Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Nauczycielka ukończyła studia na kierunku pedagogika, specjalność: edukacja wczesnoszkolna z przedszkolną z językiem angielskim. W suplemencie napisano: „Absolwent potrafi posługiwać się językiem angielskim, używając wymowy przystępnej i zrozumiałej dla odbiorcy. Sprawnie posługuje się czterema umiejętnościami językowymi (czytania, pisania, mówienia i słuchania). Umiejętności te pozwalają na wykorzystanie języka angielskiego w procesie edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej. Posiada również stosowną wiedzę merytoryczną, która ułatwia odpowiedni dobór celów i metod nauczania języka angielskiego w młodszych klasach szkoły podstawowej i przedszkolu”. Nauczycielka nie posiada certyfikatu podstawowej znajomości języka angielskiego. Czy ma kwalifikacje do nauczania języka angielskiego?
Stosownie do art. 9 ust. 1 pkt 1 ustawy z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1762 ze zm.) stanowisko nauczyciela w szkołach i placówkach może zajmować osoba, która posiada wyższe wykształcenie z odpowiednim przygotowaniem pedagogicznym lub ukończyła zakład kształcenia nauczycieli i podejmuje pracę na stanowisku, do którego są to wystarczające kwalifikacje. Dla poszczególnych typów szkół i placówek szczegółowe wymagania w tym zakresie zostały określone w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1289). W świetle § 12 ust. 3 ww. rozporządzenia kwalifikacje do nauczania języków obcych w przedszkolach i klasach I–III szkół podstawowych posiada również osoba, która:
1) ukończyła studia na kierunku pedagogika w zakresie dającym przygotowanie do nauczania w przedszkolach lub klasach I–III szkół podstawowych, określone w § 4, a dodatkową specjalnością nauczycielską był język obcy,
2) ukończyła studia pierwszego stopnia, studia drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie, na kierunku pedagogika w zakresie nauczania języka obcego w przedszkolach lub klasach I–III szkół podstawowych,
3) ma kwalifikacje do pracy w przedszkolach lub klasach I–III szkół podstawowych, określone w § 4, a ponadto legitymuje się świadectwem egzaminu z danego języka obcego w stopniu co najmniej podstawowym, o którym mowa w załączniku do rozporządzenia, i ukończyła studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny, w zakresie wczesnego nauczania danego języka obcego,
4) ma kwalifikacje do pracy w przedszkolach lub klasach I–III szkół podstawowych, określone w § 4, oraz legitymuje się świadectwem egzaminu z danego języka obcego w stopniu co najmniej podstawowym, o którym mowa w załączniku do rozporządzenia, a ponadto ukończyła studia pierwszego stopnia, studia drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie, na kierunku filologia, i posiada przygotowanie pedagogiczne do nauczania języka obcego.
Nauczycielka, o której mowa w pytaniu, ukończyła studia dające przygotowanie do nauczania w przedszkolach lub klasach I–III szkół podstawowych, a dodatkową specjalnością nauczycielską był język obcy – angielski. Na podstawie art. § 12 ust. 3 pkt 1 ww. rozporządzenia posiada uprawnienie do nauczania języka angielskiego w przedszkolu.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczyciel w Naszej szkole był zatrudniony do 31.08.2018 r.
Z dniem 1 września 2018 r. został przeniesiony do innej szkoły w innej miejscowości i tam jest zatrudniony na podstawie mianowania na pełny etat.
W dniu 07.12.2018 roku nauczyciel zwrócił się do Naszej szkoły (nie jest już naszym pracownikiem) z wnioskiem o wypłatę świadczenia finansowego z ZFŚS za okres zatrudnienia w roku szkolnym 2017/2018.
Czy nauczyciel ma prawo do otrzymania świadczenia z Naszego ZFŚS skoro nie jest już Naszym pracownikiem.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy samorząd uczniowski może prowadzić sklepik szkolny? Czy powinno być to zgłoszone gdzieś? Jaką dokumentację należy prowadzić w związku z tym?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Na jakim paragrafie powinny być zaksięgowane wydatki na legitymacje nauczycielskie i na jaki paragraf nauczyciele zwracają koszt legitymacji służbowej?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy w związku ze zwiększeniem obowiązków z uwagi na pandemię sprzątające panie w szkole zobowiązane są do dezynfekcji ławek, krzeseł, poręczy i przysługuje im dodatek finansowy za powyższe czynności? Jeśli tak, to jaka jest podstawa prawna, aby dyrektor mógł podjąć stosowne kroki? Czy na drażliwe działanie środka dezynfekującego również można szukać podstawy prawnej?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Pracownicy obsługi (4 osoby) dopytują mnie, czy istnieje możliwość, aby mogli wstawić sobie do pomieszczenia socjalnego swoją prywatną lodówkę. W pracy nie mamy wydzielonej jadalni dla pracowników. Lodówka jest stara, nie ma żadnej faktury, ani certyfikatów. Czy jest to zgodne z BHP?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe