Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Mam pytanie związane z monitorowaniem podstawy programowej. Gdzie zapisywać godziny realizowane na różnych imprezach, wycieczkach, uroczystościach? Zastanawiam się, czy w dzienniku, czy może stworzyć inny dokument, który będzie rejestrował te godziny. Jeżeli wycieczka edukacyjna odbywa się po zajęciach lekcyjnych lub w wolny dzień - czy te godziny można wliczyć do realizowanej podstawy?
Na ten temat pisaliśmy wielokrotnie. Szkoła realizuje swoje zadania szczegółowo opisane w statucie. Statut szkoły określa w szczególności:
1) cele i zadania szkoły wynikające z przepisów prawa oraz uwzględniające program wychowawczy szkoły, o którym mowa w odrębnych przepisach,
2) sposób wykonywania zadań szkoły, z uwzględnieniem optymalnych warunków rozwoju ucznia, zasad bezpieczeństwa oraz zasad promocji i ochrony zdrowia.
Dyrektor podejmuje decyzje, w sprawach, o których mowa w pytaniu, bowiem prawo oświatowe nie reguluje szczegółów pracy szkoły. Dyrektor sprawuje nadzór pedagogiczny i w ramach swoich obowiązków decyduje, w jaki sposób dokumentować zajęcia, imprezy szkolne. Jeśli zajęcia, np. wycieczki edukacyjne, krajoznawczo-turystyczne i inne są organizowane w godzinach lekcyjnych, należy odnotować je w dzienniku lekcyjnym, zgodnie z wymogami rozporządzenia w sprawie prowadzenia dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzaje tej dokumentacji.
Do dziennika lekcyjnego wpisuje się:
a) w porządku alfabetycznym lub innym ustalonym przez dyrektora szkoły nazwiska i imiona uczniów,
b) daty i miejsca urodzenia oraz adresy ich zamieszkania,
c) imiona i nazwiska rodziców oraz adresy ich zamieszkania, jeżeli są różne od adresu zamieszkania ucznia,
d) adresy poczty elektronicznej rodziców i numery ich telefonów, jeżeli je posiadają,
e) imiona i nazwiska nauczycieli prowadzących zajęcia edukacyjne,
f) tygodniowy plan zajęć edukacyjnych.
W dzienniku lekcyjnym prowadzonym przez szkołę dla dzieci i młodzieży odnotowuje się także:
a) obecność uczniów na zajęciach edukacyjnych,
b) liczbę godzin usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych nieobecności na tych zajęciach,
c) tematy przeprowadzonych zajęć edukacyjnych,
d) oceny bieżące, śródroczne i roczne, oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych uzyskane przez uczniów oraz śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne zachowania.Przeprowadzenie zajęć edukacyjnych nauczyciel potwierdza podpisem, chyba, że dziennik jest prowadzony w formie elektronicznej.Jeżeli wycieczka edukacyjna odbywa się po zajęciach lekcyjnych lub w wolny dzień, godziny te można wliczyć do realizowanej podstawy zgodnie z programem wycieczki oraz zakresem tej podstawy programowej.Działalność edukacyjna szkoły jest określona przez:
1) szkolny zestaw programów nauczania, który, uwzględniając wymiar wychowawczy, obejmuje całą działalność szkoły z punktu widzenia dydaktycznego;
2) program wychowawczy szkoły, obejmujący wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym;
3) program profilaktyki, dostosowany do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska, obejmujący wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym.Podstawa prawna:1.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 12.08. 2015 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego, w szczególności § 24. 1.2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (ze zm.), w szczególności § 2. 1.3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 sierpnia 2014 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji, w szczególności § 1.4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (ze zm.).5. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 8 listopada 2001 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki (ze zm.).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Do przedszkola niepublicznego uczęszczają dzieci, które posiadają orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Kto przygotowuje pierwszą wielospecjalistyczną ocenę funkcjonowania takiego dziecka? Jakie dane i formę powinien mieć taki dokument?
Czy zmiany liczby godzin terapii w IPET może dokonać Dyrektor placówki?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o interpretację Art. 3045 § 3 pkt 4 kodeksu pracy. Jak rozumieć zapis stanowiący o opinii dyrektora szkoły dotyczącej możliwości wypełniania przez dziecko obowiązku szkolnego w czasie wykonywania przez nie pracy lub innych zajęć zarobkowych??? Na czym miałaby polegać taka możliwość wypełnienia obowiązku? Sytuacja dotyczy ucznia szkoły podstawowej.
Art. 3045. § 1. Wykonywanie pracy lub innych zajęć zarobkowych przez dziecko do ukończenia przez nie 16 roku
życia jest dozwolone wyłącznie na rzecz podmiotu prowadzącego działalność kulturalną, artystyczną, sportową lub reklamową i wymaga uprzedniej zgody przedstawiciela ustawowego lub opiekuna tego dziecka, a także zezwolenia właściwego
inspektora pracy.
§ 2. Właściwy inspektor pracy wydaje zezwolenie, o którym mowa w § 1, na wniosek podmiotu określonego w tym
przepisie.
§ 3. Właściwy inspektor pracy odmawia wydania zezwolenia, jeżeli wykonywanie pracy lub innych zajęć zarobkowych
w zakresie przewidzianym w § 1:
1) powoduje zagrożenie dla życia, zdrowia i rozwoju psychofizycznego dziecka;
2) zagraża wypełnianiu obowiązku szkolnego przez dziecko.
§ 4. Podmiot, o którym mowa w § 1, dołącza do wniosku o wydanie zezwolenia:
1) pisemną zgodę przedstawiciela ustawowego lub opiekuna dziecka na wykonywanie przez dziecko pracy lub innych
zajęć zarobkowych;
2) opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej dotyczącą braku przeciwwskazań do wykonywania przez dziecko pracy
lub innych zajęć zarobkowych;
3) orzeczenie lekarza stwierdzające brak przeciwwskazań do wykonywania przez dziecko pracy lub innych zajęć zarobkowych;
4) jeżeli dziecko podlega obowiązkowi szkolnemu – opinię dyrektora szkoły, do której dziecko uczęszcza, dotyczącą
możliwości wypełniania przez dziecko tego obowiązku w czasie wykonywania przez nie pracy lub innych zajęć zarobkowych.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń klasy V szkoły podstawowej ogólnodostępnej posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na sprzężenie (niepełnosprawność intelektualną w stopniu lekkim oraz niepełnosprawność ruchową). Uczeń ten stanowi jednoosobowy oddział (arkusz organizacji szkoły). Zajęcia dla tego ucznia odbywają się w systemie łączonym z klasą VI. Z tytułu łączenia zgodnie z rozporządzeniem MEN w sprawie szczegółowej organizacji szkół uczeń klasy V 50% zajęć z danego przedmiotu realizuje indywidualnie. W orzeczeniu występuje wskazanie objęcia ucznia pomocą PP w trakcie bieżącej pracy, a także zajęciami specjalistycznymi, korekcyjno-kompensacyjnymi, dydaktyczno-wyrównawczymi. Jak zastosować to zalecenie poradni? Czy te zapisy świadczą o tym, że wymieniony rodzaj zajęć należy prowadzić z uczniem indywidualnie? Obecnie uczeń korzysta z terapii psychologicznej w PPP (zgodnie z sugestią specjalistów, nauczycieli uczących zawartych w IPET) z powodu problemów związanych z przyswajaniem podstawy programowej. Wstępna informacja od specjalisty to wskazanie do ponownego badania i możliwa zmiana orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym. W roku szkolnym 2021/2022 dziecko będzie już uczniem klasy VI. Jeżeli nastąpi zmiana orzeczenia, to również zmiana podstawy programowej, inny ramowy plan nauczania. Czy zajęcia powinny być organizowane w systemie łączonym i nadal zastosujemy zapisy rozporządzenia? Na czym będzie polegała odrębna organizacja pracy z tym uczniem tak, aby zapewnić mu optymalne warunki uczenia się i rozwoju? Zgodnie z zaleceniami MEN w celu kompleksowego wsparcia uczniów po powrocie do szkoły będą organizowane zajęcia wspomagające. Jaką liczbę godzin zajęć wspomagających należy przyznać dla ww. ucznia stanowiącego jednoosobową klasę, jeżeli liczba godzin na oddział wynosi od 10 do 15? Czy optymalna i dopuszczalna byłaby liczba 5 godzin? Mimo sugestii szkoły i PPP rodzic na chwilę obecną nie bierze pod uwagę placówki specjalnej.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy i w jakich sytuacjach można połączyć lekcje religii w szkole publicznej w klasach IV i VI oraz VII i VIII, przy liczebności 8–9 uczniów w każdej klasie? Proboszcz parafii tej szkoły wnosi sprzeciw, przesyłając dyrektorowi przepisy prawne. Jak dyrektor powinien rozstrzygnąć tę sprawę? Proszę o aktualną podstawę prawną z interpretacją.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Szkoła może być zlikwidowana. Co może uzyskać nauczyciel dyplomowany zatrudniony na podstawie mianowania, czy organ prowadzący ma obowiązek znaleźć mu etat na terenie gminy, jak z odprawą. Co będzie nauczycielami mianowanymi zatrudnionymi na podstawie umowy o pracy.
Proszę o wyjaśnienie. Jeżeli mam 25 lat pracy i choruję, może lepiej się starać o rentę a może o urlop zdrowotny.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe