Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Otrzymaliśmy laptopy z gminy w ramach grantu "Zdalna szkoła". Jak szkoła powinna je zaksięgować? Jeśli szkoła zaksięguje w koszty tzn. 013/760 i 401/072, to jak u siebie powinna zaksięgować gmina?
Ustawa z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. z 2020 r. poz. 374 z późn. zm.) oraz ustawa z dnia 16 kwietnia 2020 r. o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 (Dz.U. z 2020 r. poz. 695 z późn. zm.) zmieniają niektóre zasady obowiązujące w finansach publicznych w zakresie finansowania zadań oświatowych, w tym w zakresie finansowania zadań inwestycyjnych. Nowe reguły obowiązują zatem przy realizacji projektu Zdalna Szkoła i wyposażaniu szkół w sprzęt komputerowy, dostęp do internetu i oprogramowanie przez operatora OSE.
Z uwagi na powyższe ogólnie obowiązujące zasady dotyczące księgowania i ewidencjonowania środków zostały nieco zmodyfikowane.
Po pierwsze w ramach projektu Zdalna Szkoła+ jednostki samorządu terytorialnego (gminy, powiaty, miasta, województwa) uzyskały możliwość pozyskania dodatkowych środków finansowych na zakup sprzętu komputerowego w celu prawidłowej realizacji kształcenia z wykorzystaniem metod na odległość. Podkreślić należy, grantobiorcą jest jednostka samorządu terytorialnego, a nie poszczególne szkoły czy jednostki oświatowe. Konsekwencją takiego ujęcia problemu jest to, że właścicielem zakupionego sprzętu są jednostki samorządu terytorialnego, które zgodnie z zapisami umowy o powierzenie grantu zobowiązane są do:
• zakupu sprzętu opisanego w zatwierdzonym Wniosku o przyznanie grantu, na warunkach opisanych we Wniosku o przyznanie grantu;
• przekazania zakupionego sprzętu nieodpłatnie na podstawie stosunku prawnego np. użyczenia do podmiotów wskazanych we wniosku o przyznanie grantu;
• prowadzenia dla Projektu odrębnej ewidencji księgowej kosztów, wydatków i przychodów lub stosowania w ramach istniejącego systemu ewidencji księgowej odrębnego kodu księgowego umożliwiającego identyfikację wszystkich transakcji oraz poszczególnych operacji bankowych związanych z Projektem oraz zapewnienia, że operacje są ewidencjonowane zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Podkreślić należy, że ewidencja inwentarzowa sprzętu powinna być prowadzona zgodnie z polityką rachunkowości danej jednostki samorządu terytorialnego. Jest to kwestia indywidualna.
Najwłaściwszym rozwiązaniem w tej sytuacji byłoby zaksięgowanie przez jednostkę samorządu terytorialnego laptopów, tabletów i pozostałego sprzętu zakupionego w ramach projekt Zdalna Szkoła+ plus jako środków trwałych (§ 6060). Jeżeli chodzi o środki projektowe to najwłaściwszy byłby paragraf 4240. Następnie szkoła/jednostka oświatowa powinna wciągnąć sprzęt do swojej księgi inwentarzowej.
Podkreślić należy, że właścicielem sprzętu cały czas pozostaje jednostka samorządu terytorialnego (gmina, powiat, miasto, województwo). Nie jest nim szkoła.
Kwestie dotyczące rachunkowości najlepiej ustalić z „własnym” organem prowadzącym.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Stowarzyszenie prowadzi niepubliczna szkołę podstawową, które zawarło umowę użyczenia z wójtem na podstawie której stało się użytkownikiem gruntów i położonym na nim budynku szkoły. Na części tych gruntów położone są płyty betonowe, które umożliwiają dojście i dojazd do szkoły. Płyty betonowe są w bardzo złym stanie, zagrażają bezpieczeństwu i nadają się tylko do wymiany. Położenie kostki brukowej na placu ma na celu przywrócenie jego przydatności do dalszego wykorzystywania w zakresie prowadzonej przez stowarzyszenie działalności. W związku z powyższym zadajemy następujące pytanie: Czy stowarzyszenie, które poniesie wydatki na położenie kostki brukowej na placu szkolnym, który użytkuje na podstawie umowy użyczenia, może je traktować jako bieżące wydatki na remont ? Czy będzie to wydatek inwestycyjny, którego nie możemy finansować z dotacji?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o informacje w sprawie wymaganej dokumentacji prowadzonej w szkołach ponadpodstawowych: LO, Szkoła Branżowa I stopnia i Technikum.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy przyjmując ucznia z ośrodka wychowawczego czy możemy prosić od wychowawców/prawnych opiekunów takich danych dziecka jak: imiona, nazwiska i adresy rodziców dzieci, czy mają prawa rodzicielskie. Jakie dane wpisujemy do księgi uczniów; dane rodziców (którzy mogą mieć ograniczone prawa rodzicielskie i ich adresy czy też prawnych opiekunów np. ustanowionych sądownie)?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o poradę czy nauczyciele, jadąc na wycieczkę szkolną, mogą zabierać swoje prywatne dzieci?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor jest zobowiązany, aby przyjąć do szkoły 17 - letniego ucznia, jeśli ten jest z innego miasta, ale aktualnie mieszka w hostelu, który mieści się przy ulicy należącej do rejonu gimnazjum?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe