Proszę określić typ placówki, którą Państwo zarządzacie a dokumentacja i treści dla niej będą widoczne jako pierwsze. Szkoła Przedszkole

Dokumentacja dyrektora

SZKOLENIA WIDEO

NIEZBĘDNIK PRAWNY


Nadzor-pedagogiczny.pl Porady prawne Pytania powinny dotyczyć ustalonych wymagańPodczas rozmowy kwalifikacyjnej nauczyciel stażysta przedstawia komisji sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego i udziela...

PORADA PRAWNA

02 grudnia 2014 Awans zawodowy

Proszę podać listę przykładowych pytań, które można zadać nauczycielowi stażyście zgodnie z wymaganiami określonymi w rozporządzeniu?

Pytania powinny dotyczyć ustalonych wymagań

Podczas rozmowy kwalifikacyjnej nauczyciel stażysta przedstawia komisji sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego i udziela odpowiedzi na pytania zadane przez członków komisji. Pytania powinny dotyczyć wymagań, które zostały określone w § 6 ust. 2 rozporządzenia w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli.

Wymagania te obejmują kolejno:

  • znajomość organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż;
  • umiejętność prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań szkoły, w której nauczyciel odbywał staż;
  • znajomość środowiska uczniów, ich problemów oraz umiejętność współpracy ze środowiskiem uczniów;
  • umiejętność omawiania prowadzonych i obserwowanych zajęć. 
§ 6 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia
Wymaganie: znajomości organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż.

Przykładowe pytania:

  • Jak nazywają się akty prawa wymagane w szkole przez prawo oświatowe? Proszę je opisać.
  • Jakie dokumenty regulują pracę szkoły?
  • Dlaczego ważna jest wiedza z zakresu dokumentów regulujących pracę szkoły?
  • Z jakimi dokumentami szkoły zapoznała/zapoznał się Pani/Pan podczas realizowania planu rozwoju zawodowego?
  • Co reguluje statut szkoły?
  • Jakie są organy statutowe szkoły? Proszę scharakteryzować wybrany organ statutowy.
  • Proszę opisać sposób realizacji wybranego zadania statutowego szkoły.
  • Jakie są prawa nauczycieli oraz wychowawców w szkoły, a jakie obowiązki? Proszę podać przykłady.
  • Co należy do kompetencji rady pedagogicznej?
§ 6 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia
Wymaganie: umiejętność prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań szkoły, w której nauczyciel odbywał staż.

Przykładowe pytania:

  • Które z form doskonalenia zawodowego były dla Pani/Pana szczególnie przydatne. Proszę uzasadnić swój wybór.
  • Proszę podać przykład zastosowania w praktyce umiejętności i wiadomości, jakie zdobyła/zdobył Pani/Pan podczas szkoleń przeprowadzanych w szkole.
  • Jakie trudności miała/miał Pani/Pan w realizacji programu nauczanego przedmiotu?
  • Proszę podać cele dydaktyczne i wychowawcze przykładowych zajęć, które Pani/Pan zrealizowała/zrealizował.
  • Jakie sposoby indywidualizowania procesu nauczania poznała/poznał Pani/Pan podczas stażu?
  • Jak pracowała/pracował Pani/Pan z uczniem zdolnym?
  • Jakich porad udzieliłaby/udzieliłby Pani/Pan nauczycielowi rozpoczynającemu pracę?
  • Jakie teoretyczne i praktyczne umiejętności metodyczne pogłębiła/pogłębił Pani/Pan w okresie stażu?
  • Na ile wiedza i umiejętności, które zdobyła/zdobył Pani/Pan podczas studiów, przekładają się na praktyczne działania? Proszę podać przykłady.
  • Proszę wskazać umiejętności wymagające doskonalenia.
§ 6 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia
Wymaganie: znajomość środowiska uczniów, ich problemów oraz umiejętność współpracy ze środowiskiem uczniów.

Przykładowe pytania:

  • W jaki sposób uwzględnia Pani/Pan w swojej pracy sytuację rodzinną ucznia?
  • W jaki sposób uzyskiwała/uzyskiwał Pani/Pan informacje o problemach środowiskowych ucznia?
  • W jaki sposób rozwiązuje Pani/Pan pojawiające się trudności wychowawcze?
  • Jakie formy współpracy z rodzicami okazały się najbardziej skuteczne w Pani/Pana dotychczasowej pracy?
  • Jak diagnozuje Pani/Pan problemy wychowawcze w klasie?
  • Jakie metody wychowawcze lubi Pani/Pan stosować w pracy wychowawczej z uczniami? Swój wybór proszę uzasadnić.
  • Jakie spostrzeżenia i wnioski ma Pani/Pan ze spotkań z rodzicami uczniów?
  • Co Pani/Pana zdaniem warunkuje dobrą współpracę z rodzicami?
  • Jaka jest rola zajęć ponadprogramowych, imprez klasowych i szkolnych?
  • Na czym polega Pani/Pana współpraca z pedagogiem i psychologiem szkoły?
  • Jaka jest rola opiekuna samorządu uczniowskiego szkole?
§ 6 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia
Wymaganie: umiejętność omawiania prowadzonych i obserwowanych zajęć.

Przykładowe pytania:

  • Proszę omówić przykładowe zajęcia prowadzone przez Panią/Pana, które obserwował opiekun stażu. Proszę przy tym uwzględnić wnioski, jakie zostały sformułowane w wyniku obserwacji.
  • Proszę podać przykład kilku wniosków, jakie sformułowała/sformułował Pani/Pan po zajęciach prowadzonych przez innego nauczyciela.
  • Jak planuje Pani/Pan wykorzystać obserwacje zajęć prowadzonych przez innych nauczycieli i opiekuna stażu?
  • Jakie ciekawe metody i formy pracy poznała Pani podczas obserwacji zajęć?
  • Jakie metody i formy zaobserwowane zastosowała/zastosował Pani/Pan na prowadzonych przez siebie zajęciach?
  • Jakie stałe elementy zajęć zaobserwowała/zaobserwował Pani/Pan?
  • Jakie postawy i cechy charakteru nauczyciela pomagają budować mu autorytet, a jakie to utrudniają?
  • Jakie problemy z gospodarowaniem czasem zaobserwowała/zaobserwował Pani/Pan na zajęciach?
  • Co Pani/Pan powtórzy, a co zmieni w sposobie prowadzenia zajęć w kolejnym roku szkolnym?
  • W jaki sposób obserwacje wpłynęły na realizowane przez Panią/Pana zajęcia?
  • Jak obserwowane zajęcia wzbogaciły Pani/Pana umiejętności wychowawcze?

 

Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom​.

Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.


Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.

PODOBNE PROBLEMY

Zamów bezpłatny biuletyn informacyjny. Śledź na bieżąco:
  • Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
  • Porady i opinie ekspertów.
  • Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
  • Bieżące informacje prasowe





Copyright 2024 Forum Media Polska sp. z.o.o | Redesign: Duind.com

ZAWARTOŚĆ

KONTAKT