Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Proszę o podstawę prawną i przykładową uchwałę rady pedagogicznej dotyczącą dostosowań na egzaminie klasie VIII. Jakie są możliwe sposoby dostosowania na egzaminie klasy VIII, dyrektor szkoły zaznacza sposoby dostosowania wskazane przez radę pedagogiczną. W jaki sposób ma wskazać rada? Czy to ma być opinia, uchwała, czy tylko omówione na radzie pedagogicznej.
Rada pedagogiczna jest organem kolegialnym, którego główne kompetencje są określone w art. 70 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r., poz. 1082). Są to kompetencje o charakterze stanowiącym lub opiniującym. Wskazany przepis nie daje umocowania do podjęcia uchwały w sprawie dostosowań na egzaminie w klasie VIII. Podstawy prawnej wydania takiej uchwały należy zatem poszukać w innych aktach prawnych. W art. 44zzr ustawy z dnia 7 września 1991 r. ustawy o systemie oświaty (Dz. U. z 2022 r., poz. 2230) znajdują się dwie podstawy prawne do podejmowania przez radę pedagogiczną uchwał.
Na podstawie art. 44zzr ust. 12 ustawy o systemie oświaty rada pedagogiczna podejmuje uchwałę o charakterze stanowiącym; rada pedagogiczna, spośród możliwych sposobów dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty i egzaminu maturalnego, wymienionych w komunikacie, o którym mowa w art. 9a ust. 2 pkt 10 lit. a tiret trzecie, wskazuje sposób lub sposoby dostosowania warunków lub formy przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty i egzaminu maturalnego dla ucznia, słuchacza albo absolwenta, o którym mowa w ust. 1-7. Komunikat został wydany dnia 19 sierpnia 2022 r. i opublikowany na stronie https://oke.waw.pl/artykuly/podglad.php?id_artykulu=3731.
Przykładowo: na podstawie art. 44zzr ust. 12 ustawy o systemie oświaty rada pedagogiczna podejmuje uchwałę wskazującą sposoby dostosowania warunków lub form przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych uczniów przystępujących do egzaminu ósmoklasisty w roku szkolnym 2022/2023.
1) Sposoby dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty dla uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, w tym: dysleksją, dysgrafią, dysortografią, dyskalkulią: zaznaczanie odpowiedzi do zadań zamkniętych w zeszycie zadań egzaminacyjnych, bez przenoszenia ich na kartę odpowiedzi, przedłużenie czasu na wykonanie zadań z arkusza standardowego,
2) Sposoby dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty dla uczniów niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym: zapewnienie obecności specjalisty, odpowiednio pedagoga resocjalizacji lub socjoterapeuty (może być członkiem zespołu nadzorującego), jeżeli jest to niezbędne dla uzyskania właściwego kontaktu z uczniem, przystąpienie do egzaminu w oddzielnej sali.
Na podstawie art. 44zzr ust. 6 i 7 ustawy o systemie oświaty rada pedagogiczna podejmuje uchwałę o charakterze opiniującym:
1) dotyczącą przystąpienia do egzaminu ósmoklasisty w warunkach dostosowanych do potrzeb edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia objętego pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole ze względu na trudności adaptacyjne związane z wcześniejszym kształceniem za granicą, zaburzenia komunikacji językowej lub sytuację kryzysową lub traumatyczną,
2) dotyczącą przystąpienia do egzaminu ósmoklasisty w warunkach dostosowanych do potrzeb edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia, któremu ograniczona znajomość języka polskiego utrudnia zrozumienie czytanego tekstu.
Jeżeli chodzi o uchwały wydawane na podstawie art. 44zzr ust. 6 lub 7 ustawy o systemie oświaty, to aby uczeń mógł przystąpić do egzaminu w warunkach dostosowanych do jego potrzeb edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych, to rada pedagogiczna musi wydać pozytywną opinię. Przykładowo rada pedagogiczna pozytywnie opiniuje propozycje dostosowania formy lub warunków przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty dla uczennicy, której ograniczona znajomość języka polskiego utrudnia zrozumienie czytanego tekstu, tj.: przystąpienie do egzaminu z języka polskiego w oddzielnej sali oraz możliwość korzystania ze słownika dwujęzycznego w wersji papierowej podczas egzaminu z języka polskiego.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Matka ucznia z głębokim niedosłuchem (klasa siódma SP) złożyła podanie o zwolnienie z nauki drugiego języka obcego - na podstawie zapisów w orzeczeniu z PPP. W nowym Ramowym Planie Nauczania dla SP jest informacja o tym, że uczeń zwolniony z nauki drugiego języka powinien uczęszczać na technikę. Jak to zrealizować skoro: 1) w klasach siódmych nie ma techniki, 2) wysłać ucznia do kasy szóstej? 3) czy ma być oceniany na tej technice? (ale przecież już ma ocenę na zakończenie klasy szóstej..) 3)drugi język obcy jest w wymiarze dwóch godzin tygodniowo, a technika w kasach młodszych ma 1 godzinę, czyli uczeń ma być zapiany na technikę do dwóch klas? Matka ucznia chętnie przeznaczyłaby te dwie godziny na zajęcia rewalidacyjne, które uczeń ma również zalecone w orzeczeniu z PPP.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Przygotowuję arkusz organizacyjny, VI klasa jest oddziałem integracyjnym (4 uczniów z orzeczeniami). Na jakich przedmiotach powinnam podzielić klasę VII na grupy? W obecnej VI klasie jest podział na j. angielskim i informatyce. Jaka jest podstawa prawna?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Rodzice dzieci sześcioletnich, które w tym roku szkolnym odbywają roczne przygotowanie przedszkolne, chcą aby dzieci od września 2017r. podjęły naukę w kl.I ... czy w razie ewentualnych problemów edukacyjnych w kl.I dzieci będą mogły powtórzyć kl.I (czy będzie taka możliwość jak w obecnym roku szkolnym - bez procedur klasyfikacji i promocji ucznia, czy ten przepis był tylko przejściowym i dotyczy tylko obecnego roku szkolnego)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy do zwolnienia ucznia z zajęć wychowania fizycznego potrzebne jest podanie/ wniosek rodziców z taką prośbą? Czy dyrektor wystawiając decyzję o zwolnieniu z tych zajęć musi jeden egzemplarz dostarczyć rodzicom ucznia? Proszę o podstawę prawną.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy rok szkolny 2023/24 w przedszkolu zaczyna sie 1 czy 4 września?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe