Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Od 25 maja dyrektorzy szkół zostali zobligowani do umożliwienia uczniom klas VIII, a od 1 czerwca uczniom pozostałych klas uczestnictwa na terenie szkoły w konsultacjach indywidualnych lub w małych grupach. Na terenie szkoły zostały zorganizowane konsultacje w formule, jaką zaproponował MEN: "umożliwienie wyjaśnienia trudnych kwestii, usystematyzowanie materiału, rozmowa z nauczycielem, możliwość poprawy oceny na potrzebę klasyfikacji". Czy konsultacje, o których wspomina MEN należy rozumieć jako "zajęcia opiekuńcze inne zajęcia i czynności wynikające z zadań statutowych szkoły uwzględniające potrzeby i zainteresowania uczniów" (art. 42 ust. 2 KN) czy może jednak jako zajęcia wynikające z pomocy psychologiczno-pedagogicznej (par 6, ust. 2, pkt 8 rozp. o ppp), za które nauczycielowi należy zapłacić? Dodam, że w dniach, w których odbyły się konsultacje pedagodzy zorganizowali wszystkie zajęcia z godnie z planem lekcji i ponadto przeprowadzili jeszcze konsultacje.
Na mocy zapisów rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 marca 2020 r. w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. z 2020 r. poz. 410 z późn. zm.) wprowadzono od dnia 1 czerwca bieżącego roku obowiązek prowadzenia w szkołach konsultacji dla uczniów. Ministerstwo Edukacji na swojej stronie internetowej podało, że wymiar konsultacji miał być uzależniony od potrzeb uczniów, a także warunków pracy szkoły. Ich harmonogram i organizację miał ustalić dyrektor szkoły w porozumieniu z nauczycielami. Konsultacje miały mieć charakter dobrowolny dla uczniów. Wynika z tego, że nie były to zajęcia obowiązkowe, związane bezpośrednio z realizacją podstawy programowej.
Nadmienić należy, że pomimo tego, iż szkoły były fizycznie zamknięte, nauczyciele pozostawali w pracy i prowadzili lekcje w formie uzgodnionej z dyrektorem. Konsultacje wprowadzone od dnia 1 czerwca miały więc charakter zajęć dodatkowych.
W § 2 ust. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2017 r. poz. 1591 z późn. zm.) wskazano, że potrzeba objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną może wynikać np. z niepełnosprawności, niedostosowania społecznego, zaburzeń zachowania lub emocji, szczególnych uzdolnień, specyficznych trudności w uczeniu, choroby przewlekłej itd. Diagnoza tych problemów ma charakter indywidualny i dotyczy tylko niektórych uczniów. Tymczasem konsultacje wprowadzone od 1 czerwca mają charakter powszechny i dostępne były dla każdego chętnego ucznia.
Z uwagi na powyższe konsultacje wchodzą raczej w zakres innych zajęć i czynności wynikających z zadań statutowych szkoły uwzględniające potrzeby uczniów, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy a dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz.U. z 2019 r. poz. 2215 z późn. zm.).
Jeżeli w danym dniu nauczyciel zrealizował swoje pensum i przeprowadziła zdalne lekcje z uczniami, a potem udał się do szkoły w celu dokonania konsultacji to należy to potraktować jako godziny ponadwymiarowe i wypłacić nauczycielowi wynagrodzenie, gdyż zgodnie z art. 80 kodeksu pracy pracownikowi należy się wynagrodzenia za wykonaną pracę. Jest to jedna z możliwości interpretacyjnych, gdyż znajda się takie, które wskażą, że nauczyciel zobowiązany jest do udzielania konsultacji w ramach swojego 40-godzinnego tygodnia pracy.
Szczegóły w tym zakresie należałoby ustalić z organem prowadzącym.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jakie kwalifikacje powinna posiadać osoba prowadząca zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy terapeuta pedagogiczny może prowadzić zajęcia rewalidacyjne w ramach pensum?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Ekwiwalent za urlop nauczyciela szkoły niepełnoetatowca. Kadry - zasada wyliczenia liczby dni jako należnego ekwiwalentu.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- CZY NAUCZYCIEL POSIADAJĄCY WYKSZTAŁCENIE- STUDIA MAGISTERSKIE NA KIERUNKU FILOLOGIA POLSKA Z PRZYGOTOWANIEM PEDAGOGICZNYM I STUDIA PODYPLOMOWE NA KIERUNKU WIEDZA O KULTURZE MOŻE UCZYĆ PRZEDMIOTU HISTORIA SZTUKI?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka dnia 30 czerwca 2017 r. złożyła wniosek o urlop wychowawczy na okres od dnia 14 września 2017 r. do dnia 31 sierpnia 2018 r. (do dnia 13 września urlop wypoczynkowy uzupełniający). Dyrektor udzielił UW na podst. art. 186 Kodeksu Pracy na wyżej wymieniony okres. Pracownica dnia 12 września 2017 r. przedłożyła zwolnienie lekarskie w związku z tym urlop został przesunięty o 7 dni i rozpoczął się od dnia 21 września 2017 r. Dnia 26 lutego 2018 r. nauczycielka przebywająca na UW dostarczyła zwolnienie lekarskie na okres od 26.02.2018 r. do dnia 12.03.2018 r. z kodem B. Poinformowana, że zwolnienie lekarskie nie będzie rozliczane ponieważ przebywa na urlopie wychowawczym do końca sierpnia, odpowiedziała że właśnie przerywa ten urlop. Dnia 28 lutego 2018 r. dostarczyła pisemny wniosek, że na podst. art. 186 3 ust1 KP zwraca się z prośbą o przerwanie urlopu wychowawczego i przywrócenie do pracy.
Dyrektor szkoły odpisał, że nie wyraża zgody na przerwanie wyżej wymienionego urlopu. W odpowiedzi powołał się na art. 67b pkt 2 KN, dodając że „nagłe przerwanie urlopu wychowawczego znacznie by zaburzyło organizację pracy szkoły”.
Poinformował również nauczycielkę, że jest zatrudniona z KN i obowiązują ją w pierwszej kolejności zapisy KN.
Czy dużym błędem jest pisanie decyzji na przyznanie UW powołując się na zapisy KP pomijając KN, a w drugiej decyzji dotyczącej nie wyrażenia zgody na przerwanie UW tylko na zapisy KN.?
Czy w tej sytuacji nauczyciel może udać się do Sądu Pracy, aby dochodzić swoich racji?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe