Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Proszę o podanie podstawy prawnej przy wydaniu decyzji przez dyrektora szkoły ponadgimnazjalnej o przyznaniu indywidualnego toku nauki oraz nauczania w warunkach pozaszkolnych (nauczanie w domu. Jakie dokumenty powinien przedstawić rodzic występujący do dyrektora z tym wnioskiem. Do jakich czynności powinien zobowiązać się rodzic/ prawny opiekun a do jakich dyrektor szkoły?
Na podstawie art. 363 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2017 r., poz. 60 w zw. z § 4, 7 – 9 i 11 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 19 grudnia 2001 r. w sprawie warunków i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizacji indywidualnego programu lub toku nauki, Dz.U. z 2002 r. Nr 3, poz. 28 dyrektor szkoły ponadgimnazjalnej może udzielić zezwolenie na indywidualny tok nauki po upływie co najmniej jednego roku nauki, a w uzasadnionych przypadkach - po śródrocznej klasyfikacji ucznia. Z wnioskiem o udzielenie zezwolenia mogą wystąpić: uczeń - z tym że uczeń niepełnoletni za zgodą rodziców (prawnych opiekunów); rodzice (prawni opiekunowie) niepełnoletniego ucznia; wychowawca klasy lub nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne, których dotyczy wniosek - za zgodą rodziców (prawnych opiekunów) albo pełnoletniego ucznia. Dyrektor szkoły zezwala na indywidualny tok nauki w przypadku pozytywnej opinii rady pedagogicznej i pozytywnej opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej (opinie powinny zostać wydane z inicjatywy dyrektora). W przypadku zezwolenia na indywidualny tok nauki, umożliwiający realizację w ciągu jednego roku szkolnego programu nauczania z zakresu więcej niż dwóch klas, wymaga się także pozytywnej opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą. Dyrektor szkoły, po udzieleniu zezwolenia na indywidualny tok nauki, wyznacza uczniowi nauczyciela-opiekuna i ustala zakres jego obowiązków. Uczeń realizujący indywidualny tok nauki może uczęszczać na wybrane zajęcia edukacyjne do danej klasy lub do klasy programowo wyższej, w tej lub innej szkole, na wybrane zajęcia edukacyjne w szkole wyższego stopnia albo realizować program w całości lub w części we własnym zakresie. Uczeń realizujący indywidualny tok nauki jest klasyfikowany na podstawie egzaminu klasyfikacyjnego, za organizację którego odpowiada dyrektor. Regulacje o indywidualnym toku nauki nie wymagają od rodziców składania jakichkolwiek zobowiązań.
Nauczanie w domu, czyli spełnianie obowiązku nauki poza szkołą, reguluje art. 37 PO. Zezwolenie może zostać wydane przez dyrektora jedynie na wniosek rodziców, jeżeli: szkoła, do której dziecko zostało przyjęte, znajduje się na terenie województwa, w którym zamieszkuje dziecko; do wniosku o wydanie zezwolenia rodzice załączyli: opinię publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, oświadczenie rodziców o zapewnieniu dziecku warunków umożliwiających realizację podstawy programowej obowiązującej na danym etapie edukacyjnym, zobowiązanie rodziców do przystępowania w każdym roku szkolnym do rocznych egzaminów klasyfikacyjnych, za organizację którego dopowiada dyrektor. Uczeń spełniający obowiązek nauki poza szkołą, a także rodzic takiego ucznia, może korzystać ze wsparcia szkoły, której dyrektor wydał zezwolenie, obejmującego: prawo uczestniczenia w szkole w zajęciach innych niż zajęcia obowiązkowe, o których mowa w art. 109 ust. 1 pkt 2, 3 i 5-7 PO (np. z doradztwa zawodowego i pomocy psychologiczno – pedagogicznej); dostęp do pomocy dydaktycznych służących realizacji podstawy programowej znajdujących się w zasobach szkoły - w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły; udział w konsultacjach umożliwiających przygotowanie do rocznych egzaminów klasyfikacyjnych. Na życzenie rodzica umożliwienie z korzystania z tych uprawnień należy do obowiązków dyrektora szkoły.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W niepubliczny przedszkolu specjalnym są dzieci tylko z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego. Na wszystkie dzieci przedszkole otrzymuje 100% dotację.
Czy przedszkole powinno otrzymywać dodatek (dodatkową dotację) na dzieci 6-letnie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jako dyrektor szkoły przyznałam nauczycielowi w październiku 2020 r. nagrodę dyrektora za pracę w poprzednim roku szkolnym. Przed wakacjami nauczyciel zadecydował, że przechodzi na wcześniejszą emeryturę z końcem sierpnia. Czy jako dyrektor mogę przyznać mu nagrodę dyrektora za całokształt pracy jeszcze w sierpniu? Czy w roku szkolnym nauczyciel może dostać dwie nagrody dyrektora?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy zasady polityki rachunkowości w szkole należy aktualizować w jakichś określonych przedziałach czasowych?
- Mam pytanie odnośnie zapisów w statucie dotyczących rady rodziców oraz samorządu uczniowskiego. Jesteśmy szkołą niepubliczną na prawach publicznych. Pytanie dotyczy zakresu kompetencji rady rodziców oraz samorządu. Jakie rozporządzenie to reguluje? Znalazłem tylko to dotyczące szkół publicznych.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o podanie kwot dotacji docelowej na podręczniki i materiały ćwiczeniowe w klasach I, II, i IV szkoły podstawowej.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe