Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jakie są konsekwencje braku klasyfikacji śródrocznej ucznia w szkole ponadgimnazjalnej? Rada pedagogiczna biorąc pod uwagę obecności nieusprawiedliwione nie wyraziła zgody na egzaminy klasyfikacyjne. czy uczeń jest dalej uczniem szkoły? Czy dyrektor może po uchwale RP i zasięgnięciu opinii SU może podjąć decyzję o skreśleniu ucznia?
USTAWA z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (ze zm.).
Art. 39.
2. Dyrektor szkoły lub placówki może, w drodze decyzji, skreślić ucznia z listy uczniów w przypadkach określonych w statucie szkoły lub placówki. Skreślenie następuje na podstawie uchwały rady pedagogicznej, po zasięgnięciu opinii samorządu uczniowskiego.
Art. 41. 1. Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:
(...)
5) podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy uczniów.
Jeżeli uczeń nie jest objęty obowiązkiem szkolnym/nauki, szkoła ponadgimnazjalna ma możliwość skreślić ucznia na podstawie i w przypadkach określonych w statucie. Jednak rozsądnym wyjściem wydawałoby się (nie znamy szczegółów absencji) umożliwienie uczniowi ukończenia klasy/szkoły. Dobrą praktyką szkolną jest także dopuszczanie ucznia do egzaminów klasyfikacyjnych. Najczęściej dzieje się tak, że uczeń czuje się wówczas zobligowany do nadrobienia zaległych treści - z jednej sztrony, z drugiej natomiast szkoła dając szansę uczniowi na kontynuowanie nauki spełnia swój obowiązek z § 16 ROZPORZĄDZENIA MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2007 r. (ze zm.):
"Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej (semestralnej) stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwi lub utrudni kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej (semestrze programowo wyższym), szkoła, w miarę możliwości, stwarza uczniowi szansę uzupełnienia braków".
Uczeń nie ponosi żadnych konsekwencji (ocena zachowania - zgodna z zasadami, kryteriami ze statutu szkoły), jeśli nie zostały mu wyznaczone egzaminy klasyfikacyjne. Jest nadal uczniem tej szkoły.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Proszę o wzór programu profilaktyczno-wychowawczego w bursie na rok szkolny 2017/2018
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o wyjaśnienie możliwości łączenia pensum dydaktycznego nauczyciela mianowanego w przypadku posiadania uprawnień do nauczania biologii i bibliotekoznawstwa. Czy można dokonać łączenia 1/2 biologii i 1/2 biblioteki czyli 9/18 i 15/30?
- Nasze zapytanie dotyczy korzystania z telefonów komórkowych w szkole, a co za tym idzie, zapis w statucie szkoły. Otóż nasz zapis dotyczący korzystania z telefonów brzmi: 1. w czasie lekcji obowiązuje całkowity zakaz używania telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych np. dyktafonów, odtwarzaczy MP3 itp. 2. Poprzez „używanie" należy rozumieć (w wypadku telefonu komórkowego): 1) nawiązywanie połączenia telefonicznego 2) redagowanie lub wysyłanie wiadomości typu sms, mms lub podobnej; 3) rejestrowanie materiału audiowizualnego; 4) odtwarzanie materiału audiowizualnego lub dokumentacji elektronicznej; 5) transmisja danych; 6) wykonywania obliczeń. W przypadki innych urządzeń elektronicznych np. odtwarzaczy MP3 pojęcie „używanie” dotyczy wszystkich w/w punktów możliwych do wykonania na danym urządzeniu. 3. Przed rozpoczęciem zajęć edukacyjnych (lub w razie przebywania w szkolnej świetlicy, bibliotece) uczeń ma obowiązek wyłączyć i schować aparat telefoniczny. 4. Poza zajęciami edukacyjnymi (przerwy, czas przed i po zajęciach) telefon może być używany w trybie „milczy”. 5. Nagrywanie dźwięku i obrazu za pomocą telefonu jest zabronione zarówno na lekcji, jak również w czasie przerw. 6. W razie konieczności skontaktowania się z rodzicami czy omówienia ważnej sprawy uczeń ma obowiązek zwrócić się do nauczyciela z prośbą o pozwolenie na włączenie telefonu lub może skorzystać z telefonu szkolnego znajdującego się w sekretariacie szkoły. 7. W przypadku łamania przez ucznia regulaminu na lekcjach lub na terenie szkoły: 1) nauczyciel odnotowuje ten fakt w zeszycie uwag i w dzienniczku ucznia jako uwagę do rodzica/prawnego opiekuna; 2) nauczyciel zobowiązuje się do natychmiastowego poinformowania rodziców lub prawnych opiekunów w celu przekazania informacji o zaistniałej sytuacjii wspólnej (rodzica i nauczyciela) decyzji w sprawie dalszego postępowania; 3) w razie niemożności skontaktowania się tą drogą z rodzicem, telefon ucznia zostaje przekazany do „depozytu” znajdującego się u wychowawcy klasy/sekretariat szkoły; 4) Informacja o depozycie (od wychowawcy klasy lub nauczyciela) musi trafić do rodziców (prawnych opiekunów) ucznia. 8. Pracownik szkoły odbierający uczniowi telefon i przekazujący go do „depozytu” ma obowiązek: a. wyłączyć go przy właścicielu i oddać kartę SIM. b. wypisać pokwitowanie (2 egzemplarze, wzór w sekretariacie szkoły), w którym powinny być zawarte następujące dane: nazwisko i imię ucznia, data, godz. zabrania aparatu, typ aparatu, nazwisko i imię nauczyciela, podpis nauczyciela. c. przekazać jeden egzemplarz pokwitowania uczniowi. Uczeń może na podstawie pokwitowania odebrać aparat po zakończeniu zajęć edukacyjnych w danym dniu, jeżeli tak zostało ustalone z nauczycielem, dyrektorem. W przeciwnym wypadku rodzic (prawny opiekun) jest zobowiązany osobiście odebrać aparat lub inne urządzenie elektroniczne. 9. Odmówienie przez ucznia oddania telefonu lub innego urządzenia elektronicznego skutkuje odpowiednim wpisem do zeszytu uwag i upomnieniem dyrektora szkoły. W skrajnych sytuacjach uczeń może otrzymać naganę dyrektora szkoły. Przepraszam, że się rozpisałam. Jednakże jest to dla nas bardzo ważne. Niezwykle istotne jest dla nas znalezienie podstawy prawnej, że możemy UCZNIOWI ODEBRAĆ TELEFON I ZŁOŻYĆ DO DEPOZYTU.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Zwracam się z prośbą o opinię prawną, dotyczącą wypełniania dokumentacji formalnej w zakresie organizacji wycieczek szkolnych. Jestem wicedyrektorem w Zespole Szkół im. M.Rataja w Gościnie. Jest to liceum ogólnokształcące i technikum. Szkoła nasza jest szkołą mundurową posiadamy min.klasy o profilu wojskowym, strażackim ,straży granicznej. W związku ze specyfiką pracy szkoły, w trakcie kształcenia organizujemy dla młodzieży wiele wyjazdów min.: •do jednostek wojskowych oraz innych jednostek patronackich;
•na strzelnice wojskowe i sportowe; •do kina, teatru, itp.; •do parków linowych; •na spływy kajakowe. Wyjazdy do jednostek, odbywają się np. cyklicznie 1 x w miesiącu w ramach zajęć lekcyjnych tzw. szkoleń wojskowych. Moje pytanie dotyczy zgody rodziców na udział młodzieży w w/w wycieczkach. Stworzyliśmy formularz zgody rodziców na wszystkie wymienione wycieczki. Czy w świetle obowiązujących przepisów istnieje możliwość, aby rodzic / opiekun dziecka wypełnił jednorazowo powyższy formularz zgody, który będzie obowiązywał przez cały rok szkolny? Czy każdorazowo konieczne jest wypełnianie/podpisywanie przez rodziców zgody na konkretną wycieczkę? Będę wdzięczna za rozstrzygającą odpowiedź.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy organ prowadzący szkołę otrzymuje w ramach subwencji dodatkową kwotę na ucznia, który ma przyznane nauczanie indywidualne (fobia szkolna)? Uczeń nie posiada orzeczenia kierującego do kształcenia specjalnego z uwagi na niepełnosprawność.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe