Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Kiedy można utworzyć w gimnazjum klasy integracyjne i z czym to się wiąże?
Jeżeli orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego zaleca kształcenie dziecka odpowiednio w szkole podstawowej lub gimnazjum, ogólnodostępnych lub integracyjnych, odpowiednią formę kształcenia, na wniosek rodziców, zapewnia jednostka samorządu terytorialnego właściwa ze względu na miejsce zamieszkania dziecka, do której zadań własnych należy prowadzenie szkół. Zatem zgodnie z n/w ustawą zapewnienie odpowiedniej formy kształcenia dzieciom posiadającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego należy do organu samorządu terytorialnego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania dzieci. Dyrektor szkoły, której uczeń posiada orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania, organizuje takie nauczanie w porozumieniu z organem prowadzącym. Statut publicznej szkoły podstawowej dla dzieci i młodzieży, określa nazwę szkoły, która zawiera: 1) określenie „Szkoła Podstawowa”, a w przypadku szkoły integracyjnej oraz ogólnodostępnej z oddziałami integracyjnymi — określenie „Szkoła Podstawowa Specjalna”, „Szkoła Podstawowa Integracyjna” lub: „Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi” – zakładając, że w pytaniu chodzi o szkołę podstawową. Statut szkoły określa w szczególności organizację oddziałów integracyjnych. Liczba uczniów w oddziale szkoły integracyjnej oraz w oddziale integracyjnym w szkole ogólnodostępnej powinna wynosić od 15 do 20, w tym od 3 do 5 uczniów niepełnosprawnych. W klasie integracyjnej pracuje dwóch nauczycieli: nauczyciel przedmiotu oraz nauczyciel ze specjalnym przygotowaniem właściwym dla niepełnosprawności uczniów. Wszyscy nauczyciele pracujący w klasach integracyjnych powinni posiadać specjalistyczne przygotowanie z zakresu oligofrenopedagogiki. Oddział integracyjny zakłada się z nowym rokiem szkolnym, w tym czasie dbając o załatwienie niezbędnych formalności (j.w.).
Podstawa prawna: 1. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (ze zm.), w szczególności art. 71b; 2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (ze zm.); 3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych ze zm.; 4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2012 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych; 5. http://www.men.gov.pl/index.php/abc-wychowania-fizycznego/189-zycie-szkoly/abc-wychowania-fizycznego/1207-5-liczba-uczniow-w-grupie-cwiczeniowej-ramowe-plany-nauczania
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Na czym polega instytucja uzupełnienia pensum? Kogo dotyczy? Jakie są zasady jej stosowania?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Z powodu małej liczebności klas organ prowadzący dał mi wytyczne, abym połączyła 3 klasy (4 roczniki). Łącznie grupa nie przekraczałaby 26 uczniów. Niestety w klasie V mam 2 uczniów z orzeczeniem (niepełnosprawność sprzężona i niepełnosprawność ruchowa), w klasie VII - 1 (niedostosowanie społeczne). Dostałam wytyczne od organu prowadzącego, aby połączyć klasy V, VI i VII. Opracowałam arkusz, w którym połączyłam dwa oddziały VI - VII, natomiast nie łączyłam kl. V z uwagi na uczniów którzy wymagają szczególnych dostosowań . Otrzymałam pozytywną opinię związków zawodowych. Wysłałam arkusz do organu prowadzącego i otrzymałam uwagi do ww. arkusza z uwzględnieniem łączeń tych 3 klas. Wiem, że to wpłynie na jakość nauczania i jest zagrożona realizacja podstawy programowej, poza tym nie będę w stanie zapewnić odpowiednich warunków uczniom ze specjalnymi potrzebami wynikającymi z orzeczenia. Co mogę w tej sprawie zrobić?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor szkoły może przydzielić nauczycielowi biblioteki do opieki grupę uczniów na jednej godzinie lekcyjnej, ponieważ klasa rozpoczyna lekcję o godz. 10.00, a część uczniów dojeżdżających dociera do szkoły wcześniej, a w tym czasie nie ma opieki świetlicowej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Prosiłabym o wyjaśnienie następującej kwestii:
Uczeń szkoły specjalnej objęty jest nauczaniem indywidualnym; w ramach nauczania indywidualnego realizuje obowiązkowy wymiar godzin w domu. Zgodnie z przepisami prawa uczniowi przysługują zajęcia z rewalidacji, których wymiar dla danej klasy określony jest w ramowych planach nauczania. Zaproponowałam rodzicowi zajęcia z rewalidacji indywidualnej na terenie szkoły (odpowiednio wyposażone gabinety i pracownie do różnych form rewalidacji specjaliści np. logopeda, dogoterapeuta, terapeuta SI) zgodnie z zaleceniami poradni psychologiczno- pedagogicznej. Rodzic odmówił i zażądał zajęć rewalidacyjnych w domu. Jak w taki wypadku postąpić?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy istnieją jakieś wskazania lub ograniczenia odnośnie informowania o ocenach uzyskanych ze sprawdzianu na forum klasy? Jak interpretować taką czynność nauczyciela w kontekście ochrony danych osobowych?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe