Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Mam pytania odnośnie do zapisu na świadectwie i arkuszu ocen. W szkole podstawowej, w której pracuję, uczniowie uczą się drugiego języka od klasy czwartej. Na świadectwie wpisujemy go w dodatkowych zajęciach edukacyjnych. Czy wpisujemy jakiś numer? Jaki numer wpiszemy potem przy języku w klasie 7 (II.2.)? W liceum, jeżeli uczeń realizuje np. język angielski na poziomie rozszerzonym, to jaki ma być zapis w arkuszu? Tylko j. angielski IV.1r.? W których klasach w liceum i szkole podstawowej zapisuje się na świadectwie i arkuszu wychowanie do życia w rodzinie?
Zgodnie z ust. 20 załącznika nr 1 i ust. 19 załącznika nr 5 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2019 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków (Dz.U. z 2019 r., poz. 1700 ze zm.), w szkole podstawowej na świadectwie szkolnym i w arkuszu ocen adnotacje numeryczne są dokonywane tylko dla języka obcego kontynuowanego po klasach I–III (II.1) oraz dla drugiego języka obcego obowiązkowo nauczanego od VII klasy (II.2), a więc nie przypisuje się żadnego numeru do języka obcego realizowanego w ramach dodatkowych zajęć edukacyjnych od IV klasy. W liceum na podbudowie szkoły podstawowej kontynuacja 1. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej kształcenie w zakresie rozszerzonym jest odnotowywane jako „III.1.R”, a w klasach na podbudowie gimnazjum – „IV.1r.”.
Ponadto zgodnie z ust. 12 ww. załącznika do rozporządzenia MEN, udział uczniów w zajęciach wychowania do życia w rodzinie na świadectwach szkolnych i w arkuszach ocen odnotowuje się w części „Inne zajęcia”. W miejscu przeznaczonym na wpisanie oceny z tych zajęć wpisuje się odpowiednio „uczestniczył” lub „uczestniczyła”. Uczniowie mogą na takie zajęcia uczęszczać (o ile rodzice nie zrezygnowali z zajęć) w klasach IV–VIII szkoły podstawowej i we wszystkich klasach liceum – § 1 ust. 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 sierpnia 1999 r. w sprawie sposobu nauczania szkolnego oraz zakresu treści dotyczących wiedzy o życiu seksualnym człowieka, o zasadach świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa, o wartości rodziny, życia w fazie prenatalnej oraz metodach i środkach świadomej prokreacji zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego (Dz.U. z 2014 r., poz. 395 ze zm). W arkuszach ocen dla klas IV–VIII szkoły podstawowej i w liceum oraz w świadectwach klas IV–VIII oraz klas liceum na podbudowie szkoły podstawowej zajęcia te należy odnotować w klasach, w których uczniowie faktycznie brali w nich udział (nie zamieszcza się informacji o braku uczęszczania na zajęcia) jako „Inne zajęcia”. Z kolei miejsca na wpisanie tych zajęć nie ma w świadectwach dla uczniów klas liceum na podbudowie gimnazjum (w roku szkolnym 2020/2021 klasy II i III).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jakie dokumenty z zakresu Ochrony Danych Osobowych powinna prowadzić placówka niepubliczna - przedszkole? Jakie są wymagane szkolenia?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Kiedy uczeń posiadający orzeczenie o niesprawności intelektualnej w stopniu lekkim klasy trzeciej i szóstej powinien być ponownie przebadany w poradni PPP.? Zadaję to pytanie ponieważ w roku szkolnym 2017/2018 I etap edukacyjny kończy się w klasie IV. Drugi etap kończy się po klasie VIII. Czy orzeczenie np. ucznia klasy VII jest dalej ważne?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- W tym roku szkolnym zostałam dyrektorem szkoły i chciałabym zapytać o obowiązkowe informacje, jakie powinny znaleźć się w BIP. Przeglądałam BIP-y kilku szkół, część informacji się powtarza, część jest różna, np. nadzór pedagogiczny, niektóre szkoły mają tylko plany nadzoru, niektóre tylko sprawozdania, niektóre nie mają w ogóle. Czy są konkretnie wytyczne dotyczące BIP szkoły, jaka jest podstawa prawna?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jesteśmy szkołą niepubliczną o uprawnieniach publicznej. Szkoła zatrudnia kadrową/księgową. Czy można z dotacji sfinansować szkolenie dla tej pani dot. tematyki kadr i księgowości? np.szkolenie dot. zmian w ewidencji czasu pracy?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Prowadzę niepubliczne przedszkole w budynku szkoły. W ten sposób realizowane jest zadanie własne gminy, gdyż nie posiada ona swoich placówek wychowania przedszkolnego. Czy w takim przypadku zgodnie z art. 6.1 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych placówka prowadzona przez osobę fizyczną może być zwolniona z opłaty za wynajęcie pomieszczeń?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe