Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jestem dyrektorką publicznego przedszkola. W związku z komunikatem na stronie men.gov.pl dotyczącym OPŁATY ZA PUBLICZNE PRZEDSZKOLA A UMOWY CYWILNOPRAWWNE z dn.1 marca 2018 zwracam się z prośbą o pomoc. Czy dyrektor przedszkola będzie podpisywał umowę publicznoprawną z rodzicami? Organ prowadzący milczy. Jak ma wyglądać od strony prawnej.
Opłaty za przedszkole po 1 stycznia 2018 r. mają charakter publicznoprawny. Powyższe wynika z przepisu art. 52 ust. 15 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych. Zgodnie z tym przepisem opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego w publicznych placówkach wychowania przedszkolnego prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego oraz opłaty za korzystanie z wyżywienia w takich placówkach stanowią niepodatkowe należności budżetowe o charakterze publicznoprawnym, o których mowa w art. 60 pkt 7 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Publicznoprawny charakter należności pieniężnej oznacza, że opłaty za przedszkole należy nakładać w drodze decyzji administracyjnej.
Zgodnie z art. 61 ust. 1 pkt 4, ust. 2 i 3 pkt 4 ustawy o finansach publicznych organami pierwszej instancji właściwymi do wydawania decyzji w odniesieniu do należności, o ile odrębne ustawy nie stanowią inaczej, są w stosunku do należności budżetów jednostek samorządu terytorialnego - wójt, burmistrz, prezydent miasta. Od ich decyzji przysługuje odwołanie do samorządowego kolegium odwoławczego. Umarzanie, odraczanie i rozkładanie na raty niepodatkowych należności budżetowych o charakterze publicznoprawnym określają przepisy art. 64 ustawy o finansach publicznych.
Rozstrzygnięcia wymaga natomiast kwestia ewentualnego scedowania tego zadania na dyrektorów przedszkoli publicznych na podstawie art.39 ust.4 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym. Przepis ten stanowi, że do załatwiania indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej rada gminy może upoważnić również organ wykonawczy jednostki pomocniczej oraz organy jednostek i podmiotów, o których mowa w ust.9 ust.1 tej ustawy.
Podstawa prawna:
1. Ustawa z dnia 27 października 2017r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz.U. z 2017r. poz.2203).
2. Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2017r. poz.2077).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jakie decyzje dyrektor szkoły ma obowiązek uzgadniać ze związkami zawodowymi?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń jest upośledzony w stopniu lekkim i dotknięty niepełnosprawnością ruchową – czyli ma niepełnosprawność sprzężoną. Poradnia psychologiczno-pedagogiczna zaleciła prowadzić dla niego co najmniej trzy formy terapii. Zaopiniowała jednocześnie, że dziecko może realizować obowiązek szkolny w szkole ogólnodostępnej. Z analizy znanych mi przepisów wynika, że dyrektor może zarządzić jedynie dwie godziny zajęć rewalidacyjnych, a dziecku potrzebne są trzy godziny. Prowadzący nie wyraża zgody na tę trzecią godzinę, podpierając się ramówką. Czy jest podstawa prawna dla przyznania uczniowi ze sprzężoną niepełnosprawnością więcej niż dwóch godzin zajęć rewalidacyjnych w tygodniu?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jestem obecnie na etapie tworzenia tekstu jednolitego statutu mojej placówki. Proszę o przykładowy, aktualny statut dla szkoły podstawowej, w której funkcjonują organizacyjnie związane punkt przedszkolny i oddział dla 6-latków.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Do mojego liceum zgłosił się uczeń z innej szkoły z prośbą o przyjęcie. Po porównaniu szkolnych planów nauczania jego dotychczasowej szkoły i naszej okazało się, że są duże różnice programowe. W żadnym z oddziałów w moim liceum nie mogę zapewnić uczniowi kontynuacji przedmiotów uzupełniających. W jaki sposób mogę zapewnić możliwość uzupełnienia różnic programowych?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Matka (z partnerem, który nie jest ojcem) wychowuje syna. Chłopiec posiada Orzeczenie PPP do kształcenia specjalnego (autyzm). Aktualnie mocno nasiliły się problemy emocjonalne chłopca i sytuacja wymaga poważnej rozmowy. Matka życzy sobie, aby w rozmowie uczestniczył jej partner. Czy mamy prawo rozmawiać o bardzo wrażliwych tematach w obecności osoby, która nie jest prawnym opiekunem dziecka? Czy możemy spotkać się z zarzutem naruszenia danych sensytywnych?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe