Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jaki jest wymiar zatrudnienia specjalistów w szkole liczącej 70 uczniów?
Regulacja dotycząca obowiązku zatrudniania nauczycieli specjalistów w szkołach została wprowadzona ustawą z dnia 12 maja 2022 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2022 r., poz. 1116). Stosownie do dodanego ustawą zmieniającą do ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2021 r., poz. 1762) nowego przepisu art. 42d ust. 3 łączna liczba etatów nauczycieli pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów lub terapeutów pedagogicznych w przedszkolu, szkole lub zespole, nie może być niższa niż:
1) 2 etaty, które powiększa się o 0,2 etatu na każdych kolejnych 100 dzieci lub uczniów – jeżeli liczba dzieci lub uczniów przekracza 100;
2) 1,5 etatu – jeżeli liczba dzieci lub uczniów przekracza 50 i nie przekracza 100;
3) 1 etat – jeżeli liczba dzieci lub uczniów przekracza 40 i nie przekracza 50;
4) 0,8 etatu – jeżeli liczba dzieci lub uczniów przekracza 30 i nie przekracza 40;
5) 0,6 etatu – jeżeli liczba dzieci lub uczniów przekracza 20 i nie przekracza 30;
6) 0,4 etatu – jeżeli liczba dzieci lub uczniów przekracza 10 i nie przekracza 20;
7) 0,25 etatu – jeżeli liczba dzieci lub uczniów wynosi od 1 do 10.
Jeżeli zatem w szkole uczy się 70 uczniów, to docelowo łączna liczba etatów (obliczona jako
sumę ilorazów, w których dzielną jest suma liczby godzin zajęć realizowanych na stanowisku nauczyciela pedagoga, pedagoga specjalnego, psychologa, logopedy lub terapeuty pedagogicznego w ramach tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć i liczby przydzielonych godzin ponadwymiarowych w ramach pracy na tym stanowisku, a dzielnikiem jest tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz, określony dla tego nauczyciela zgodnie z art. 42 ust. 7 pkt 3 lit. b KN) powinna wynosić 1,5 etatu.
Jednakże ustawa zmieniająca zawiera przepisy przejściowe, które wskazują mniejszą łączną liczbę etatów zatrudnianych specjalistów niż docelowo art. 42d ust. 3 KN. Na podstawie art. 29 ustawy z dnia 12 maja 2022 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw w roku szkolnym 2022/2023 i 2023/2024 łączna liczba etatów nauczycieli pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów lub terapeutów pedagogicznych w przedszkolu, szkole lub zespole, o których mowa w art. 42d ust. 1 KN w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, nie może być niższa niż:
1) 1,5 etatu, który powiększa się o 0,2 etatu na każdych kolejnych 100 dzieci lub uczniów – jeżeli liczba dzieci lub uczniów przekracza 100;
2) 1 etat – jeżeli liczba dzieci lub uczniów przekracza 50 i nie przekracza 100;
3) 0,5 etatu – jeżeli liczba dzieci lub uczniów przekracza 30 i nie przekracza 50;
4) 0,25 etatu – jeżeli liczba dzieci lub uczniów wynosi od 1 do 30.
Reasumując, przez najbliższe 2 lata w szkole, w której uczy się 70 uczniów wymiar zatrudniania specjalistów będzie wynosił 1 etat.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- 1.Czy regulaminy i procedury dyrektor może ogłaszać w drodze rozporządzenia czy muszą być uchwalane przez radę pedagogiczną?
2.Uczennica miała zwolnienie z wychowania fizycznego za okres np. 20.09.2017 do 30.03.2018. czy oceniamy czy wpisujemy zwolnienie?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Jakie uchwały i zarządzenia powinien wydawać dyrektor przedszkola? Proszę o wykaz takich dokumentów. Jestem nowym dyrektorem i chcę się upewnić czy robię to dobrze.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy uczeń IIIklasy gimnazjum ur. 29.12.1989r. z niepełnosprawnością sprężoną (niepełnosprawność umysłowa w stopniu umiarkowanym i niepełnosprawność ruchowa) nabytą po wypadku komunikacyjnym (2005r.), może kontynuować dotychczasową naukę w Publicznym Gimnazjum do jego ukończenia w czerwcu 2011r.
Opinia Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej z 6.10.2010r. zaleca zapewnienie nauki do końca gimnazjum z kontynuacją nauczania indywidualnego kształcenia specjalnego dla ucznia z upośledzeniem umyslowym w stopniu umiarkowanym.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Skarga na nauczyciela dyplomowanego. Czy w przypadku pisemnej skargi złożonej dyrektorowi szkoły na nauczyciela dyplomowanego, dotyczącej w głównej mierze dyskryminacji jednego z uczniów i uchybienia godności zawodu nauczyciela, dyrektor może rozpatrzeć skargę sam i udzielić odpowiedzi, czy powinien poinformować np. rzecznika dyscyplinarnego lub inny organ?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Zgodnie z Rozp. MEN dot. szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U z 2017 r. poz. 1575 ze zm) przez przygotowanie pedagogiczne należy rozumieć nabycie wiedzy i umiejętności z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki szczegółowej, nauczanych w wymiarze nie mniejszym niż 270 godz. powiązaną z kierunkiem (specjalnością) kształcenia.
Przypadek 1:
Nauczyciel posiada dyplom mgr matematyki specjalność nauczycielska. W suplemencie do dyplomu widnieje zapis: ...uprawnia do nauczania matematyki we wszystkich typach szkół". Ww. n-l posiada również dyplom licencjata informatyki w specjalności: sieci komputerowe i sieciowe systemy operacyjne..
Czy uzyskane na studiach mgr z matematyki przygotowanie pedagogiczne uprawnia do nauczania przedmiotów zawodowych informatycznych w technikum?
Przypadek 2:
N-l posiada świadectwo ukończenia studiów podyplomowych w zakresie przygotowania pedagogicznego w ilości 518 godzin teoretycznych i praktycznych.
Ukończył studia inżynierskie na kierunku informatyka w specjalności inżynieria sieci komputerowych i teleinformatyka. Posiada również dyplom technika elektryka.
Czy ww. przygotowanie pedagogiczne uprawnia do nauczania każdego przedmiotu zgodnie z posiadanym kwalifikacjami?
Przypadek 3:
Czy świadectwo ukończenia studiów podyplomowych w zakresie Pedagogiki Kształcenia Zawodowego (razem 420 godz.) uprawnia do nauczania informatyki (przedmiot ogólnokształcący) w technikum lub szkole branżowej?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe