Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Mam pytanie jak powinna wyglądać prawidłowo prowadzona przez dyrektora księga inwentarzowa w szkole.
W przypadku ksiąg inwentarzowych brak jest odrębnej regulacji prawnej dotyczącej stricte inwentarza. Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 29 września 1994 r. (Dz. U. tj. 2019, poz. 351), Księgi rachunkowe obejmują zbiory zapisów księgowych, obrotów (sum zapisów) i sald, które tworzą:
1) dziennik;
2) księgę główną;
3) księgi pomocnicze;
4) zestawienia: obrotów i sald kont księgi głównej oraz sald kont ksiąg pomocniczych;
5) wykaz składników aktywów i pasywów (inwentarz).
Tym samym księgi inwentarzowe nie zostały uregulowane w przepisach, stanowią one jedynie środek pomocniczy. Przepisy nie określają w jaki sposób księgi inwentarzowe winny być prowadzone, co powinny zawierać a czego nie. Jednak księga powinna zawierać informacje, które będą niezbędne do określenia elementów majątku szkoły.
Mając powyższe na uwadze podział ksiąg inwentarzowych, wskazanie w jaki sposób należy ewidencjonować składniki aktywów i pasywów należy do kierownika jednostki, oczywiście nie jest to żaden prawny obowiązek. Ze względów pomocowych przyjmuje się także, że księgi mogą być podzielone na działy lub konkretne pomieszczenia, jednakże decyzja o takim podziale leży w gestii dyrektora szkoły.
Praktyka prowadzenia ksiąg inwentarzowych, jako środków pomocniczych wypracowała formę sporządzania poszczególnych wpisów. Wyróżnia się w praktycznym ujęciu, że księga inwentarzowa powinna zawierać:
-liczbę porządkową, w ujęciu chronologicznym,
-datę nabycia konkretnego środka (aktywów lub pasywów),
-wskazanie odpowiedniego dokumentu na podstawie, którego nastąpiło nabycie środka, np. faktura VAT, rachunek,
-konkretną datę, w której nastąpiło przyjęcie środka do używania,
-symbol,
-wartość początkową środków nabytych,
- wskazanie miejsca użytkowania lub osobę odpowiedzialną,
- datę likwidacji środków wraz z podaniem przyczyny likwidacji albo datę sprzedaży środków.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczyciel został zatrudniony w szkole do nauczania religii na podstawie skierowania z kurii (forma zatrudnienia na podstawie mianowania). Od września 2023 r. nie mamy wolnych godzin dla tego nauczyciela. Została nam przekazana ustnie informacja, że skierowanie zostanie cofnięte. Czy pracodawca powinien do końca maja wręczyć nauczycielowi pismo informujące o rozwiązaniu stosunku pracy z dniem 31 sierpnia 2023 r.?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Witam serdecznie, zwracam się z ogromną prośbą o przygotowanie wzorów następujących dokumentów: instrukcji bezpieczeństwa pożarowego dla szkoły z o.przedszkolnym, procedur postępowania na wypadek podłożenia ładunku wybuchowego lub skażeń biologicznych, chemicznych lub radiologicznych, instrukcji postępowania na wypadek zagrożenia terrorystycznego i bioterrorystycznego wraz z zarządzeniami dyrektora. Z góry dziękuje za pomoc;-)
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Od września zatrudniam w SP na kilka godzin nauczyciela etyki. Jak mogę zgodnie z przepisami zorganizować lekcje, jeżeli na poziomie klas I-III zgłosiło się 9 osób, a na poziomie IV-VI - 5 osób?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Witam,
proszę o odpowiedź na mój adres mailowy, czy zajęliście się Państwo przygotowaniem odpowiedzi na moje pytanie z dnia 16.02.br. ws. darowizny na dożywianie.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- W szkole funkcjonuje świetlica do godziny 14. Czy jeden rodzic może wymusić groźbami na dyrektorze zorganizowanie świetlicy do godziny 15? Co w sytuacji gdy po godzinie 14, kiedy nikogo już nie ma, dziecko siedzi na krzesełku na korytarzu szkolnym, czekając na mamę na godzinę 15, przypadkowo ulegnie jakiemuś wypadkowi? Czy rodzic może zaskarżyć szkołę?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe