Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Proszę o wzór decyzji udzielenia urlopu dla nauczyciela radnego na udział w sesji rady miasta
Zamówienie: Wzór decyzji udzielenia urlopu dla nauczyciela radnego na udział w sesji rady miasta
Odpowiedź:
Nauczycielowi, który wykonuje mandat radnego, nie udziela się urlopu na udział w sesji rady gminy
Wyjaśnienie:
Nauczyciel zasiadający w radzie gminy ma prawo do zwolnienia z zakładu pracy na czas udziału w sesjach tego organu, komisjach oraz innych instytucjach samorządowych, do których radny został wybrany lub desygnowany. Tak wynika z art. 25 ust. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 o samorządzie gminnym. W przepisie jest wyraźnie powiedziane, iż pracodawca ma obowiązek zwolnić od pracy, a nie udzielić urlopu na ten czas. Dokument potwierdzający fakt uczestnictwa w pracach organów samorządowych ( np. zawiadomienie o zwołaniu sesji, posiedzenia komisji, o powołaniu w skład i okresie wykonywania czynności w zespole kontrolnym komisji rewizyjnej) radny dostarcza swojemu pracodawcy jako informację o przyczynie swojej nieobecności, a nie jako wniosek o udzielenie zwolnienia.
Przy tej okazji należy wskazać, że gdyby chciał on wykonywać inne obowiązki, np. pełnić dyżur dla mieszkańców, uczestniczyć w zebraniach instytucji samorządowych itd., to w tym celu nauczyciel placówki nieferyjnej może wystąpić o urlop wypoczynkowy – także na żądanie ( do 4 dni w ciągu roku kalendarzowego ) albo urlop bezpłatny, a nauczyciel placówki feryjnej o urlop bezpłatny, gdyż jemu urlop wypoczynkowy przysługuje tylko w ferie szkolne, bez prawa do urlopu na żądanie.
Udzielenie wolnego w związku z udziałem w sesji, posiedzeniach komisji jest obowiązkowe i nie zależy od uznania dyrektora szkoły. W przepisie jest wyraźnie powiedziane, iż pracodawca ma obowiązek zwolnić od pracy, a nie udzielić urlopu na ten czas. Dokument potwierdzający fakt uczestnictwa w pracach organów samorządowych ( np. zawiadomienie o zwołaniu sesji, posiedzenia komisji czy zarządu, o powołaniu w skład i okresie wykonywania czynności w zespole kontrolnym komisji rewizyjnej) radny dostarcza swojemu pracodawcy jako informację o przyczynie swojej nieobecności, a nie jako wniosek o udzielenie zwolnienia.
Radny będący pracownikiem szkoły powinien uprzedzić dyrektora o swoim udziale w sesji rady gminy. Biorąc pod uwagę fakt, że przepisy nie regulują kwestii formalnych związanych z udzielaniem zwolnień od pracy, należy uznać, że pracownik - radny może korzystać ze zwolnienia od pracy w każdym czasie. Można jednak uznać, że dobrą praktyką jest poinformowanie pracodawcy o terminach sesji rady, aby ten mógł podjąć czynności z odpowiednim wyprzedzeniem, zmierzające do zapewnienia prawidłowego procesu pracy – np. zorganizowania zastępstwa.
Przepis nie wskazuje jednak, jak często oraz w jakim wymiarze powinno to zwolnienie następować. W praktyce najczęściej jest udzielane na czas wskazywany w zawiadomieniu o zwołaniu sesji, posiedzeniu komisji, które pracownik - radny może złożyć w każdym momencie. Przepisy nie wymagają, aby radny w tej sprawie występował z odpowiednim wyprzedzeniem. W praktyce często powoduje to dezorganizację pracy u pracodawcy. Dlatego ten ostatni ma prawo wymagać, aby radny, znając harmonogram planowanych sesji rady gminy, komisji rady o swojej nieobecności w danym dniu informował jak najwcześniej. Po zakończonych pracach pracownik - radny powinien należycie udokumentować swoją nieobecność w zakładzie pracy. Może to nastąpić poprzez dostarczenie dokumentu potwierdzającego uczestnictwo w pracach organów samorządowych, tj. np. zawiadomienie o zwołaniu sesji. Wobec braku stosownych regulacji na gruncie obowiązujących przepisów pracodawca może bardziej szczegółowo określić sposób dokumentowania nieobecności pracownika - radnego w pracy ( np. poprzez odpowiedni zapis w regulaminie pracy - zasady usprawiedliwiania nieobecności w pracy i spóźnień) i wymagać np. dostarczenia zaświadczenia pochodzącego od rady gminy.
Radny nie ma prawa do wynagrodzenia za pracę ani za godziny ponadwymiarowe
Za czas zwolnienia nauczyciel – radny nie zachowuje prawa do wynagrodzenia, gdyż zgodnie zart.80 Kodeksu pracy w związku z art.91 ust.1 ustawy Karta Nauczyciela nie jest to praca świadczona na rzecz pracodawcy, a konkretnie organu jednostki samorządu terytorialnego ( uchwała Sądu Najwyższego z 10 maja 1994r., I PZP 22/94; OSNP 1994/4/60). Podkreślenia wymaga fakt, że nauczyciel nie otrzymuje za dany dzień także wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe, chyba że nieobecność nie przeszkodziła w ich zrealizowaniu.
Nie ma przy tym wymogu, aby nieobecność radnego trwała przez cały dzień. Równie dobrze może być on zwolniony z części dnia pracy, a wtedy odlicza się wynagrodzenie za niezrealizowane godziny z następnej wypłaty.
Za czas zwolnienia od pracy, wynikającego z wykonywania mandatu radnego, nie wypłaca się pracownikom wynagrodzenia. Przepisy § 16 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 15 maja 1996r. w sprawie sposobu usprawiedliwiania nieobecności w pracy oraz udzielania pracownikom zwolnień od pracy stanowią, że pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia za czas zwolnienia od pracy wyłącznie w sytuacjach wskazanych w tym przepisie. Ze zwolnienia od pracy zawodowej w celu brania udziału w pracach organu gminy radny korzysta na podstawie § 4 tego rozporządzenia, w związku z art.25 ust.3 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym. Ekwiwalent pieniężny za utracone wynagrodzenie stanowi dla pracownika dieta, wypłacana zgodnie z przepisami art.25 ust.4 tej ustawy.
Wynagrodzenie, ustalone w stawce miesięcznej w stałej wysokości, za przepracowaną część miesiąca – jeżeli pracownik był nieobecny w pracy z innych przyczyn niż niezdolność do pracy spowodowana chorobą i za czas tej nieobecności nie zachowuje prawa do wynagrodzenia – oblicza się zgodnie z przepisami § 12 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 29 maja 1996r. w sprawie sposobu ustalania wynagrodzenia w okresie niewykonywania pracy oraz wynagrodzenia stanowiącego podstawę obliczania odszkodowań, odpraw, dodatków wyrównawczych do wynagrodzenia oraz innych należności przewidzianych w Kodeksie pracy, tj. dzieląc miesięczną stawkę wynagrodzenia przez liczbę godzin przypadających do przepracowania w danym miesiącu i otrzymaną kwotę mnożąc przez liczbę godzin nieobecności pracownika w pracy. Tak obliczoną kwotę wynagrodzenia odejmuje się od wynagrodzenia przysługującego za cały miesiąc.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Dotyczy wewnętrznego Regulaminu ZFŚS.
Znalazłam następujące wyjaśnienie dotyczące uprawnień z ZFŚŚ:
"Emeryt korzysta z ZFŚS u ostatniego pracodawcy…… z wyjątkiem sytuacji, gdy ponownie podejmuje zatrudnienie, czyli jeżeli emeryt podjął zatrudnienie w innym zakładzie pracy, wówczas przyjmuje się, że zyskuje on status beneficjenta ZFŚS w tym zakładzie, a traci uprawnienie do ZFŚS w zakładzie, w którym dotychczas był beneficjentem jako emeryt. Stanowisko takie przedstawił Sąd Najwyższy w uchwale z 15 listopada 1991 r. I PZP 56/91, który wskazał, iż status pracownika jest w tym wypadku "mocniejszy" od statusu emeryta. Jeżeli zaś emeryt ponownie podejmie pracę, to świadczenia przysługują mu nie z tej racji, że jest emerytem, lecz dlatego, że jest pracownikiem".
Inna Koleżanka otrzymała interpretację, że jeśli nauczyciel emeryt podejmie pracę w innej szkole, nie w tej, z której jest beneficjentem ZFŚS, to otrzymuje świadczenie zarówno jako emeryt i jako nauczyciel. Nie otrzyma jako emeryt, jeśli zawiesi emeryturę.
Co jest prawdą?
Dodam, że oba źródła jako podstawę prawną podają:
• Uchwała Sądu Najwyższego z 15 listopada 1991 r. (I PZP 56/91).
• Ustawa z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (tekst jedn. Dz.U. 2016 r. poz. 800 z późn. zm.) - art. 2 pkt 5.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy jestem jednoosobową działalnością gospodarczą prowadzącą niepubliczne przedszkole, czy tylko niepublicznym przedszkolem jako placówka oświatowa? Czy mogę posiadać wpis w CEIDG i wpis w Urzędzie Gminy jako placówka oświatowa, czy powinnam mieć tylko wpis w Urzędzie Gminy w placówkach oświatowych? Czy mogę korzystać z tarczy antykryzysowej?
Opis:
W 2012 r. otrzymałam dotację z Urzędu Pracy na rozpoczęcie działalności gospodarczej. Aby otrzymać pieniądze musiałam założyć działalność i wpisać ją w CEIDG, wpisałam główny nr PKD 88.91.Z Opieka dzienna nad dziećmi i 85.10.Z wychowanie przedszkolne. GUS nadał mi regon. Od lipca 2012 r. otworzyłam punkt przedszkolny - dostałam wszystkie pozwolenia i wpis do placówek oświatowych w Urzędzie Gminy - nadano mi drugi regon placówki oświatowej. W 2016 roku przekształciłam punkt przedszkolny w niepubliczne przedszkole.
Proszę o rozwianie moich wątpliwości, czy ta sytuacja jest poprawna?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Wypłacamy ekwiwalent za pranie odzieży z dołu tzn. za rok poprzedni w 2020 za 2019 (dotyczy obsługi i nauczycieli wf). Czy należy się ekwiwalent nauczycielowi wf który w 2019 był zatrudniony na zastępstwo od stycznia do czerwca, a obecnie nie jest już pracownikiem naszej szkoły?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o pomoc w zakresie ustalenia zadań i obowiązków nauczyciela wspomagającego dla dziecka z autyzmem w przedszkolu.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- 5 października zwracałam się z prośbą o udostepnienie planu wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego. Do dzisiaj nie otrzymałam. Ponawiam prośbę.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe