Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Nauczyciel w klasie I SP ma przydzielone godziny dyrektorskie, prowadzi zajęcia rozwijające zdolności matematyczne, czy można to nazwać zajęciami kreatywnymi?
Zajęcia kreatywne to takie, które realizują pewne założenia. Kompetencją dyrektora jest stwierdzenie, czy treści, założenia, w szczególności metody oraz cele lub osiągnięcia założone przez nauczyciela odpowiadają tym wymogom.Metodą tą może być projekt edukacyjny.Bowiem duże znaczenie dla rozwoju młodego człowieka oraz jego sukcesów w dorosłym życiu ma nabywanie kompetencji społecznych takich jak komunikacja i współpraca w grupie, w tym w środowiskach wirtualnych, udział w projektach zespołowych lub indywidualnych oraz organizacja i zarządzanie projektami.Zastosowanie metody projektu, oprócz wspierania w nabywaniu wspomnianych wyżej kompetencji, pomaga również rozwijać u uczniów przedsiębiorczość i kreatywność oraz umożliwia stosowanie w procesie kształcenia innowacyjnych rozwiązań programowych, organizacyjnych lub metodycznych.Metoda projektu zakłada znaczną samodzielność i odpowiedzialność uczestników, co stwarza uczniom warunki do indywidualnego kierowania procesem uczenia się. Wspiera integrację zespołu klasowego, w którym uczniowie, dzięki pracy w grupie, uczą się rozwiązywania problemów, aktywnego słuchania, skutecznego komunikowania się, a także wzmacniają poczucie własnej wartości. Metoda projektu wdraża uczniów do planowania oraz organizowania pracy, a także dokonywania samooceny. Projekty swoim zakresem mogą obejmować jeden lub więcej przedmiotów. Pozwalają na współdziałanie szkoły ze środowiskiem lokalnym oraz na zaangażowanie rodziców uczniów.Projekty mogą być wykonywane indywidualnie lub zespołowo. Uczniowie podczas pracy nad projektami powinni mieć zapewnioną pomoc nauczyciela – opiekuna. Nauczyciele korzystający z metody projektu mogą indywidualizować techniki pracy, różnicując wymagania.Wyboru treści podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, które będą realizowane metodą projektu, może dokonywać nauczyciel samodzielnie lub w porozumieniu z uczniami.Projekt, w zależności od potrzeb, może być realizowany np. przez tydzień, miesiąc, semestr lub być działaniem całorocznym. W organizacji pracy szkoły można uwzględnić również takie rozwiązanie, które zakłada, że w określonym czasie w szkole nie są prowadzone zajęcia z podziałem na poszczególne lekcje, lecz są one realizowane metodą projektu.Przy realizacji projektu wskazane jest wykorzystywanie technologii informacyjno--komunikacyjnych.Należy zatem dokonać analizy planu pracy tych zajęć i zdecydować, czy rozwijają kreatywność uczniów.
Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r., poz. 356).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jaką formę zastosować, nagana czy upomnienie, dla nauczyciela za niedopilnowanie i narażenie dziecka na niebezpieczeństwo w przedszkolu?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Chyba nie do końca się rozumiemy. Na tym samym oddziale jest jeszcze czworo dzieci z orzeczeniami. Zatem oligofrenopedagog jest nakierowany na całą piątkę. Stąd - aby dosłownie wykonać orzeczenie - musielibyśmy na tym samym oddziale zatrudnić jeszcze jednego oigofrenopedagoga /a dalej - przy kolejnym takim orzeczeniu następnego, etc/. Czy zatem obok już pracującego, osobą ukierunkowaną wyłącznie na wskazane dziecko może być osoba na stanowisku pomocy nauczyciela lub asystenta dziecka niepełnosprawnego /nawet ewentualnie bez przygotowania pedagogicznego, a z przygotowaniem medycznym/?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- W LO niepublicznym uczeń przez cały rok szkolny przebywa w szpitalu psychiatrycznym i tam się uczy. Jesteśmy jego szkołą macierzystą. Jak traktować jego frekwencję (zapisy w dzienniku lekcyjnym?), czy wpisywać go do SIO, czy zgłaszać w comiesięcznych raportach do Biura Edukacji? Jest niepełnoletni.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- W bieżącym roku szkolnym 2017/18 wystartowaliśmy z I klasą Szkoły Branżowej I stopnia oraz VII klasą Szkoły Podstawowej. Koniec roku szkolnego zbliża się nieubłaganie, a my pozostajemy wciąż z kłopotem jakie dla tych dwóch klas powinny zostać przygotowane arkusze świadectw do wypełnienia ? Jedyny (chyba najaktualniejszy) dokument z Dz. U. RP z dn. 27 stycznia 2017 i Poz. 170 podaje co prawda przykładowe sygnatury świadectw, ale NIE MA TAM NIC O KLASIE VII SP, CZY BRANŻOWEJ I st. ! Przepis mówi o szkołach zawodowych, które transformację przechodzą, iż mają stosować w klasach II i III nadal wcześniej ustalone numery świadectw, jednak nie ma żadnej wzmianki co z klasami pierwszymi (I) branżowej, które przecież i tak jak w naszej szkole, ruszyły w tym roku szkolnym. Wyżej wymieniony przeze mnie dokument również mówi o świadectwach promocyjnych i ukończenia klas starszych SP, ale tylko IV - VI i znów nic o klasach VII SP. Bardzo proszę o pomoc i wyjaśnienie tych zawiłości.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jesteśmy ośrodkiem rewalidacyjno-wychowawczym oraz zakładem leczniczo-opiekuńczym. Mamy przyjęcie za 2 tygodnie dziecka z postanowienia sądowego. Wszystkie grupy wychowawcze mam już 4 osobowe. Czy z powodu dużych problemów ze znalezieniem nowego nauczyciela do końca roku szkolnego dopisać podopiecznego do grupy 4 osobowej. Dziękuję za odpowiedź.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe