Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Moje pytanie dotyczy wprowadzania regulaminów i procedur w szkole i przedszkolu. Kto opracowuje, a później wprowadza w życie regulaminy i wszelkiego rodzaju procedury? Czy może to zrobić sam dyrektor, czy musi mu opiniować rada pedagogiczna. Inaczej mówiąc, czy musi się "pytać o zgodę rady" wprowadzając jakiś regulamin, czy procedurę (np. regulamin dyżurów nauczycieli)? Czy wprowadza je zarządzeniem?
W zależności od tego, czego dotyczy regulamin, procedura jego wprowadzania jest inna.
Niektóre regulaminy dyrektor może wprowadzić zarządzeniem i nie musi uzyskiwać opinii rady pedagogicznej, np. regulamin ZFŚS (uzgadnia ze związkami zawodowymi).
Natomiast regulaminy np. działalności rady pedagogicznej, organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli muszą być uchwalane przez radę pedagogiczną.
Dyrektor zobligowany jest do przestrzegania przepisów prawa, w tym oświatowego i korzystania z kompetencji własnych (m. in. art. 38 uso) oraz kompetencji innych organów szkoły wg ich właściwości. Podobnie jest z procedurami w szkole, przedszkolu lub placówce oświatowej.
Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:
1) zatwierdzanie planów pracy szkoły lub placówki po zaopiniowaniu przez radę szkoły lub placówki;
2) podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów;
3) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole lub placówce, po zaopiniowaniu ich projektów przez radę szkoły lub placówki;
4) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły lub placówki;
5) podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy uczniów;
6) ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad szkołą lub placówką przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy szkoły lub placówki.
Natomiast rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:
1) organizację pracy szkoły lub placówki, w tym tygodniowy rozkład zajęć edukacyjnych, oraz organizację kwalifikacyjnych kursów zawodowych, jeżeli szkoła lub placówka takie kursy prowadzi;
2) projekt planu finansowego szkoły lub placówki;
3) wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
4) propozycje dyrektora szkoły lub placówki w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (ze zm.), w szczególności art. 39. 41.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Na portalu „Nadzór –pedagogiczny” z datą 24 sierpnia 2015 znalazłam następującą poradę prawną na pytanie:
„W jakim przypadku rada pedagogiczna przyjmuje uchwałę w sprawie uchwalenia nowego statutu szkoły (taka uchwała zamieszczona jest w aktualnościach serwisu z sierpnia)?
W przypadku licznych zmian lub zmian, które naruszałyby spójność statutu albo w przypadku, gdy statut był już wielokrotnie nowelizowany, opracowuje się projekt nowego statutu.
Zgodnie z art.42 ustawy o systemie oświaty rada pedagogiczna przygotowuje projekt statutu szkoły albo jego zmian i przedstawia do uchwalenia radzie szkoły. W szkole, w której rada nie została powołana, zadania rady wykonuje rada pedagogiczna (art.52 ust.2 ustawy o systemie). Oznacza to, iż w sytuacji, gdy w szkole nie została powołana rada szkoły, rada pedagogiczna podejmuje dwie uchwały: pierwszą uchwałę w sprawie przyjęcia projektu statutu szkoły (albo jego zmian), a następnie kolejną uchwałą uchwala nowy statut.”
Koleżanki uczestniczące w szkoleniach związanych ze zmianami w prawie dowiedziały się, że nie można uchwalić nowego statutu.
Proszę o doprecyzowanie, podanie podstawy prawnej, nazwiska eksperta czy na pewno można, gdy statut był już wielokrotnie nowelizowany.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy rada pedagogiczna poradni psychologiczno-pedagogicznej ma obowiązek opiniowania dokumentów (wewnętrznych aktów prawnych) regulujących pracę poradni np. Regulaminu pracy, Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, Instrukcji kancelaryjnej itp.? Jeżeli jest taki obowiązek, to z jakich przepisów prawnych to wynika?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy w roku szkolnym 2016/2017 zmieniły się zasady powoływania Rady Rodziców. Czy nadal Rade Rodziców trzeba powoływać co roku? Jeszcze jedno pytanie:Skoro w żadnym akcie prawnym nie ma określonej daty ważności programu wychowawczego i Programu profilaktyki to jaki jest sens uchwalania tych dokumentów każdego roku do 30 września?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Rodzic zarzuca dyrektorowi przedszkola, że nie został poinformowany o tym, że w placówce panuje "epidemia" ospy. Jaki obowiązek spoczywa na dyrektorze, nauczycielu w takiej sytuacji?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- W szkole niepublicznej specjalnej funkcjonują niewielkie klasy złożone z uczniów z tą samą niepełnosprawnością. Czy istnieje możliwość dokonania zmiany w trakcie roku szkolnego i utworzenia klasy łączonej I i II złożonej z dzieci z autyzmem, której liczebność nie przekracza 4 dzieci? Czy potrzebna jest uchwała rady czy zarządzenie dyrektora do tworzenia klasy? Czy należy zgłosić do kuratorium fakt połączenia oddziałów? Czy nadal prowadzone są dzienniki osobno dla każdego z oddziałów?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe