Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Kiedy dyrektor powinien wydać zarządzenie, a kiedy decyzję? Proszę również o konkretne przykłady, jeśli chodzi o szkołę podstawową.
Żaden obowiązujący przepis nie przewiduje wydawania przez dyrektora zarządzeń, ani nie zawiera katalogu decyzji innych niż decyzje administracyjne (czyli tzw. decyzji wewnętrznych). Takie prawne formy działania dyrektora może przewidywać natomiast statut konkretnej jednostki oświatowej, który powinien również przewidywać, w jakich sytuacjach są wydawane zarządzenia, a w jakich decyzje (art. 98 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2019 r., poz. 1148 ze zm.). Bez znajomości szczegółowych postanowień statutu konkretnej szkoły nie można sporządzić spisu decyzji wewnętrznych i zarządzeń dyrektora. Przykładem decyzji niemającej charakteru decyzji administracyjnej jest wcześniejsze przyjęcie dziecka do szkoły podstawowej i przyjęcie ucznia w trakcie roku szkolnego (art. 36 ust. 1, art. 130 ust. 2 PO) oraz zawieszenie nauczyciela w pełnieniu obowiązków (art. 85t ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, Dz. U. z 2019 r., poz. 2215). Z kolei decyzje administracyjne dyrektor wydaje na podstawie konkretnego przepisu, gdy jest przewidziana możliwość odwołania się od niej do organu wyższego stopnia, np. o odroczeniu obowiązku szkolnego, o odmowie udzielenia zezwolenia uczniowi na indywidualny program lub tok nauki (art. 36 ust. 4, art. 115 ust. 1 PO), o nadaniu albo o odmowie nadania stopnia awansu nauczyciela kontraktowego (art. 9b ust. 4 pkt 1 i ust. 6 KN), o odmowie udostępnienia informacji publicznej lub umorzeniu postępowania o udostępnienie informacji (art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, Dz.U. z 2019 r., poz. 1429).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jaki dziennik powinien prowadzić nauczyciel realizujący dodatkowe zajęcia lekcyjne z języka polskiego dla dziecka powracającego zza granicy? Czy jest to forma udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej? Czy w dzienniku powinien być program indywidualnej pracy z dzieckiem, czy może plan pracy z dzieckiem?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy zajęcia logopedyczne dla dzieci z 5 -godzinnego oddziału przedszkolnego przy SP mogą być organizowane w czasie trwania zajęć, czy powinny one odbywać się w czasie swobodnej zabawy bądź po zajęciach?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Serdecznie proszę o informację jakie działania należy podjąć wobec uczennicy nieklasyfikowanej z muzyki w I okresie:
1. Czy należy przeprowadzić egzamin klasyfikacyjny jeśli uczennica będzie uczęszczała na zajęcia w II okresie?
2. Jeśli należy go przeprowadzić, to kiedy: teraz czy przed klasyfikacją po II okresie?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- 1. Czy uczeń nieklasyfikowany na I półrocze roku szkolnego musi przystąpić do egzaminów klasyfikacyjnych, aby mieć możliwość uzyskania promocji do następnej klasy (oczywiście w sytuacji, gdy w II półroczu uzyska pozytywne oceny). 2. Czy uczeń nieklasyfikowany ze wszystkich przedmiotów na I półrocze powinien uzyskać klasyfikacyjną ocenę z zachowania?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Jakie zespoły muszą koniecznie funkcjonować w szkole podstawowej?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe