Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Na jakiej podstawie prawnej bądź w jaki sposób organ prowadzący określa liczbę oddziałów w szkole. Nadmieniam, że w szkole w której pracuję i w szkole sąsiedniej jest porównywalna liczba uczniów, a liczba oddziałów jest różna. Jestem małą szkołą i zajęcia np. z muzyki i w-f są łączone. Czy liczba wychowawstw w szkole może być wykładnią do liczby oddziałów ? Nie mam też wzmianki co do liczby oddziałów w akcie założycielskim lub w innym dokumencie organu prowadzącego za wyjątkiem arkusza organizacji szkoły na dany rok. Czy przy podobnej liczbie dzieci mogą być rozbieżności dla tego samego organu?
Przepisy prawa oświatowego nie regulują kwestii, o których mowa w pytaniu, dlatego cytujemy odpowiedź podsekretarza stanu z 2009 r. Obecny stan prawny nie odbiega od cytowanego uzasadnienia w tej sprawie. Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej - z upoważnienia ministra - na interpelację nr 13411 w sprawie liczebności oddziałów w placówkach szkolnych (…) Cyt.: Zgodnie z art. 5 ust. 7 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.) za działalność szkoły lub placówki, w szczególności za zapewnienie warunków działania szkoły lub placówki, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki, odpowiada organ prowadzący tę szkołę lub placówkę. To w jego kompetencjach pozostaje kwestia ustalenia maksymalnej liczby uczniów w ogólnodostępnych oddziałach szkolnych. Przepisy oświatowe, w tym w szczególności ramowe statuty poszczególnych typów szkół, nie określają ani minimalnej, ani maksymalnej liczby uczniów w ogólnodostępnych oddziałach klasowych. W przepisach § 5 ust. 2 i 3 rozporządzenia ministra edukacji narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. Nr 61, poz. 624, z późn. zm.) określona została tylko liczebność uczniów w oddziale szkoły integracyjnej oraz w oddziale integracyjnym w szkole ogólnodostępnej (od 15 do 20, w tym od 3 do 5 uczniów niepełnosprawnych) oraz liczebność uczniów w szkole specjalnej oraz w oddziałach specjalnych w szkole ogólnodostępnej. (…)Jak wynika z powyższego, obowiązujące regulacje prawne stwarzają możliwości dostosowania istniejących w danej szkole warunków organizacyjnych do nałożonego na organ prowadzący obowiązku zapewnienia uczniom bezpiecznych i higienicznych warunków nauki i opieki. Uprzejmie informuję, że kwestia centralnego i jednolitego ustalenia maksymalnej liczebności uczniów w oddziale jest trudna ze względu na różnorodność i złożoność warunków, w tym warunków demograficznych i finansowych, w jakich działają poszczególne organy prowadzące. Jednakże decentralizacja zadań oznacza przede wszystkim większą odpowiedzialność wójta, burmistrza, prezydenta, starosty i marszałka za prowadzoną przez samorząd politykę edukacyjną i uzyskiwane efekty kształcenia. Podsekretarz stanu Zbigniew Włodkowski Warszawa, dnia 24 grudnia 2009 r.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy podczas egzaminu gimnazjalnego uczniowie szkoły podstawowej uczący się w tym samym budynku muszą mieć ustalone dni wolne dyrektorskie i odwrotnie, czy uczniowie gimnazjum muszą mieć dni wolne dyrektorskie podczas egzaminu ósmoklasisty?
Komunikaty MEN, CKE Przeczytaj odpowiedź
- Ile egzaminów ustnych na maturze w jednym dniu może zdawać maturzysta?
Komunikaty MEN, CKE Przeczytaj odpowiedź
- Jakie druki arkuszy ocen i legitymacji trzeba stosować w roku szkolnym 2018/2019 w dotychczasowym trzyletnim LO?
Komunikaty MEN, CKE Przeczytaj odpowiedź
- Czy u ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na niepełnosprawność ruchową wynikającą z występujących schorzeń oraz niedowidzenie i zez zbieżny oka prawego możemy mówić o niepełnosprawności sprzężonej? Jeśli tak, to czy rodzice mogą wnioskować o zwolnienie ze sprawdzianu w klasie VI?
- Witam!
Proszę o informację w sprawie wychowania do życia w rodzinie - wpisujemy na świadectwie czy też nie, bo okazuje się że nie należy wpisywać tych zajęć na świadectwo szkolne ani do arkuszy. Ale moim skromnym zdaniem należałoby te zajęcia wpisać, są one bowiem w ramowym planie nauczania szkoły,jest do nich podstawa programowa, brak wpisu na świadectwie będzie skutkowało tym iż za rok, dwa trzy nikt z uczniów na zajęcia nie będzie uczęszczał!!! a są to zajęcia bardzo potrzebne. Rozporządzenie z dnia 19.07.2002r które te zajęcia zakazało wpisywać moim zdaniem tyczy się wdżr jako modułu WOS-u. Wiadomo, że te zajęcia nie mają wpływu na promocję, ani na ukończenie szkoły, ale sam wpis świadczyłby o randze tych zajęć.
Komunikaty MEN, CKE Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe