Proszę określić typ placówki, którą Państwo zarządzacie a dokumentacja i treści dla niej będą widoczne jako pierwsze. Szkoła Przedszkole

Dokumentacja dyrektora

SZKOLENIA WIDEO

NIEZBĘDNIK PRAWNY


Nadzor-pedagogiczny.pl Porady prawne Na mocy zapisów rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 marca 2020 r. w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z...

PORADA PRAWNA

03 lipca 2020 Kadry

Od 25 maja dyrektorzy szkół zostali zobligowani do umożliwienia uczniom klas VIII, a od 1 czerwca uczniom pozostałych klas uczestnictwa na terenie szkoły w konsultacjach indywidualnych lub w małych grupach. Na terenie szkoły zostały zorganizowane konsultacje w formule, jaką zaproponował MEN: "umożliwienie wyjaśnienia trudnych kwestii, usystematyzowanie materiału, rozmowa z nauczycielem, możliwość poprawy oceny na potrzebę klasyfikacji". Czy konsultacje, o których wspomina MEN należy rozumieć jako "zajęcia opiekuńcze inne zajęcia i czynności wynikające z zadań statutowych szkoły uwzględniające potrzeby i zainteresowania uczniów" (art. 42 ust. 2 KN) czy może jednak jako zajęcia wynikające z pomocy psychologiczno-pedagogicznej (par 6, ust. 2, pkt 8 rozp. o ppp), za które nauczycielowi należy zapłacić? Dodam, że w dniach, w których odbyły się konsultacje pedagodzy zorganizowali wszystkie zajęcia z godnie z planem lekcji i ponadto przeprowadzili jeszcze konsultacje.

Na mocy zapisów rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 marca 2020 r. w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. z 2020 r. poz. 410 z późn. zm.) wprowadzono od dnia 1 czerwca bieżącego roku obowiązek prowadzenia w szkołach konsultacji dla uczniów. Ministerstwo Edukacji na swojej stronie internetowej podało, że wymiar konsultacji miał być uzależniony od potrzeb uczniów, a także warunków pracy szkoły. Ich harmonogram i organizację miał ustalić dyrektor szkoły w porozumieniu z nauczycielami. Konsultacje miały mieć charakter dobrowolny dla uczniów. Wynika z tego, że nie były to zajęcia obowiązkowe, związane bezpośrednio z realizacją podstawy programowej.
Nadmienić należy, że pomimo tego, iż szkoły były fizycznie zamknięte, nauczyciele pozostawali w pracy i prowadzili lekcje w formie uzgodnionej z dyrektorem. Konsultacje wprowadzone od dnia 1 czerwca miały więc charakter zajęć dodatkowych.
W § 2 ust. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2017 r. poz. 1591 z późn. zm.) wskazano, że potrzeba objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną może wynikać np. z niepełnosprawności, niedostosowania społecznego, zaburzeń zachowania lub emocji, szczególnych uzdolnień, specyficznych trudności w uczeniu, choroby przewlekłej itd. Diagnoza tych problemów ma charakter indywidualny i dotyczy tylko niektórych uczniów. Tymczasem konsultacje wprowadzone od 1 czerwca mają charakter powszechny i dostępne były dla każdego chętnego ucznia.
Z uwagi na powyższe konsultacje wchodzą raczej w zakres innych zajęć i czynności wynikających z zadań statutowych szkoły uwzględniające potrzeby uczniów, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy a dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz.U. z 2019 r. poz. 2215 z późn. zm.).
Jeżeli w danym dniu nauczyciel zrealizował swoje pensum i przeprowadziła zdalne lekcje z uczniami, a potem udał się do szkoły w celu dokonania konsultacji to należy to potraktować jako godziny ponadwymiarowe i wypłacić nauczycielowi wynagrodzenie, gdyż zgodnie z art. 80 kodeksu pracy pracownikowi należy się wynagrodzenia za wykonaną pracę. Jest to jedna z możliwości interpretacyjnych, gdyż znajda się takie, które wskażą, że nauczyciel zobowiązany jest do udzielania konsultacji w ramach swojego 40-godzinnego tygodnia pracy.
Szczegóły w tym zakresie należałoby ustalić z organem prowadzącym.
 

Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom​.

Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.


Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.

PODOBNE PROBLEMY

Zamów bezpłatny biuletyn informacyjny. Śledź na bieżąco:
  • Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
  • Porady i opinie ekspertów.
  • Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
  • Bieżące informacje prasowe





Copyright 2024 Forum Media Polska sp. z.o.o | Redesign: Duind.com

ZAWARTOŚĆ

KONTAKT