Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jako dyrektor oraz organ prowadzący przedszkole niepubliczne zwracam się z zapytaniem jakich nauczycieli specjalistów powinnam zatrudnić od września 2022 r. i w jakim wymiarze godzin oraz jaką formę zatrudnienia powinnam wybrać mając 75 wychowanków? Czy z podanego przez ustawodawcę katalogu mam wybrać jednego dowolnego specjalistę czy kilku? Na chwilę obecną jest zatrudniony logopeda w wymiarze 4 godzin tygodniowo na umowę zlecenie. Wszyscy pozostali nauczyciele są zatrudni z Kodeksu pracy w wymiarze 40 godzin tygodniowo.
Przepis art. 42d ust. 3 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2021 r., poz. 1762) określa minimalną łączną liczbę etatów nauczycieli pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów lub terapeutów pedagogicznych, którzy mają być zatrudnieni w przedszkolu niebędącym przedszkolem specjalnym, w szkole podstawowej, liceum ogólnokształcącym, technikum i branżowej szkole I stopnia, niebędących szkołami specjalnymi, w szkole artystycznej realizującej kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej lub liceum ogólnokształcącego oraz w zespole, w skład którego wchodzi to przedszkole lub ta szkoła.
Konstrukcja przepisu (użycie funktora alternatywy łącznej „lub”) wskazuje na swobodę dyrektora w zakresie wyboru danego specjalisty, np. pedagoga oraz swobodę w zakresie ustalenia liczby godzin, przez niego realizowanych. Wyznacznikiem w tym zakresie powinny być zdefiniowane potrzeby uczniów. Swoboda ta doznaje jednak uszczuplenia, jeżeli w przedszkolu lub szkole uczy się ponad 50 uczniów.
Zgodnie ze wskazanym przepisem, w przypadku przedszkola, szkoły lub zespołu, w których liczba dzieci lub uczniów przekracza 50, liczba etatów nauczycieli:
- pedagogów specjalnych nie może być niższa niż 25% łącznej liczby etatów nauczycieli, o której mowa odpowiednio w ust. 3 pkt 1 lub 2;
- psychologów nie może być niższa niż 25% łącznej liczby etatów nauczycieli, o której mowa odpowiednio w ust. 3 pkt 1 lub 2.
Jak wynika z powołanej regulacji, w przypadku każdej z tych specjalności wymiar ten nie może być niższy niż 25% łącznej liczby etatów nauczycieli pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów terapeutów pedagogicznych i logopedów – jeżeli przedszkole, szkoła lub zespół liczy więcej niż 50 dzieci lub uczniów.
Zgodnie z nowelizacją przepisy art. 42 ust. 7 pkt 3 lit. b KN tygodniowy obowiązkowy wymiar zajęć określony przez organ prowadzący placówkę nie może przekraczać 22 godzin.
Łączna liczba etatów ww. nauczycieli specjalistów uzależniona jest od liczby odpowiednio dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym lub uczniów w danej placówce. Art. 42d KN stosuje się począwszy od roku szkolnego 2022/2023, z tym że w roku szkolnym 2022/2023 i 2023/2024 łączna liczba etatów nauczycieli specjalistów nie może być niższa niż:
- 1,5 etatu, który powiększa się o 0,2 etatu na każdych kolejnych 100 dzieci lub uczniów – jeżeli liczba dzieci lub uczniów przekracza 100;
- 1 etat – jeżeli liczba dzieci lub uczniów przekracza 50 i nie przekracza 100;
- 0,5 etatu – jeżeli liczba dzieci lub uczniów przekracza 30 i nie przekracza 50;
- 0,25 etatu – jeżeli liczba dzieci lub uczniów wynosi od 1 do 30.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy uczeń może zrezygnować z nauki języka kaszubskiego po ukończeniu czwartej klasy?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jaki jest wymiar godzin w grupie 3-4 latków, a jaki dla grupy 5-6 latków (z przewagą dzieci 5-letnich w oddziale przedszkolnym w szkole podstawowej)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Piszecie Państwo w odpowiedziach na pytanie czytelnika, że należy przygotować PSO nauczycieli . Gdzie znajdę informację, która do tego zobowiązuje, czy jest obowiązująca nazwa PSo? Nie spotkałam się z przepisem prawa oświatowego który zawiera pojęcie przedmiotowego systemu oceniania (PSO). Nie znalazłam za zasad, które określałyby, co taki system miałby zawierać. Z zapisów ustawy o systemie oświaty wynika, że przepisy wewnątrzszkolne powinny precyzować zasady związane z ocenianiem, ale do spełnienia wymagań opisanych w ustawy o systemie oświaty wystarczy wewnątrzszkolny system oceniania, a nie ma konieczności tworzenia systemów przedmiotowych (art. 44b ustawy o systemie oświaty).
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor szkoły jest zwolniony od odpowiedzialności za dzieci szkolne przebywające na boisku szkolnym poza godzinami pracy szkoły? Rodzice wystąpili z podaniem o udostępnienie boiska szkolnego w godzinach popołudniowych. W umowie zawartej z rodzicami i regulaminie zaznaczono, że dzieci przebywają na boisku szkolnym pod opieką rodziców, którzy są za nich odpowiedzialni.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
-
Mam uczniów w szkole , którzy mieli język niemiecki w szkole podstawowej. Zorganizowałam dla nich grupę kontynuującą język niemiecki jako drugi w szkole. Diagnoza wstępna wykazała brak elementarnej wiedzy i umiejętności. Nie ma możliwości prowadzenia zajęć na wyższym niż początkowym poziomie. Czy w takiej sytuacji można prowadzić zajęcia z języka niemieckiego jako drugiego od podstaw pomimo tego ,że uczniowie mieli język niemiecki w szkole podstawowej. Jeżeli nie, to proszę o informację co należy zrobić.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe