Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Proszę o informacje na temat wychowania do życia w rodzinie. Czy w klasach IV, V, VI, VII są to zajęcia obowiązkowe i mają być wpisane w dziennik? Czy są to zajęcia nieobowiązkowe i uczniowie/rodzice muszą wyrazić zgodę i nie trzeba wpisywać w dziennik? Z jakich godzin mają te godziny być przyznane?
Zajęcia są realizowane w klasach IV–VIII szkoły podstawowej i w szkołach ponadpodstawowych: branżowej szkole I stopnia, w klasach I–III liceum ogólnokształcącego i w klasach I–III technikum, dla dzieci i młodzieży, publicznych i niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych. W gimnazjach obowiązują przepisy dotychczasowe. Ramowy plan nauczania określa m. in.:: 1) minimalny wymiar godzin na danym etapie edukacyjnym przeznaczonych na realizację: poszczególnych obowiązkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć z wychowawcą; 2) tygodniowy (semestralny) wymiar godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych dla uczniów (słuchaczy) poszczególnych klas oraz zajęć z wychowawcą dla uczniów poszczególnych klas, na danym etapie edukacyjnym; 3) wymiar godzin do dyspozycji dyrektora szkoły przeznaczonych na: a) zwiększenie liczby godzin wybranych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, b) zajęcia realizujące potrzeby i zainteresowania uczniów. Wymiar godzin przeznaczonych na realizację zajęć religii lub etyki, zajęć wychowania do życia w rodzinie określają przepisy, o których mowa w § 4 ust. 2 rozporządzenia z 2012 r.. Wg moje opinii i interpretacji przepisów wynika, że godziny, o których mowa w pytaniu mogą być przeznaczone na inne zajęcia.
Podstawa prawna: Dla gimnazjum: ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 7 lutego 2012 r.w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (ze zm.), w szczególności § 2, 4.; Dla szkoły podstawowej/ ponadpodstawowej: 1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 2 czerwca 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu nauczania szkolnego oraz zakresu treści dotyczących wiedzy o życiu seksualnym człowieka, o zasadach świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa, o wartości rodziny, życia w fazie prenatalnej oraz metodach i środkach świadomej prokreacji zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego, w szczególności § 1.; 2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 2 czerwca 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu nauczania szkolnego oraz zakresu treści dotyczących wiedzy o życiu seksualnym człowieka, o zasadach świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa, o wartości rodziny, życia w fazie prenatalnej oraz metodach i środkach świadomej prokreacji zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół(Dz. U. z 2017 r., poz. 703)
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Zgoda/brak zgody dyrektora szkoły podstawowej na współpracę ucznia z agencją reklamową - udział w filmie, reklamie, serialu itp. (zatrudnienie ucznia). Rodzice ucznia wystąpili do dyrektora szkoły o zgodę na współpracę ich syna (lat 10) z agencją zatrudniającą dzieci. Jaka jest podstawa prawna takiego żądania? Rodzice przedstawili dyrektorowi opinię PIP stanowiącą o tym, że wnioskodawca (czyli w tym przypadku agencja) występując do PIP z wnioskiem o zgodę na podjęcie przez dziecko pracy lub innego zajęcia zarobkowego, w przypadku dzieci podlegających obowiązkowi szkolnemu, zobowiązany jest dołączyć do wniosku zgodę dyrektora szkoły, do której dziecko uczęszcza. Na jakiej podstawie? W opinii PIP powołano się jedynie na art. 15 ust.2 w zw. z art. 9 pkt 1 i 2 ustawy o systemie oświaty - tekst jednolity z 2004 r. (zaznaczam, że opinia wydana została w roku 2014). Dodatkowo, jakie konsekwencje niesie za sobą zgoda dyrektora, a jakie brak zgody?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel posiadający wykształcenie wyższe z tytułem magistra, ukończone studia podyplomowe: z oligofrenopedagogiki oraz z psychologii pozytywnej w edukacji i wychowaniu, wspomagania rozwoju dzieci i młodzieży ma kwalifikacje do prowadzenia zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej – terapia psychologiczna w szkole podstawowej specjalnej dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i różnymi sprzężeniami?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Zwracamy się z pytaniem czy jeżeli do dnia 31.08.2017 była Zasadnicza Szkoła Zawodowa, a od 01.09.2018 weszła w życie Branżowa Szkoła I stopnia to jaką szkołę wpisać na świadectwie uczniom II klas i III klas Zasadniczą (czyli taką jak zaczęli) czy Branżową?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W roku szkolnym 2019/2020 zgodnie z rozporządzeniem MEN z dnia 27 sierpnia 2019r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków na podstawie § 59.5 w przypadku przejścia w latach szkolnych 2019/2020 i 2020/2021 ucznia klasy VII i VIII szkoły podstawowej (…) do innej szkoły arkusze ocen zakłada się na druku według wzoru odpowiednio nr 53c lub 63n określonego w załączniku nr 7 do rozporządzenia.
Obydwa wzory są dostępne w załączniku.
Natomiast w zeszłym roku szkolnym obowiązywało rozporządzenie z dnia 26 kwietnia 2018 i tam
w § 53.5 jest zapis:
„ W przypadku przejścia w roku szkolnym 2018/2019 ucznia szkoły podstawowej dla dzieci i młodzieży do innej szkoły arkusz ocen zakłada się na druku według wzoru odpowiednio:
1) ….
2) ……
3) nr 53b lub 63m określonego w załączniku nr 7 do rozporządzenia w przypadku ucznia klasy VII i VIII szkoły podstawowej”.
Tymczasem w załączniku nr 7 dostępny jest tylko wzór 53b ale jako wkładka do arkusza.
Na jakim więc wzorze arkusza powinniśmy założyć arkusze uczniom klas VII i VIII, którzy przyszli do naszej szkoły w roku szkolnym 2018/2019 na podst. Rozporządzenia z 26.04.2018r.?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jaki wymiar zajęć z języka angielskiego powinien być realizowany w przedszkolu w grupie 3-latków, 4-latków, 5-latków i 6-latków?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe