia z listy uczniów są spełnione, to najpierw niewiążącą uchwałę w sprawie skreślenia ucznia podejmuje rada pedagogiczna, a uchwałę opiniującą – samorząd szkoły, a następnie dyrektor szkoły może (ale nie musi) wydać decyzję administracyjną o skreśleniu ucznia z listy uczniów (art. 68 ust. 2, art. 70 ust. 1 pkt 5 PO). Nową szkołę wybierają dla ucznia rodzice lub pełnoletni uczeń.
W przypadku szkoły podstawowej uczeń realizujący obowiązek szkolny nie może zostać skreślony z listy uczniów. Dyrektor może jedynie zwrócić się do kuratora oświaty o przeniesienie ucznia do innej szkoły – zgodnie z art. 68 ust. 3 PO – o ile wykaże istnienie „uzasadnionego przypadku” przemawiającego za takim przeniesieniem. Szkołę wybiera kurator oświaty, natomiast nie ma obowiązku uwzględnienia wniosku dyrektora.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Na moje pytanie z dnia 3 września 2010 r.: "Z rozporządzenia w sprawie sposobu prowadzenia dokumentacji w § 12 został uchylony ust. 5. Czy to oznacza, że nie trzeba wpisywać ocen, dat i klasy w pełnym brzmieniu? Czy nie trzeba "wykreślać" niewypełnionych rubryk?"
otrzymałem odpowiedź w Waszym serwisie:
"ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 19 lutego 2002 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji ze zm. z dn. 16 lipca 2009 r.:
14) § 12 ust. 5 zmieniony przez § 1 pkt 9 lit. b) rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 lipca 2009 r. (Dz.U.09.116.977) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 sierpnia 2009 r.:
9) w § 12:
b) ust. 5 otrzymuje brzmienie:
"5. Oceny z zajęć edukacyjnych, ocenę zachowania, klasę i miesiąc urodzenia ucznia wpisuje się wyrazami w pełnym brzmieniu bez stosowania skrótów.
W rubryce, która nie jest wypełniona, wstawia się poziomą kreskę, a w przypadku niewypełnienia kilku kolejnych rubryk można je przekreślić ukośną kreską, z wyjątkiem pierwszej i ostatniej wolnej rubryki, w których wstawia się poziome kreski. W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć edukacyjnych wpisuje się "zwolniony(a)". W przypadku nieklasyfikowania ucznia z zajęć edukacyjnych wpisuje się "nieklasyfikowany(a)".".
Jest to cytat z obowiązującego rozporządzenia."
Chciałbym jednak zaznaczyć, że ostatnie zmiany we wspomnianym rozporządzeniu weszły w życie w dniu 1 września 2010 r. a nie w lipcu 2009 r.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Która szkoła powinna wydać duplikat świadectwa ukończenia gimnazjum? Nadmieniam, że klasy gimnazjalne zostały włączone do szkoły podstawowej od tego roku szkolnego.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Bardzo proszę o poradę w kwestii Arkusza Organizacyjnego szkoły podstawowej na rok 2024/2025. W dniu 18.04.2024r. miałam konkurs na dyrektora, który wygrałam i w tym dniu przeprowadziłam radę pedagogiczną opiniując arkusz z moim stanowiskiem i przydziałem, obecnie jestem dyrektorem tej szkoły.Czy powinnam przygotować wcześniej arkusz z wakatem dyrektora. Jaki arkusz powinnam oddać do zaopiniowania Organowi prowadzącemu i nadzorującemu. Dziękuję i proszę o pilną poradę.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dziecko objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju dziecka może równolegle zostać objęte nauczaniem indywidualnym (oczywiście za zgodą organu prowadzącego).
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Matka dziecka zwróciła się 15 września z wnioskiem i opinia z poradni o odroczenie obowiązku szkolnego. Jak przeprowadzić to formalnie, skoro termin upłynął dnia 31 sierpnia?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe