Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Nauczyciel przedmiotów zawodowych, pracujący w zespole szkół zawodowych złożył wniosek do OKE na egzaminatora. Kurs będzie odbywał się poza miejscem pracy w sobotę i niedzielę. Czy w związku z tym należy się nauczycielowi zwrot kosztów podróży? Czy należy nauczycielowi oddać inne dni wolne za sobotę i niedzielę?
Zasady udzielania urlopów dla nauczycieli określa rozporządzenie MEN z 19.12.2000 r. w sprawie szczegółowych zasad udzielania nauczycielom urlopów dla dalszego kształcenia się, dla celów naukowych, artystycznych, oświatowych i z innych ważnych przyczyn oraz ulg i świadczeń związanych z tym kształceniem, a także organów uprawnionych do ich udzielania.
Przepisy obejmują:
1) nauczycieli, którzy odbywają studia wyższe oraz kształcą się w zakładach kształcenia nauczycieli na podstawie skierowania dyrektora szkoły,
2) nauczycieli podejmujących naukę w szkole wyższej lub zakładzie kształcenia nauczycieli bez skierowania,
3) nauczycieli ubiegających o urlopy płatne dla celów naukowych, artystycznych lub oświatowych.
Aby uzyskać skierowanie, konieczne jest wskazanie, że podnoszenie kwalifikacji zawodowych nauczyciela jest zgodne z potrzebami szkoły, o czym decyduje dyrektor.
Z tytułu podjęcia studiów nauczycielowi przysługują następujące uprawnienia:
1) płatne zwolnienie od pracy na czas niezbędny do załatwienia formalności związanych z przyjęciem na studia i na przystąpienie do egzaminów wstępnych – w wymiarze łącznie do 6 dni roboczych.
2) urlopy szkoleniowe, przysługujące w danym roku studiów, w zależności od rodzaju studiów (...)
Zgodnie z art. 42c ust. 1 KN, nauczyciela zatrudnionego w pełnym wymiarze zajęć obowiązuje zasadniczy 5-dniowy tydzień pracy, zatem zasadą jest, że urlopu udziela się na te dni, w których nauczyciel wykonuje swoją pracę, zgodnie z rozkładem zajęć dydaktycznych, a jednocześnie musi uczestniczyć w zajęcach w ramach studiów.
Dyrektor może kierować na studia pracownika w trosce o jakość pracy zakładu/szkoły, biorąc pod uwagę potrzeby szkoły. Może zobowiązać się do ponoszenia kosztów podnoszenia kwalifikacji pracownika - ale zawsze w miarę możliwości finasowych placówki. Jednak jeśli doskonalenie zawodowe pracownika wynika z jego potrzeb, dyrektor nie ma obowiązku ponosić kosztów podnoszenia kwalifikacji przez pracownika.
Pracodawca jest zobowiązany ułatwiać pracownikom podnoszenie kwalifikacji zawodowych, czyli zapewniać możliwość kształcenia w szkołach dla dorosłych i szkołach wyższych, a także kształcenia, dokształcania, a także doskonalenia w formach pozaszkolnych.
§ 10 rozporządzenia MEN z 19.12.2000 r.:
Nauczycielowi podejmującemu naukę w szkole wyższej lub zakładzie kształcenia nauczycieli bez skierowania dyrektor może udzielić płatnego urlopu szkoleniowego oraz ulg i świadczeń, o których mowa w § 2-9, w ramach posiadanych na ten cel środków finansowych.
Reasumując:
Jeśli dyrektor udzielił skierowania na daną formę kształcenia, doskonalenia - tym samym zobowiązuje się do ponoszenia kosztów z nim związanych, w przeciwnym wypadku: może, ale nie ma takiego obowiązku (§ 10). Natomiast urlop szkoleniowy jest udzielany - na podobnej zasadzie, z tym, że wyłącznie w te dni pracy nauczyciela, kiedy musi uczestniczyć w zajęciach podnoszących kwalifikacje, czy w innych formach doskonalenia zawodowego (nie otrzymuje urlopu w soboty i niedziele, które nie są dniami pracy).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy rodzic może przebywać w świetlicy szkolnej?Mamy taki przypadek,rodzice są w trakcie rozwodu,ojciec,który nie jest pozbawiony praw rodzicielskich już drugi raz z rzędu wszedł do świetlicy,w której przebywały również inne dzieci i nastawiał syna przeciwko matce.Co można w tej sytuacji zrobić,czy jest jakikolwiek przepis,który to reguluje?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jestem dyrektorem szkoły podstawowej. Przebywałam na dłuższym zwolnieniu lekarskim trwającym 1,5 roku. Do pracy wróciłam 1 marca 2012 r. Pełniąca obowiązki dyrektora pomyliła się i zajęcia pozalekcyjne, tj. koło informatyczne dla klasy VI wpisała do dziennika lekcyjnego, z którego uczniowie zostali ocenieni na I semester. W szkolnym planie nauczania informatyka kończy się w klasie V. Co mam w takim przypadku zrobić?
Pytanie 2:
Uczniowie klasy IV od 20 września 2011 r. posiadali zwolnienie z wychowania fizycznego. Pełniąca obowiązki dyrektora wydała decyzję o zwolnieniu uczennicy z tych zajęć, lecz na I sem nauczyciel w-fu wystawił jej ocenę z przedmiotu. P. o. dyr. nie zanegowała tego. Jak mam postąpić w tym przypadku - czy na koniec roku mam przepisać tę ocenę, czy napisać " zwolniona"?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Osoba ubiega się o pracę na stanowisku nauczyciela w technikum w zakresie nauczania przedmiotów zawodowych w zawodzie technik ekonomista. Ukończyła jednolite studia magisterskie z zakresu prawa oraz posiada kwalifikacje pedagogiczne. Pragnie uzupełnić swoje kwalifikacje o studia podyplomowe w zakresie nauczania przedmiotów zawodowych w zawodzie technik ekonomista. Jaki powinien być godzinowy wymiar takich studiów?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń klasy V szkoły podstawowej ogólnodostępnej posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na sprzężenie (niepełnosprawność intelektualną w stopniu lekkim oraz niepełnosprawność ruchową). Uczeń ten stanowi jednoosobowy oddział (arkusz organizacji szkoły). Zajęcia dla tego ucznia odbywają się w systemie łączonym z klasą VI. Z tytułu łączenia zgodnie z rozporządzeniem MEN w sprawie szczegółowej organizacji szkół uczeń klasy V 50% zajęć z danego przedmiotu realizuje indywidualnie. W orzeczeniu występuje wskazanie objęcia ucznia pomocą PP w trakcie bieżącej pracy, a także zajęciami specjalistycznymi, korekcyjno-kompensacyjnymi, dydaktyczno-wyrównawczymi. Jak zastosować to zalecenie poradni? Czy te zapisy świadczą o tym, że wymieniony rodzaj zajęć należy prowadzić z uczniem indywidualnie? Obecnie uczeń korzysta z terapii psychologicznej w PPP (zgodnie z sugestią specjalistów, nauczycieli uczących zawartych w IPET) z powodu problemów związanych z przyswajaniem podstawy programowej. Wstępna informacja od specjalisty to wskazanie do ponownego badania i możliwa zmiana orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym. W roku szkolnym 2021/2022 dziecko będzie już uczniem klasy VI. Jeżeli nastąpi zmiana orzeczenia, to również zmiana podstawy programowej, inny ramowy plan nauczania. Czy zajęcia powinny być organizowane w systemie łączonym i nadal zastosujemy zapisy rozporządzenia? Na czym będzie polegała odrębna organizacja pracy z tym uczniem tak, aby zapewnić mu optymalne warunki uczenia się i rozwoju? Zgodnie z zaleceniami MEN w celu kompleksowego wsparcia uczniów po powrocie do szkoły będą organizowane zajęcia wspomagające. Jaką liczbę godzin zajęć wspomagających należy przyznać dla ww. ucznia stanowiącego jednoosobową klasę, jeżeli liczba godzin na oddział wynosi od 10 do 15? Czy optymalna i dopuszczalna byłaby liczba 5 godzin? Mimo sugestii szkoły i PPP rodzic na chwilę obecną nie bierze pod uwagę placówki specjalnej.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o podstawę prawną dotyczącą wielodzietności rodziny kandydata, który składa dokumenty o przyjęcie do Bursy. Wiem, że rodzina wielodzietna to taka, która wychowuje troje lub więcej dzieci. Pytanie czy pod pojęciem dziecko należy rozumieć także pełnoletnie rodzeństwo kandydata, jeżeli pozostaje na utrzymaniu rodziców, jeśli tak, to do którego roku życia?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe