Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Nauczyciel był zatrudniony jako współorganizujący kształcenie ucznia z niepełnosprawnością na pensum 20/20. Ten sam uczeń otrzymał orzeczenie o potrzebie kształcenie specjalnego – upośledzenie w stopniu umiarkowanym. 1. Czy można wprowadzić zajęcia indywidualne dla takiego ucznia (kształcenie specjalne) na większości lekcjach (6 – i są tu prowadzone edukacje zgodnie z ramowym planem dla kształcenia specjalnego), a na 5 pozostałych jest dostosowywany program i ramowy plan nauczania. 2. Jak przekształcić umowę o pracę dla tego nauczyciela – aktualnie ma tylko 3 godziny jako współorganizujący (w klasie z uczniem), pozostałe 15 godzin ma zajęcia indywidualne z tym uczniem – czy z pensum 18? Czy wtedy ma etat łączony 15/18 + 3/20 czyli 18/18 3. Czy należy się dodatek za trudne warunki pracy – na wszystkie godziny, czy tylko na te indywidualne? 4. Dodatkowa godzina zajęć rewalidacyjnych czy traktować ją z pensum współorganizującego, czyli z 20 czy z 18?
Zgodnie z art. 127 ust. 3 ustawy z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe (Dz. U. Z 2021r. poz. 1082) uczniowi objętemu kształceniem specjalnym dostosowuje się odpowiednio program wychowania przedszkolnego i program nauczania do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia. Dostosowanie następuje na podstawie opracowanego dla ucznia indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego uwzględniającego zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.
Posiadanie przez ucznia orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego nie jest tożsame z orzeczeniem o potrzebie kształcenia indywidualnego. Uczniowi takiemu jedynie dostosowuje się program do indywidualnych potrzeb (na wszystkich zajęciach jeśli tak wynika z zapisów orzeczenia), ale nie jest to kształcenie indywidualne.
Nauczyciel wspomagający to nauczyciel, którego pensum wynika z art. 42 ust. 3 w tabeli poz. 12 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2021 r. poz. 1762). Zgodnie z terminologią wynikającą z przepisów prawa jest to nauczyciel posiadający kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej zatrudniony dodatkowo w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego oraz współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym. Jego pensum wynosi 20 godzin i w ramach tego pensum powinien realizować wszystkie zadania z uczniem, bez względu na to czy są to zajęcia rewalidacyjne, zajęcia wspomagające itp.
Zgodnie z § 8 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 2014r., poz. 416) za pracę w trudnych warunkach uznaje się prowadzenie przez nauczycieli:
zajęć rewalidacyjno-wychowawczych z dziećmi i młodzieżą upośledzonymi umysłowo w stopniu głębokim;
zajęć dydaktycznych i wychowawczych w specjalnych przedszkolach (oddziałach), szkołach (oddziałach) specjalnych oraz prowadzenie indywidualnego nauczania dziecka zakwalifikowanego do kształcenia specjalnego.
Już jedna godzina takich zajęć upoważnia nauczyciela do dodatku za warunki trudne, wobec tego należy mu go przyznać (bez względu na to ile takich godzin realizuje).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczyciel zatrudniony do 30.06.2015 chce z datą 30 marca 2015 rozwiązać umowę o pracę. Jak prawidłowo wyliczyć za ile dni należny mu się ekwiwalent za urlop? Co ze świadczeniem urlopowym?
- Pracownica pracuje codziennie 4h i ma pół etatu (4h dziennie, przez 5 dni w tygodniu, to jest 20h w tygodniu). Przysługuje jej 26 dni urlopu (pracuje dłużej niż 10 lat). Czy z racji tego, że pracuje codziennie, to nie przysługuje jej 26 dni urlopu z uwagi na to, że urlop przyznajemy godzinowo? Jej przysługuje 104 godziny urlopu i jeśli podzielimy to przez 4h to wychodzi 26 dni. Czy należy to liczyć w ten sposób?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Jak powinien zachować się pracodawca, jeśli ma podejrzenie, iż pracownik pojawił się w pracy po spożyciu alkoholu, gdy pracownik kategorycznie temu zaprzecza, twierdząc, że jest zupełnie trzeźwy? Czy w takiej sytuacji istnieje podstawa, aby pracownika nie dopuścić w tym dniu do pracy? Czy - aby rozwiać ewentualne wątpliwości każdej ze stron - pracodawca ma prawo samodzielnie zbadać zawartość alkoholu w wydychanym przez pracownika powietrzu przy pomocy podręcznego alkomatu?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Nasz nauczyciel właśnie przebywa na zwolnieniu chorobowym i będzie miał wynagrodzenie chorobowe. W styczniu tego roku otrzymał jednorazowy dodatek uzupełniający. Czy jednorazowy dodatek uzupełniający należy uwzględnić w podstawie wynagrodzenia chorobowego?
- Nauczycielka biblioteki urodzona 28 kwietnia 1955 roku złożyła do dyrektora szkoły informację w dniu 22.12.2015 roku, że po osiągnięciu wieku emerytalnego i uzyskaniu prawa do emerytury potwierdzonego przez ZUS zamierza odejść na emeryturę z końcem lutego lub na początku marca 2016 roku.W/w nauczycielka ma 17 lat stażu pracy jako bibliotekarz w bibliotece miejskiej oraz 25 lat stażu pracy jako nauczyciel biblioteki Proszę o odpowiedź na następujące pytania: 1) Jaka jest rola dyrektora w tym przypadku? ; 2) Czy rozwiązanie stosunku pracy odbywa się na wniosek pracownika? ; 3) Czy w świetle nowych przepisów emerytalnych-nauczycielka, która osiągnęła wiek 60 lat i 10 m-cy, do tej pory pozostaje w stosunku pracy, czy w każdej chwili może ona odejść na emeryturę, czy po przekroczeniu jakiegoś terminu ta osoba będzie musiała pracować do 67 lat?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe