Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jakie obowiązki ma dyrektor związku z nowym rozporządzeniem z dnia 20.03.2020 r.? Czy powinniśmy wprowadzić zmiany do statutu (wewnątrzszkolne zasady oceniania, obowiązki ucznia, nauczyciela)? Czy podczas nauczania zdalnego wpisuje się uczniom frekwencję? Jak rozliczać czas pracy nauczycieli, a dokładniej - ich godziny ponadwymiarowe? Czy nauczyciele wpisują w e-dzienniku realizację lekcji? Proszę o pomoc. Sytuacja jest dla nas nowa i nie wiemy, jak się "za to zabrać".
Na podstawie § 1 i 7 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, Dz.U. z 2020 r., poz. 493 dyrektor odpowiada za organizację nauki w szkole lub przedszkolu, w tym: 1) przekazuje uczniom, rodzicom i nauczycielom informację o sposobie i trybie realizacji zadań szkoły w okresie czasowego ograniczenia jej funkcjonowania; 2) koordynuje współpracę nauczycieli z uczniami lub rodzicami, uwzględniając potrzeby edukacyjne i możliwości psychofizyczne uczniów, w tym objętych kształceniem specjalnym, wczesnym wspomaganiem rozwoju lub uczęszczających na zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze; 3) ustala, we współpracy z nauczycielami, tygodniowy zakres treści nauczania do zrealizowania w poszczególnych oddziałach klas, uwzględniając w szczególności równomierne obciążenie uczniów w poszczególnych dniach tygodnia, zróżnicowanie zajęć w każdym dniu, możliwości psychofizyczne uczniów podejmowania intensywnego wysiłku umysłowego w ciągu dnia, łączenie przemienne kształcenia z użyciem monitorów ekranowych i bez ich użycia, ograniczenia wynikające ze specyfiki zajęć; 4) ustala, we współpracy z nauczycielami, sposób monitorowania postępów uczniów oraz sposób weryfikacji wiedzy i umiejętności uczniów, w tym również informowania uczniów lub rodziców o postępach ucznia w nauce, a także uzyskanych przez niego ocenach; 5) ustala warunki i sposób przeprowadzania egzaminu klasyfikacyjnego, egzaminu poprawkowego i sposób ustalania rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania w przypadku wniesienia zastrzeżenia do trybu ustalenia tej oceny; 6) ustala sposób dokumentowania realizacji zadań szkoły (dotyczy to np. sposobu sprawdzania obecności uczniów na zajęciach, nałożenia na nauczyciela ewentualnego obowiązku uzupełniania e-dziennika, o ile ma do niego dostęp); 7) wskazuje, we współpracy z nauczycielami, źródła i materiały niezbędne do realizacji zajęć, w tym materiały w postaci elektronicznej, z których uczniowie lub rodzice mogą korzystać; 8) zapewnia każdemu uczniowi lub rodzicom możliwość konsultacji z nauczycielem prowadzącym zajęcia oraz przekazuje im informację o formie i terminach tych konsultacji; 9) ustala z nauczycielami potrzebę modyfikacji szkolnego zestawu programów nauczania, jeśli jakieś treści nie mogą zostać zrealizowane poprzez zdalne nauczanie; 10) ustala zasady zaliczania do wymiaru pensum realizację godzin poszczególnych zajęć, poprowadzonych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość lub innego sposobu kształcenia – w konsekwencji z wewnętrznych regulacji będzie wynikało także, że po przepracowaniu godzin w ramach pensum nauczyciel realizuje godziny ponadwymiarowe, ale też o przydziale i liczbie godzin ponadwymiarowych decyduje dyrektor jako przełożony służbowy nauczyciela (nauczyciel nie decyduje sam, czy i ile godzin ponadwymiarowych zrealizuje) oraz nauczyciel nie może samodzielnie zmodyfikować ustalonego tygodniowego zakresu (planu) nauczania. W razie wątpliwości, jakie szczegółowe rozwiązania, adekwatne do indywidualnych warunków danej szkoły można wprowadzić do organizacji nauczania zdalnego, można zwrócić się o udzielenie informacji przez kuratora oświaty, ponieważ organ ten w ramach zewnętrznego nadzoru pedagogicznego będzie nadzorował sposób organizacji kształcenia zdalnego i stopień obciążenia uczniów realizacją zleconych zadań (§ 6 ust. 1 ww. rozporządzenia). Ponadto z racji upoważnienia dyrektora do wykonania powyższych zadań we współpracy z nauczycielami na mocy powszechnie obowiązujących przepisów, nie ma potrzeby ich przenoszenia do treści statutu danej szkoły.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Dyrektor szkoły ma do dyspozycji godziny na rozwój zainteresowań i uzdolnień uczniów. Ilu uczniów nauczyciel może zapisać na tego typu zajęcia?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o konkretną informację oraz wskazanie podstawy prawnej mówiącej, jakie dokumenty należy złożyć w kuratorium oświaty po zakończeniu działalności niepublicznego punktu przedszkolnego prowadzonego przez fundację?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Witam, proszę o udzielenie mi odpowiedzi na pytanie: W jaki sposób nauczyciel ma rozliczać godziny wyodrębnione w edukacji wczesnoszkolnej (w 3. letnim cyklu nauczania - edukacja muzyczna, edukacja plastyczna, zajęcia komputerowe - po 95 godz., wychowanie fizyczne - 290 godz., język obcy nowożytny - 190 godzin) w przypadku nauczania indywidualnego w wymiarze 6 godz. tygodniowo ? Uczeń w całym cyklu nauczania będzie objęty nauczaniem indywidualnym.
W jaki też sposób rozliczyć godz. realizacji pp jeśli uczeń w całym cyklu nauczania ma jeden rok szkolny nauczania indywidualnego, a pozostałe 2 lata realizuje treści pp w szkole?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o interpretację w następującym temacie: dyrektor tworząc plan nadzoru uwzględnia w nim wnioski z nadzoru z poprzedniego roku szkolnego. Wnioski te zawarłam w tematyce związanej z kontrolą, wspomaganiem. Czy wybór obszaru ewaluacji musi wynikać z rekomendacji lub wniosków z ubiegłego roku, czy też może to być nowy obszar, który chcemy zbadać, a wynika np. z priorytetów MEN. Do tej pory tak właśnie postępowałam, a po ostatnim szkoleniu dowiedziałam się, że wybór tematu ewaluacji ma wynikać z wniosków i rekomendacji z poprzedniego roku. Które stanowisko jest słuszne?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Co powinien zawierać załącznik uchwały w sprawie ustalenia sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe