Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Po kilkuletnim pobycie w Wielkiej Brytanii w listopadzie 2016 do Polski wróciła uczennica, która chodziła do szkoły angielskiej od 6 roku życia. Posiada zaświadczenie o tym, że obecny rok szkolny jest 11 rokiem nauki. Sumując lata nauki powinna być w klasie 3 gimnazjum. Rozbieżności programowe są ogromne. Czy ona powinna zdawać egzaminy klasyfikacyjne ze wszystkich przedmiotów na poziomie klasy I i II ?
Uczeń przybywający z zagranicy jest kwalifikowany do odpowiedniej klasy oraz przyjmowany do: 1) publicznego gimnazjum, któremu ustalono obwód, właściwego ze względu na miejsce zamieszkania ucznia – z urzędu, zgodnie z art. 20a ust. 2, art. 20e ust. 1 i art. 20u ust. l ustawy, oraz na podstawie dokumentów; 2) publicznego gimnazjum innego niż właściwe ze względu na miejsce zamieszkania ucznia – na podstawie dokumentów, jeżeli szkoła dysponuje wolnymi miejscami.Jeżeli uczeń przybywający z zagranicy nie może przedłożyć dokumentów, zostaje zakwalifikowany do odpowiedniej klasy lub na odpowiedni semestr lub rok kształcenia oraz przyjęty do publicznej szkoły na podstawie rozmowy kwalifikacyjnej. Termin rozmowy ustala dyrektor szkoły. Rozmowę kwalifikacyjną przeprowadza dyrektor publicznej szkoły z udziałem, w razie potrzeby,nauczyciela lub nauczycieli.Dla uczniów przybywających z zagranicy, podlegających obowiązkowi szkolnemu lub obowiązkowi nauki, którzy nie znają języka polskiego albo znają go na poziomie niewystarczającym do korzystania z nauki oraz wymagają dostosowania procesu kształcenia do ich potrzeb edukacyjnych, a także dostosowania formy organizacyjnej wspomagającej efektywność ich kształcenia, organ prowadzący publiczną szkołę może zorganizować oddział przygotowawczy w szkole, do której uczniowie ci uczęszczają.3. Nauczanie w oddziale przygotowawczym jest prowadzone dla uczniów: 1) w wieku 7–10 lat – w zakresie klas I–III szkoły podstawowej; 2) w wieku 11–13 lat – w zakresie klas IV–VI szkoły podstawowej; 3) w wieku 14–16 lat – w zakresie klas I–III gimnazjum; 4) w wieku 17 i 18 lat – odpowiednio w zakresie klas I–III liceum ogólnokształcącego lub zasadniczej szkoły zawodowej albo klas I–IV technikum.Do oddziału przygotowawczego może być zakwalifikowany uczeń, który ma trudności adaptacyjne związane z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego lub zaburzenia w komunikacji językowej spowodowane w szczególności przez sytuacje kryzysowe lub traumatyczne, w tym konflikty zbrojne, klęski żywiołowe lub inne kryzysy humanitarne spowodowane przez naturę lub człowieka.Dla uczniów przybywających z zagranicy, podlegających obowiązkowi szkolnemu lub obowiązkowi nauki, którzy nie znają języka polskiego albo znają go na poziomie niewystarczającym do korzystania z nauki, organ prowadzący szkołę organizuje w szkole dodatkową, bezpłatną naukę języka polskiego w formie dodatkowych zajęć lekcyjnych z języka polskiego.Ilekroć w przepisach prawa jest mowa o: 1) szkole za granicą – należy przez to rozumieć szkołę funkcjonującą w systemie oświaty innego państwa; 2) uczniu (dziecku) przybywającym z zagranicy – należy przez to rozumieć osobę niebędącą obywatelem polskim oraz osobę będącą obywatelem polskim, które pobierały naukę w szkołach za granicą; 3) dokumentach – należy przez to rozumieć:a) świadectwo, zaświadczenie lub inny dokument stwierdzające ukończenie szkoły lub kolejnego etapu edukacji za granicą lubb) świadectwo, zaświadczenie lub inny dokument wydane przez szkołę za granicą, potwierdzające uczęszczanie ucznia przybywającego z zagranicy do szkoły za granicą i wskazujące klasę lub etap edukacji, który uczeń ukończył w szkole za granicą, oraz dokument potwierdzający sumę lat nauki szkolnej ucznia lub pisemne oświadczenie dotyczące sumy lat nauki szkolnej ucznia, złożone przez rodzica ucznia albo pełnoletniego ucznia, jeżeli ustalenie sumy lat nauki szkolnej nie jest możliwe na podstawie świadectwa, zaświadczenia lub innego dokumentu.Przepisy prawa oświatowego dają zatem różne możliwości pomocy takiemu uczniowi. Ostatecznie decyzję w tych sprawach podejmuje dyrektor, chyba, że zachodzą przesłanki § 17 oraz 18 – wówczas zwraca się do organu prowadzącego szkołę z pisemnym wnioskiem o zorganizowanie uczniowi odpowiedniej pomocy.
Podstawa prawna: 1. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (ze zm.), w szczególności art. 20a ust. 2, art. 20e ust. 1 i art. 20u ust. 1.; 2. Rozporządzenie MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 września 2016 r. w sprawie kształcenia osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Kompletny arkusz ocen dla LO ma 4 strony. Uczeń przychodząc z innej szkoły np. z klasy I ma wypełniony arkusz str 1, 2.
Nowa szkoła zakłada nowy arkusz str 1 i wypisuje oceny dla klasy 2 na str 2. Kończąc naukę uczeń w nowej szkole uczeń będzie miał arkusze str 1, 2, 3 czyli nie będzie 4 stron. Czy tak jest prawidłowo?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Uprzejmie proszę o informację dotyczącą pisania miesięcznych planów przez nauczycielki. Każde z wydawnictw, Wydawnictwa Nowa Era, WSIP i MAC Edukacja, proponują inną formę zapisów. Chciałam ujednolicić miesięczne plany. Jak powinny wyglądać, by były czytelne i dobrze "przenosiły się" do dziennika.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Pełnię funkcje dyrektora od września 2013 r.,otrzymałam od KO powiadomienie o ewaluacji problemowej w zakresie wymagań: uczniowie są aktywni, szkoła wspomaga rozwój uczniów z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji, zarządzanie szkołą służy jej rozwojowi.
Kiedy muszę poinformować o tym nauczycieli oraz jakie dokumenty będę przedstawiać podczas tej kontroli?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Jestem dyrektorem szkoły podstawowej od 1.09.2013r. (wcześniej pracowałem w tej szkole jako nauczyciel). W szkole tej nadal pracuje nauczyciel, który był dyrektorem do 31.08.2013r. W grudniu wystąpił o ocenę pracy. Czy po takim okresie pracy w roli nauczyciela mogę go ocenić?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- W placówce prowadzona jest ewaluacja zewnętrzna, kuratorzy obserwują zajęcia (nie zawsze orientują się w metodyce nauczanego przedmiotu i niekiedy pojawiają się zastrzeżenia do metodycznej i merytorycznej strony zajęć), czy w związku z tym, nauczyciel może dodatkowo zaprosić na taką obserwację metodyka nauczanego przedmiotu?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe