Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Ministerstwo Edukacji Narodowej planuje zaostrzyć kwalifikacje wymagane od nauczycieli już od roku szkolnego 2015/2016. Czy w związku z planowanym wymogiem nauczyciele pracujący w szkole podstawowej bez wykształcenia wyższego tracą pracę, czy dotyczyć ma to tylko nowo zatrudnianych nauczycieli?
Aktualnie obowiązują przepisy prawa w sprawie kwalifikacji nauczycieli, tj. Karta Nauczyciela oraz rozporządzenie na bieżący rok szkolny od 1.09.2015 roku. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w przedszkolach, szkołach podstawowych, placówkach wychowania pozaszkolnego, placówkach zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania (z wyłączeniem np. nauczycieli języków obcych), posiada osoba, która: 1) ma kwalifikacje określone w § 2 ust. 1 tj. studia magisterskie z przygotowaniem pedagogicznym, § 3 – tj. kwalifikacje takie, jak do obowiązują w gimnazjach i zasadniczych szkołach zawodowych lub 2) ukończyła zakład kształcenia nauczycieli w specjalności odpowiadającej nauczanemu przedmiotowi lub prowadzonym zajęciom, lub 3) ukończyła zakład kształcenia nauczycieli w specjalności innej niż wymieniona w pkt 2, a ponadto ukończyła kurs kwalifikacyjny w zakresie nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w gimnazjach i zasadniczych szkołach zawodowych, posiada osoba, która: 1) ma kwalifikacje określone w wyżej lub 2) ukończyła: a) studia pierwszego stopnia na kierunku (specjalności) zgodnym z nauczanym przedmiotem lub prowadzonymi zajęciami oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub b) studia pierwszego stopnia na kierunku, którego zakres określony w standardzie kształcenia dla tego kierunku studiów w grupie treści podstawowych i kierunkowych obejmuje treści nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne, lub c) studia wyższe na kierunku (specjalności) innym niż wymieniony w lit. a i b, a ponadto ukończyła studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny w zakresie nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne. Oznacza to, że nauczyciele posiadający ukończone studia pierwszego stopnia na kierunku (specjalności) zgodnym z nauczanym przedmiotem lub prowadzonymi zajęciami oraz posiada przygotowanie pedagogiczne albo ukończyła odpowiedni zakład kształcenia nauczycieli - będzie mogła zajmować stanowisko nauczyciela w szkole podstawowej.
Podstawa prawna: ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków,w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenialub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli ; - Załącznik do obwieszczenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 6 sierpnia 2015 r. , w szczególności § 2, 3, 4.; - OBWIESZCZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 6 sierpnia 2015 r.w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowejw sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenialub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Na jakich zasadach można zatrudnić do wykonywania zadań administracyjnych w ramach projektu finansowanego ze środków UE (np. koordynator projektu) osobę, która w danej szkole już jest zatrudniona jako nauczyciel? Czy to może być odrębna umowa na stanowisku pracownika administracyjnego?
- Od nowego roku szkolnego objąłem stanowisko dyrektora szkoły. Chciałbym zatrudnić na swój etat nauczycielski nauczyciela na zastępstwo. Czy mogę zatrudnić pracownika na umowę na zastępstwo na czas mojej pięcioletniej kadencji dyrektora?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Pracownik obsługi odszedł ze szkoły 31.08 br. z racji likwidacji stanowiska pracy. Do dnia dzisiejszego przebywa na zwolnieniu lekarskim. Czy należy dla byłego pracownika, który nabył praw na zasiłek przedemerytalny tworzyć odpis na ZSŚS i wypłacać świadczenia socjalne? A co z pracownikami, którzy już pobierają zasiłek przedemerytalny? Czy są uprawnieni do ZFŚS?
- Nauczyciel języka angielskiego zatrudniony 12/18 etatu (11 godzin języka angielskiego i jedna godzina wychowawcza) przebywa od 15 września na zwolnieniach lekarskich (dwutygodniowe zwolnienia trwające do chwili obecnej). Zapowiada się, że sytuacja będzie trwała nadal. W chwili obecnej godziny języka angielskiego jako zastępstwa przydzielono innym nauczycielom pracującym w szkole. Godzinę wychowawczą przydzielono wicedyrektorowi. Czy w tym przypadku należy się wicedyrektorowi dodatek funkcyjny za wychowawstwo? Czy prawnym jest odebranie dodatku za wychowawstwo nauczycielowi przebywającemu na zwolnieniu? Dodatek za wychowawstwo jest dodatkiem stałym wypłacanym miesięcznie, a zwolnienia są nie dłuższe niż dwa tygodnie.
- Sprawa dotyczy szkoły publicznej ogólnodostępnej ... szkoły podstawowej. Mamy w szkole ucznia, który ma orzeczenie o niepełnosprawności oraz orzeczenie PPP o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, indywidualnych. Uczeń w stopniu upośledzenia głębokiego, leżący w zaleceniach PPP ma zapisane: 1. Zajęcia indywidualne zajęć rewalidacyjno-wychowawczych w oparciu o indywidualny program IPET; 2. systematyczną rehabilitację ruchową, wygaszanie napięć mięśniowych i przykurczy; 3. rehabilitację metodą Bobath oraz PNF. Zatrudniając nauczyciela do pracy z tym dzieckiem mam do dyspozycji ludzi, którzy spełniają realizację pierwszego zalecenia... jednak nie posiadają uprawnień do rehabilitacji. Czy mogę zatrudnić do pracy z dzieckiem nauczyciela z oligofrenopedagogiką, który będzie realizował zadanie 1 i rehabilitanta bez przygotowania pedagogicznego, który będzie realizował zadanie 2 ???
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe