Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Mam pytanie dotyczące planu dla liceum ogólnokształcącego dla dorosłych, zał. nr 12. Jeżeli słuchacz wybierze przedmioty rozszerzone: j. polski i matematyka to czy realizuje obydwa przedmioty uzupełniające: historię i społeczeństwo oraz przyrodę, ponieważ nie wybrał historii, geografii, biologii, fizyki, chemii. Ale jeżeli będzie realizował obydwa przedmioty to liczba godzin w semestrze przekroczy 152 godz.?
W przypadku, gdyby słuchacz wybrał do realizacji w zakresie rozszerzonym język polski i matematykę, dyrektor szkoły nie mógłby zaplanować nauczania zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 204 ze zmianami). Wybór powyższych przedmiotów do realizacji w zakresie rozszerzonym skutkuje koniecznością realizacji przedmiotów uzupełniających: historia i społeczeństwo oraz przyroda, a to z kolei powoduje zwiększenie semestralnego wymiaru godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych, określonego w ust. 10 załącznika nr 12 do ww. rozporządzenia.
Przepisy ust. 3 załącznika nr 12 do ww. rozporządzenia wskazują, że dyrektor, po zasięgnięciu odpowiednich opinii, ustala przedmioty realizowane w zakresie rozszerzonym uwzględniając zainteresowania słuchaczy oraz możliwości organizacyjne, kadrowe i finansowe liceum. W związku z powyższym, dyrektor szkoły ustalając przedmioty realizowane w zakresie rozszerzonym powinien wziąć pod uwagę możliwości zorganizowania nauczania zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oświatowego, w tym z rozporządzeniem MEN w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych. Wybór przedmiotów realizowanych przez słuchaczy w zakresie rozszerzonym może odbywać się już na etapie rekrutacji do szkoły.
Ponadto przypomnieć należy, że realizacja przedmiotu w zakresie rozszerzonym polega na realizowaniu podstawy programowej w zakresie rozszerzonym, zgodnej z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2012 r. poz. 977 ze zmianami), a nie tylko na zwiększonym wymiarze godzin realizacji danego przedmiotu.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jaka jest podstawa prawna dla wniosku o wszczęcie egzekucji administracyjnej i tytułu wykonawczego TW-2 stosowanego w egzekucji o charakterze niepieniężnym w celu przymuszenia rodzica do wykonywania obowiązku szkolnego przez ucznia klasy pierwszej szkoły podstawowej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Kto w szkole publicznej prowadzonej przez stowarzyszenie decyduje o wydatkach i kto za nie ponosi odpowiedzialność- dyrektor szkoły, czy organ prowadzący- zarząd stowarzyszenia? Zaznaczam, iż szkoła nie posiada budżetu (ze względu na zmienność dotacji) stowarzyszenie opiera się na preliminarzu budżetowym.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Z dniem 1.09.2017 r. publiczne gimnazjum zostaje włączone do publicznej szkoły podstawowej, która zostaje przekształcona w ośmioletnią szkołę podstawową, w której nie działa rada szkoły. Czy statut nowo powstałej szkoły podstawowej nadaje organ prowadzący, czyli jst, czy też projekt nowego statutu przygotowuje, i w tym wypadku uchwala, do 30.11.2017. rada pedagogiczna? Czy nowy statut będzie dotyczył klas I-VIII szkoły podstawowej, zaś do oddziałów dotychczasowego gimnazjum, aż do czasu ich likwidacji, będzie można stosować dotychczasowy statut gimnazjum?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy studia podyplomowe: Pedagogika specjalna- surdopedagogika nadają kwalifikacje do prowadzenia terapii pedagogicznej u dziecka z autyzmem? Nauczyciel ma ukończone studia licencjackie z pedagogiki.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jak zatem interpretować możliwość odwołania się dyrektora od orzeczenia lekarskiego do lekarza wojewódzkiego pracy. Co ma napisać dyrektor w uzasadnieniu odwołania?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe