Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2022/2023
- Wzory dokumentów kontrolnych 2022/2023
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2021/2022
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jestem dyrektorem poradni psychologiczno-pedagogicznej. We wrześniu będziemy zmieniać siedzibę poradni (adres). Proszę o informację jakie kroki powinnam poczynić by placówka zaczęła funkcjonować pod nowym adresem. Czy należy ją uprzednio zlikwidować na mocy uchwały i utworzyć nową?
W orzecznictwie sądów administracyjnych został wypracowany pogląd, zgodnie z którym przeniesienie siedziby szkoły stanowi przekształcenie szkoły. W przypadku szkół i placówek oświatowych pod terminem siedziba należy rozumieć miejscowość, w której jest prowadzona działalność szkoły lub placówki oraz ich konkretne adresy. Adres stanowi informację niezbędną do określenia położenia szkoły lub placówki (co do ulicy, budynku) i powinien być ujawniony w akcie założycielskim.
Przekształcenie szkoły jest uregulowane w art. 89 ust. 9 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1082). Na podstawie wskazanego przepisu do przekształcenia szkoły stosuje się odpowiednio przepisy art. 88 i 89 ust. 1-7 ww. ustawy. Jednocześnie przepis art. 89 ust. 8 Prawa oświatowego stanowi, że przepisy art. 89 ust. 1-7 stosuje się odpowiednio do placówek publicznych, z wyjątkiem warunku o likwidacji z końcem roku szkolnego.
Mając na względzie powyższe regulacje należy przyjąć, że zmiana adresu placówki poradni psychologiczno-pedagogicznej będzie przebiegała dwuetapowo. W pierwszym etapie organ prowadzący powinien podjąć uchwałę intencyjną wyrażającą zamiar przekształcenia. Po podjęciu uchwały intencyjnej należy zawiadomić klientów poradni o zmianie siedziby oraz uzyskać pozytywną opinię właściwego miejscowo kuratora oświaty. Zawiadomienie klientów poradni odbywa się przez wysłanie aktualnym klientom poradni wiadomości, zaś potencjalnych klientów poradni o zmienia adresu można zawiadomić przez umieszczenie ogłoszenia w stronie internetowej BIP organu prowadzącego.
W drugim etapie organ prowadzący podejmuje właściwą uchwałę o przekształceniu przez zmianę siedziby placówki pedagogiczno – psychologicznej. Projekt uchwały o przekształceniu powinien być również przekazany do opinii reprezentatywnym organizacjom związkowym na podstawie art. 19 ust. 2 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. związkach zawodowych (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 854).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy matka dziecka może samodzielnie wystąpić do poradni psychologiczno - pedagogicznej o wydanie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju, w przypadku - gdy ojciec dziecka ma jedynie ustalone kontakty z dzieckiem przez sąd w wymiarze 4 dni/ miesięcznie (rodzice są rozwiedzeni, ale ojciec nie ma ograniczonych praw).
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy umowa zlecenie, umowa o dzieło lub staż z Urzędu Pracy (wszystko po ukończeniu studiów) pozbawiają uprawnień do otrzymania zasiłku na zagospodarowanie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy uczeń (klasa) kl II ponadgimnazjalnej może zrezygnować z wdżwr, mimo niezłożenia w czasie deklaracji rezygnacji tego przedmiotu?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Cztery lata temu, z inicjatywy rodziców, powstała rada szkoły. Od początku swojego istnienia był to praktycznie tzw. "martwy twór", gdyż nie podejmował żadnych konkretnych działań na rzecz społeczności szkolnej. W minionym roku szkolnym nie spotkał się na żadnym posiedzeniu, więc członkowie rady chcieli jej rozwiązania. Na początku tego roku szkolnego rada pedagogiczna podjęła decyzję o rozwiązaniu rady szkoły przy całkowitej aprobacie członków prezydium Rady Rodziców. Równocześnie usunięto rozdział dotyczący rady szkoły w znowelizowanym statucie szkoły. Czy były to działania zgodne z prawem? Niestety, jeden z rodziców (skonfliktowany z nauczycielami i rodzicami) chce wystąpić z wnioskiem o powołanie nowej rady szkoły i liczy na zostanie jej członkiem. Czy dyrektor szkoły może odmówić powołania nowej rady szkoły w sytuacji gdy wszyscy nauczyciele i członkowie prezydium rady rodziców są przeciwni i odmawiają współpracy z tym skonfliktowanym rodzicem? Czy nauczyciele mogą odmówić członkostwa w rady szkoły i co w takim przypadku ma zrobić dyrektor?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o podstawę prawną dotyczącą wielodzietności rodziny kandydata, który składa dokumenty o przyjęcie do Bursy. Wiem, że rodzina wielodzietna to taka, która wychowuje troje lub więcej dzieci. Pytanie czy pod pojęciem dziecko należy rozumieć także pełnoletnie rodzeństwo kandydata, jeżeli pozostaje na utrzymaniu rodziców, jeśli tak, to do którego roku życia?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe