Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Księga arkuszy ocen. I. Od 1 września 2017 roku uczniowie opuścili szkołę podstawową. Gdzie w świetle przepisów umieścić ich arkusze ocen? II. Jak postąpić z arkuszami ocen uczniów z roku szkolnego 2013-2014? Czy według roku urodzenia ucznia czy ukończenia szkoły?
Na ten temat pisaliśmy wielokrotnie w br. szkolnym, proponujemy ich szczegółową analizę.Ad. 1.Na arkuszach należy odnotować informację przyczynę opuszczenia szkoły i założyć księgę wg dotychczasowych przepisów. Stanowią dokumentację szkoły.Ad. 2.Także obowiązują dotychczasowe przepisy.Zgodnie z § 29 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 stycznia 2017 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych, Dz.U. z 2017 r., poz. 170 arkusze ocen uczniów szkoły podstawowej, założone na drukach według dotychczasowych wzorów, są prowadzone na tych drukach do czasu zakończenia przez ucznia nauki w danej szkole. Dla szkoły oznacza to następujące obowiązki: w dotychczasowym druku nie wypełnia się arkusza odnośnie ostatniej klasyfikacji rocznej (równoznacznej z ukończeniem szkoły); należy dołożyć do środka arkusza i ponumerować karty, na których będą odnotowywane przedmioty i oceny klasyfikacyjne, które nie zmieściły się na poprzednich kartach z druku.Arkusze ocen uczniów szkoły podstawowej, gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalnej, założone na drukach według dotychczasowych wzorów, są prowadzone na tych drukach do czasu zakończenia przez ucznia nauki w danej szkole na zasadach obowiązujących wówczas.Arkusze ocen ucznia lub słuchacza mają format A4 (210 × 297 mm), z tym że w przypadku arkuszy ocen założonych na drukach według wzorów nr 63h i 63i określonych w załączniku nr 3 do rozporządzenia strony pierwsza i ostatnia mają format A4 (210 × 297 mm), a kolejne strony mają format A3 (420 × 297 mm). Arkusze ocen wypełniane pismem komputerowym są drukowane jednostronnie.Na arkuszach ocen po wpisaniu wyników klasyfikacji rocznej lub semestralnej uzyskanych w klasie programowo najwyższej lub semestrze programowo najwyższym szkoły danego typu należy w kolejnej kolumnie wpisać wyniki klasyfikacji końcowej, z uwzględnieniem przepisów § 7 rozporządzenia.Do arkuszy ocen uczniów gimnazjum założonych na drukach według wzorów nr 55a i 56a określonych w załączniku nr 3 do rozporządzenia dołącza się informację o udziale ucznia w realizacji projektu edukacyjnego, sporządzoną i podpisaną przez nauczyciela – opiekuna projektu edukacyjnego, zawierającą rok szkolny, w którym projekt edukacyjny był realizowany, i temat projektu edukacyjnego, a w przypadku zwolnienia ucznia z realizacji projektu edukacyjnego – informację o tym zwolnieniu.Szkoła zakłada księgi arkuszy ocen.Księga arkuszy ocen zawiera ułożone w porządku alfabetycznym wykazy uczniów, a w przypadku szkoły dla dorosłych– wykazy słuchaczy, wszystkich oddziałów, którzy w danym roku szkolnym ukończyli lub opuścili szkołę, oraz ich arkusze ocen. Na pierwszej stronie księgi arkuszy ocen umieszcza się adnotację: „Księga arkuszy ocen uczniów albo słuchaczy, którzy w ………… roku szkolnym ukończyli lub opuścili szkołę”.Na końcu księgi arkuszy ocen umieszcza się adnotację:„Księga zawiera:1) .................... arkuszy ocen uczniów albo słuchaczy, którzy ukończyli szkołę;(podać liczbę)2) .................. arkuszy ocen uczniów albo słuchaczy, którzy z różnych przyczyn opuścili szkołę.”.(podać liczbę)Adnotację na końcu księgi arkuszy ocen opatruje się pieczęcią szkoły oraz pieczątką i podpisem dyrektora szkoły.Do protokołu z egzaminu klasyfikacyjnego dołącza się odpowiednio pisemne prace ucznia, zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia i zwięzłą informację o wykonaniu przez ucznia zadania praktycznego. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.Do protokołu z egzaminu poprawkowego dołącza się odpowiednio pisemne prace ucznia, zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia i zwięzłą informację o wykonaniu przez ucznia zadania praktycznego. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
Podstawa prawna:1. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 18 stycznia 2017 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych, w szczególności § 29; pkt 23-25.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Proszę o stanowisko w następującej sprawie: w skład MOS wchodzi gimnazjum. Czy konieczne jest w tym wypadku prowadzenie Księgi wychowanków i Księgi uczniów? Czy nie wystarczy tylko Księga wychowanków? Uczniem gimnazjum jest zawsze wychowanek MOS i odwrotnie. W związku z tym dane wychowanka/ucznia są powielane.
Drugie pytanie.
Parę miesięcy temu ukazała się informacja, że od tego roku szkolnego Program Wychowawczy i Profilaktyki stanowi całość. Niestety nie wydrukowałam tej informacji i nie mogę znaleźć potwierdzenia tego faktu w przepisach. Proszę o pomoc i w tej sprawie.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy ocena z języka niemieckiego w klasach IV-VI wliczana jest do średniej ocen rocznych? Od klasy IV szkoły podstawowej w roku szkolnym 2017/2018, następnie w klasie V- w roku szkolnym 2018/2019 i w obecnym 2019/2020 w klasie VI z godzin organu prowadzącego wprowadzono dodatkowy przedmiot- język niemiecki w wymiarze 2 godzin. Wszyscy rodzice uważali, że jest to przedmiot nadobowiązkowy, dodatkowy i nie wlicza się do średniej ocen rocznych. Czy fakt wprowadzenia języka niemieckiego z godzin jednostki samorządu terytorialnego do rozkładu zajęć jako obowiązkowych, zaopiniowanych przez Kuratorium Oświaty w arkuszu organizacji pracy szkoły nie oznacza, że ocena z dodatkowych zajęć jest wliczana do średniej? Czy brak opinii rodziców (zgody na piśmie i braku poinformowania, że zajęcia wliczane są do średniej) może być powodem do nie wliczania ocen klasyfikacyjnych rocznych do średniej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Witam. Proszę o wskazówkę, jak powinien wyglądać regulamin rady pedagogicznej dla zespołu szkół (sp z oddziałami przedszkolnymi i gimnazjum). W zespole każda rada zachowuje odrębność. Zebrania odbywają się z w zależności od potrzeb; raz spotyka się tylko rada sp, innym razem tylko gimnazjum, a czasem obydwie rady jednocześnie, np w sierpniu, gdy odbywa się przydział zajęć, bo liczna grupa nauczycieli łączy etat w obydwu szkołach. Jak to uwzględnić w regulaminie rady? Czy to mają być odrębne regulaminy dla sp i gimnazjum? Czy można nazwać regulaminem Zespołu?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Zarząd Związku “Solidarność” udzielił pracownikowi szkoły (nauczycielowi) szczególnej ochrony stosunku pracy od dnia 9 marca 2022 r. na okres 2 lat (do 9 marca 2024 r.) i rok po jej upływnie. Nie wiadomo czy pracownik jest w zarządzie – nie wynika to z pisma. Zarząd upoważnił pracownika do reprezentowania Związku w sprawach dotyczących: BHP w placówce szkoły, organizacji pracy w placówce, przyznawania pracownikom środków z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, opiniowania wniosków o nagrody i odznaczenia, opiniowania dodatków motywacyjnych z wyjątkiem spraw pracowniczych dotyczących zwolnień, zmian warunków pracy i płacy oraz regulaminów funkcjonujących w placówce. Czy miał takie prawo i na jakiej podstawie prawnej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Problem z osobami używającymi e-papierosy coraz częściej mają szkoły, ponieważ po tego typu urządzenia coraz chętniej sięga młodzież. Wobec tego, szkoły umieszczają zakaz palenia e-papierosów w swoich statutach. Zakaz ten obejmuje wówczas całą społeczność szkolną – uczniów, nauczycieli, personel administracyjny oraz rodziców. Obowiązuje nie tylko na terenie szkoły, ale również podczas zajęć prowadzonych poza szkołą, na przykład podczas wycieczek szkolnych.
Czy wprowadzenie takiego zapisu/zakazu/ w statucie będzie zgodne z prawem?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe