Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Lekcje biblioteczne.Czy obowiązują tzw. lekcje biblioteczne ,które mają prowadzić nauczyciele bibliotekarze- jaka jest podstawa prawna?
Lekcje biblioteczne są jedną z podstawowych form dostarczania informacji o funkcjonowaniu, zbiorach i ofercie biblioteki. Uczą także korzystania ze źródeł oraz pozyskiwania potrzebnych informacji. Pomagają w przygotowaniu uczniów do korzystania z różnych źródeł informacji i
mogą być wykorzystane jako pomoc na zajęciach z różnych przedmiotów i na poszczególnych
etapach kształcenia. Rozwijają i utrwalają podstawowe nawyki czytelnicze, kształtują umiejętność rozumienia tekstu, potrzebę i umiejętność pięknego czytania, rozumienia znaczenia mediów jako środków pośredniczących w procesie komunikowania się a także medialności jako oddziaływania społecznego.
Skuteczność procesu edukacyjnego rozumiana jako zdobywanie i pogłębianie wiedzy według założonego programu edukacyjnego wymaga systematycznego korzystania z wielu źródeł informacji, zarówno tych tradycyjnych takich jak książka, jak i z nowoczesnych źródeł multimedialnych. Dobrze ukształtowany nawyk korzystania z lektury w realizowaniu własnego warsztatu pracy poznawczo
- intelektualnej jest koniecznym warunkiem wspomnianej skuteczności. Niemniej ważne są umiejętności wyszukiwania, porządkowania, przetwarzania i rozsądnego zastosowania informacji pozyskanej z różnych źródeł z wykorzystaniem dostępnych technologii informacyjnych.
Nie ma przepisów, które regulowałoby zasady organizacji w szkole lekcji bibliotecznych. Szkoła sama ustala, czy i w jaki sposób będą one realizowane.
Statut szkoły określa zadania nauczyciela bibliotekarza, zgodnie z jej potrzebami (podstawa prawna dla szkoły podstawowej: § 8 ust.1 zał. nr 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz.U. z 2001r. Nr 61, poz.624 z późn. zm.), w szczególności z uwzględnieniem zadań w zakresie:
1) udostępniania książek i innych źródeł informacji,
2) tworzenia warunków do poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną,
3) rozbudzania i rozwijania indywidualnych zainteresowań uczniów oraz wyrabiania i pogłębiania u uczniów nawyku czytania i uczenia się,
4) organizowania różnorodnych działań rozwijających wrażliwość kulturową i społeczną.
Statut szkoły powinien także określać zasady współpracy biblioteki szkolnej z uczniami, nauczycielami i rodzicami (prawnymi opiekunami) oraz innymi bibliotekami.
Ponadto w podstawie programowej kształcenia ogólnego (rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. z 2012r. poz.977 z późn.zm.) w załączniku nr 2 określone zostały obowiązki nauczycieli w zakresie najważniejszych zadań szkoły podstawowej. Wśród nich wymienia się:
1) kształcenie umiejętności posługiwania się językiem polskim, w tym dbałość o wzbogacenie zasobu słownictwa uczniów,
2) przygotowanie uczniów do życia w społeczeństwie informacyjnych poprzez stwarzanie uczniom warunków do nabywania umiejętności wyszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł, z zastosowaniem technologii informacyjno- komunikacyjnych, na zajęciach z różnych przedmiotów.
Realizację tych zadań powinna wspomagać dobrze wyposażona biblioteka szkolna, dysponująca aktualnymi zbiorami, zarówno w postaci księgozbioru, jak i w postaci zasobów multimedialnych. Nauczyciele wszystkich przedmiotów powinni odwoływać się do zasobów biblioteki szkolnej i współpracować z nauczycielami bibliotekarzami w celu wszechstronnego przygotowania uczniów do samokształcenia i świadomego wyszukiwania, selekcjonowania i wykorzystywania informacji.
Niektóre zajęcia mogą być przeprowadzane w bibliotece przez nauczyciela przedmiotu lub przez bibliotekarza, lub wspólnie. W planie dydaktycznym szkoły należy określić, czy (i ewentualnie na jaki temat oraz ile godzin w poszczególnych klasach) nauczyciel bibliotekarz prowadzi zajęcia dydaktyczne z uczniami.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Uprzejmie proszę o przykładowy wzór recenzji z odbytej praktyki studenta edukacji wczesnoszkolnej (praktyka w oddziale przedszkolnym grupa 4-5 latków)
Inne Przeczytaj odpowiedź
- W zasobach szkoły i internatu jest 7 pomieszczeń mieszkalnych w których mieszkają nauczyciele i emeryci nauczyciele. W listopadzie 2022 roku po własnych wyliczeniach podałem wzrost czynszu 3 krotny. Organ prowadzący na mocy uchwały podwyższył ponad 6 razy w wrześniu 2023 r. przez 13 lat mieszkańcom nie podwyższano czynszu. Powstało oburzenie
Jako dyrektor każdego roku od 1 stycznia zawierałem unowe na 1 rok. Mieszkańcy nie podpisali umowy z nowym wymiarem czynszu od 1 stycznia 2024 r. Wystawiamy faktury pisząc; odszkodowanie za bezumowne korzystanie z lokali mieszkalnych z nową wyższą kwotą czynszu. Jest wymiana pism. Organ nie zgadza się na zmniejszenie kwoty czynszu argumentując, że stosują ustawę o gospodarce nieruchomościmi i nie mają obowiązku prowadzić , zapewnić mieszkańcom lokalu mieszkalnego. Mieszkańcy twierdzą, że chroni ich ustawa lokatorska. Jest spór który wzrasta. Dotychczas mieszkańcy odbierali faktury z pokoju administracji. Wpłynęło pismo, że dyr. powinien dostarczyć fakturę. Radca prawny sugeruje aby uspokajać w dobie wyborów. Co będzie jak mieszkańcy rozdmuchają mediom.
Czy po wyborach nowa władza nie zarzuci mi zaniedbania obowiązków? Czy nie będę ukarany za nie za niskie i nie zgodne z planem dochody? Co będzie jak mieszkaniec( emeryt się wyprowadzi nie nie uiści zapłaty( dodam, że płacą na starych zasadach czynsz). Proszę o pomoc prawną.
Dziękuje
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy szkoła publiczna musi być zarejestrowana w GIODO? Poza danymi osobowymi związanymi z zatrudnieniem i procesem nauczania, szkoła może wejść w posiadanie danych osobowych (imię i nazwisko, dane adresowe) osób prywatnych, którym wystawiane są faktury VAT.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy mając na uwadze RODO, zespół powypadkowy może żądać od poszkodowanego (pracownika, lub w przypadku ucznia - od jego rodziców / opiekunów) dokumentacji medycznej potwierdzającej zaistnienie urazu i rodzaj urazu?
Jaka to powinna być dokumentacja medyczna i czy wymaga to jakiejś szczególnej zgody (osoby, której dotyczy) na jej przetwarzanie i przechowywanie?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Otrzymałam od rodzica informację o tym, że rozmawiał z wychowawczynią jego dziecka, które cierpi na padaczkę i w przypadku wystąpienia ataku wymaga interwencji w postaci podania leku. W informacji o rozmowie rodzic opisał sposób podana leku oraz upoważnił szkołę do podania go dziecku w sytuacji, gdyby u ucznia nastąpił atak padaczki („Upoważniam szkołę w razie zaistnienia ataku padaczki do podania leku dla mojego syna”). Rozumiem, że podanie tego leku jest niezbędne, ale czy wystarczy zgoda rodzica, aby nauczyciel mógł podać ten lek dziecku? Wiadomo, że im szybciej lek zostanie podany, tym mniejsze będą skutki uboczne. Dodatkowo zaznaczę, że w naszej szkole pielęgniarka szkolna jest dwa razy w tygodniu.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe