Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Od stycznia 2016r. zmieniają się przepisy dotyczące pracy z dziećmi niepełnosprawnymi. Z kim będzie mógł pracować oligofrenopedagog? Czy będzie mógł pracować z dzieckiem mającym autyzm i upośledzenie umysłowe?
1 września 2015r. weszło w życie nowe rozporządzenie MEN z dnia 24 lipca 2015r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z dnia 7 sierpnia 2015 r. poz. 1113).
Natomiast od 1 stycznia 2016r. wchodzi w życie jedynie § 7 ust. 2–6 tego rozporządzenia, w którym mowa jest, iż:
- w przedszkolach ogólnodostępnych, innych formach wychowania przedszkolnego i szkołach ogólnodostępnych, w których kształceniem specjalnym są objęte dzieci i uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na autyzm, w tym zespół Aspergera, lub niepełnosprawności sprzężone, zatrudnia się dodatkowo - OBLIGATORYJNIE!: nauczycieli posiadających kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych lub specjalistów lub w przypadku klas I–III szkoły podstawowej – asystenta lub pomoc nauczyciela;
- w przedszkolach ogólnodostępnych, innych formach wychowania przedszkolnego i szkołach ogólnodostępnych, w których kształceniem specjalnym są objęci uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na inne niepełnosprawności niż autyzm, w tym zespół Aspergera, lub niepełnosprawności sprzężone - za zgodą organu prowadzącego, można zatrudniać DODATKOWO!:
nauczycieli posiadających kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych lub specjalistów lub w przypadku klas I–III szkoły podstawowej – asystenta lub pomoc nauczyciela;
Nauczyciele posiadający kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej:
prowadzą wspólnie z innymi nauczycielami zajęcia edukacyjne oraz wspólnie z innymi nauczycielami i specjalistami realizują zintegrowane działania i zajęcia, określone w IPET;
prowadzą wspólnie z innymi nauczycielami i specjalistami pracę wychowawczą z uczniami niepełnosprawnymi, niedostosowanymi społecznie oraz zagrożonymi niedostosowaniem społecznym;
uczestniczą, w miarę potrzeb, w zajęciach edukacyjnych prowadzonych przez nauczycieli oraz w zintegrowanych działaniach i zajęciach, określonych w programie, realizowanych przez nauczycieli i specjalistów;
udzielają pomocy nauczycielom prowadzącym zajęcia edukacyjne oraz nauczycielom i specjalistom realizującym zintegrowane działania i zajęcia, określone w programie, w doborze form i metod pracy z uczniami niepełnosprawnymi, niedostosowanymi społecznie oraz zagrożonymi niedostosowaniem społecznym.
Jak widać, powyższe rozporządzenie nie dotyczy kwalifikacji nauczyciela. Zatem oligofrenopedagog nadal ma uprawnienia zawodowe do pracy z dziećmi i młodzieżą niepełnosprawną intelektualnie, więc może pracować z dzieckiem z niepełnosprawnościami sprzężonymi typu: autyzm + niepełnosprawność intelektualna.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy nauczyciel współorganizujący proces kształcenia w klasie integracyjnej (oligofrenopedagog) może mieć przydzielone godziny ponadwymiarowe na prowadzenie dla uczniów ze swojej klasy integracyjnej, np.: 1)zajęć dydaktyczno-wyrównawczych 2) zajęć korekcyjno-kompensacyjnych 3) innych specjalistycznych - rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne, muzykoterapii, arteterapii? Czy są przepisy ograniczające przyznanie takiemu nauczycielowi godzin ponadwymiarowych?
- Czy nauczycielowi, który przechodzi z przedszkola do szkoły i ma ciągłość w zatrudnieniu bez ani 1 dnia przerwy możemy uznać aktualne szkolenie BHP z przedszkola oraz badania lekarskie? Co z informacją z KRK – czy musi mieć aktualną czy może być ta z przedszkola?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy mogę zlecić pedagogowi szkolnemu 2 godz. logopedii w ramach jego 20 godz. pensum? Zaznaczam, że pedagog ma kwalifikacje do logopedii.
- Proszę o informację czy zaświadczenie o ukończeniu studiów wyższych jest podstawą do zmiany stawki wynagrodzenia nauczyciela, czy zmiany można dokonać wyłącznie na podstawie dyplomu bądź jego uwierzytelnionego odpisu?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel który jest zatrudniony w szkole i będzie kierownikiem lub opiekunem 3 dniowej wycieczki organizowanej w szkole składa pisemne oświadczenie o niekaralnosci za przestępstwa zgodnie z art 92p ust 1 pkt 1 ustawy o systemie oświaty z 2018.
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe