Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Proszę o odpowiedź, czy mogę zwrócić koszty dojazdu uczniom dojeżdżającym na lekcje do miejscowości oddalonej 30 km od siedziby szkoły Dojazd jest związany z brakiem specjalistycznej pracowni. Pytanie dotyczy uczniów szkoły ponadgimnazjalnej. Proszę o podanie podstawy prawnej.
USTAWA z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty:
art. 5 ust. 7. Organ prowadzący szkołę lub placówkę odpowiada za jej działalność. Do zadań organu prowadzącego szkołę lub placówkę należy w szczególności:
1) zapewnienie warunków działania szkoły lub placówki, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki;
2) wykonywanie remontów obiektów szkolnych oraz zadań inwestycyjnych w tym zakresie;
3) zapewnienie obsługi administracyjnej, finansowej, w tym w zakresie wykonywania czynności, o których mowa w art. 4 ust. 3 pkt 2-6 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości, i organizacyjnej szkoły lub placówki;
4) wyposażenie szkoły lub placówki w pomoce dydaktyczne i sprzęt niezbędny do pełnej realizacji programów nauczania, programów wychowawczych, przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów oraz wykonywania innych zadań statutowych.
Jeżeli szkoła nie posiada odpowiednich pomocy dydaktyczych, sprzętu niezbędnego do pełnej realizacji programów nauczania, organ prowadzący powinien szkołę w taki sprzęt wyposażyć (w praktyce - przyznać, na wniosek dyrektora, w planie finansowym odpowiednie środki). Jeżeli organ prowadzący odmawia przyznania środków finansowych na wyposażenie pracowni, a pełna realizacja programu nauczania nie może obyć się bez zajęć w takiej pracowni, wówczas można wnioskować do organu o sfinansowanie dojazdu uczniów do innej miejscowości. Tak czy inaczej wykonanie powyższych zadań jest obowiązkiem organu prowadzącego.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy osiągnięcia nie wymienione na stronach kuratoryjnych mogą być wpisywane na świadectwie? Np.: uczennica w ubiegłym roku szkolnym w Międzynarodowym Konkurs Kangur miała wpis na świadectwie będąc w klasie 7. Obecnie będąc w klasie 8 również chciałaby mieć przepisane osiągnięcie z ubiegłego roku.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka ma wykształcenie mgr filologia angielska- nauczyciel j. angielskiego. Chce pracować w nauczaniu początkowym,czy może ukończyć studia podyplomowe z edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej (3 semestry), czy musi to być licencjat (3 lata)?
- Jaką nazwę szkoły wpisać na świadectwie absolwenta gimnazjum, skoro przekształciliśmy się w szkolę podstawową?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- 1. Czy zapis „ Dostosowanie warunków i formy sprawdzianu przeprowadzanego na zakończenie szkoły podstawowej” jest w przypadku dostosowań maturalnych jakkolwiek istotny? Czy to oznacza, że na tej podstawie dostosowanie dotyczy tylko i wyłącznie egzaminu szkoły podstawowej czy również innych egzaminów zewnętrznych, w tym maturalnego?
2. Dlaczego i na jakiej podstawie wśród niektórych opinii widnieje zapis o dostosowaniach tylko dla SP, a w innych jest zarówno wpis o egzaminie maturalnym, egzaminie zawodowym, egzaminach zewnętrznych. Skąd istnieje taka rozbieżność? Porównujemy opinię dwóch uczniów, którzy mają zdiagnozowane specyficzne trudności w uczeniu się, identyczne wskazania dla szkoły, rodziców, rozwój intelektualny na podobnym poziomie, opinia wydana jest w V klasie SP, a jeden uczeń otrzymuje dostosowanie tylko na egzamin w szkole podstawowej, inny na każdym egzaminie. Zastanawiamy się jak ten zapis traktować.
3. Czy szkoła może wydłużyć czas uczniom, posiadającym opinię o dysleksji, jeśli w komunikacie CKE nie ma inf. o wydłużeniu czasu dla osób ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się? I na jakiej podstawie?
4. Czy dostosowania maturalne, zgodne z CKE – „zaznaczenie D” na arkuszu maturalnym odbywa się na podstawie zapisu „ Dostosowanie warunków i formy sprawdzianu przeprowadzanego na zakończenie szkoły podstawowej i innych egzaminów zewnętrznych zgodnie z wytycznymi CKE”, czy rozpoznania w diagnozie?
5. Czy w przypadku, kiedy nie ma zapisu „Dostosowanie warunków i formy sprawdzianu przeprowadzanego na zakończenie szkoły podstawowej i innych egzaminów zewnętrznych zgodnie z wytycznymi CKE lub zapis dotyczy tylko SP, a w opinii znajduje się opis zaburzonej grafii pisma, zaburzeń percepcyjno-motorycznych to czy możemy przydzielić uczniowi, np. komputer i potraktować ucznia, jako ucznia z zaburzoną grafią.
6. Czy powyższe informacje są gdzieś uregulowane w Ustawie?
W przypadku naszej szkoły, duża część uczniów, posiada opinię uzyskaną w szkole podstawowej, więc przy zapisie dotyczącym egzaminu tylko dla SP, musielibyśmy kierować wszystkich uczniów na powtórzenie badań, gdzie zapis „Dostosowanie warunków i formy sprawdzianu przeprowadzanego na zakończenie SP i innych egzaminów zewnętrznych”, dopiero uprawniałby ucznia do otrzymania dostosowania na maturze.
Proszę o pomoc i rozwianie powyższych wątpliwości.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Pytania dotyczące zatrudnienia po wejściu w życie ustawy „ standardy ochrony małoletnich”
- czy zasady dotyczące zatrudnienia pracowników wg nowej ustawy dotyczą nowych pracowników czy starych tj zatrudnionych przed 15.02.24r.?
Kto wg standardow ochrony małoletnich opłaca zaświadczenie o niekaralności ( czy jest to obowiązek pracownika dostarczyć zaświadczenie czy pracodawca musi pozyskać czyli zapłacić za zaświadczenie o niekaralności?
Czy starzy pracownicy ( umowa przed 15.02.24) muszą przedstawić nowe zaświadczenia o niekaralności?oraz czy trzeba na nowo weryfikować ich w rejestrze przestępstw seksualnych oraz crod?
Jak traktować osoby dochodzące np. pielęgniarka. Nie jest zatrudniona w szkole jednak ma kontakt z dziećmi. Czy musi mieć niekaralność i musi być zweryfikowana w rejestrze przestępstw seksualnych?
Jak traktować osoby zatrudnione na umowę zlecenie np. sprzątaczka? Czy musi mieć niekaralność i weryfikacje w rejestrze przestępstw seksualnych?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe