Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Pytania dotyczące ucznia z Ukrainy:
1. W jaki sposób zapoznać rodzica dziecka ukraińskiego z dokumentami szkolnymi jeśli rodzic nie zna języka polskiego? Czy dokumenty powinny być przetłumaczone przez tłumacza przysięgłego?
2. Czy dziecko będące na Ukrainie uczniem klasy I można zapisać do oddziału przedszkolnego, jeśli rodzic/opiekun wyraża na to zgodę? Nadmieniam, że nie ma już miejsca w oddziale przygotowawczym, a dziecko nie zna języka polskiego.
3. Czy pomoc nauczyciela dla dzieci z Ukrainy mająca przygotowanie pedagogiczne może samodzielnie sprawować opiekę w świetlicy nad dziećmi z Ukrainy i pozostałymi uczniami przebywającymi w świetlicy – do 29 uczniów?
4. Na jakiej podstawie zaliczać uczniom klasy VIII różnice programowe (technika, plastyka, muzyka)? Uczennice nie mają żadnych dokumentów potwierdzających naukę, matka zdecydowała o zapisaniu ich do klasy VIII ogólnodostępnej (na Ukrainie chodziłyby do IX klasy).
Ad. 1.
Rodzic, który nie zna języka polskiego może komunikować się z władzami szkoły za pomocą innych osób, które umożliwią komunikację (osoba towarzysząca). Szkoła, mając na względzie dużą częstotliwości kontaktów z rodzicami uczniów – Ukraińcami może podjąć działania zmierzające do przetłumaczenia części dokumentów. Nie jest wymagane tłumaczenie przysięgłe.
Ad. 2.
Przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 sierpnia 2017 r. w sprawie kształcenia osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1283) ani rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 marca 2022 r. w sprawie organizacji kształcenia, wychowania i opieki dzieci i młodzieży będących obywatelami Ukrainy (Dz. U. z 2022 r., poz. 645) nie dają podstaw, aby dziecko siedmioletnie z powodu braku miejsc w danej szkole przyjmować do oddziału przedszkolnego.
W sytuacji, gdy dana szkoła nie będzie dysponowała miejscem dla ukraińskiego ucznia, gmina powinna skierować ucznia do innej placówki na swoim terenie.
Ad. 3.
Zgodnie z art. 165 ust. 8 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1082) osoby niebędące obywatelami polskimi, podlegające obowiązkowi szkolnemu lub obowiązkowi nauki, które nie znają języka polskiego albo znają go na poziomie niewystarczającym do korzystania z nauki mają prawo do pomocy udzielanej przez osobę władającą językiem kraju pochodzenia, zatrudnioną w charakterze pomocy nauczyciela przez dyrektora szkoły. Pomocy tej udziela się nie dłużej niż przez okres 12 miesięcy. Celem zatrudnienia pomocy nauczyciela jest ułatwienie adaptacji dzieci, które nie władają językiem polskim. Pomoc nauczyciela nie odpowiada za zapewnienie opieki i bezpieczeństwa, ponieważ nie leży to w zakresie jej obowiązków. Zajęcia na świetlicy może prowadzić jedynie nauczyciel, który odpowiada za bezpieczeństwo uczniów.
Ad. 4.
Przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 sierpnia 2017 r. w sprawie kształcenia osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1283) nie określają sposobu zaliczenia różnic programowych między kształceniem w innym państwie niż Polska. Dlatego pomocniczo można wykorzystać przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 sierpnia 2019 r. w sprawie szczegółowych warunków przechodzenia ucznia ze szkoły publicznej, publicznej szkoły artystycznej, szkoły niepublicznej lub niepublicznej szkoły artystycznej o uprawnieniach publicznej szkoły artystycznej, do szkoły publicznej innego typu albo szkoły publicznej tego samego typu (Dz. U. z 2019 r., poz. 1641). Stosownie do § 8 ww. rozporządzenia różnice programowe z obowiązkowych zajęć edukacyjnych realizowanych w oddziale szkoły, do której uczeń przechodzi, są uzupełniane na warunkach ustalonych przez nauczycieli prowadzących obowiązkowe zajęcia edukacyjne w tym oddziale. Dla uzyskania promocji do klasy wyższej jest konieczne uzyskanie w Polsce ocen ze wszystkich obowiązków przedmiotów. Dyrektor szkoły powinien zapewnić warunki do zrealizowania treści nauczanych z brakujących zajęć, do końca danego etapu edukacyjnego. Jeżeli z powodu rozkładu zajęć edukacyjnych lub innych ważnych przyczyn nie można zapewnić uczniowi, warunków do zrealizowania treści nauczania z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, które zostały zrealizowane w oddziale szkoły, do której uczeń przechodzi, dla ucznia przeprowadza się egzamin klasyfikacyjny z tych zajęć.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Proszę o odpowiedź w kwestii egzaminów klasyfikacyjnych dla ucznia klasy I szkoły podstawowej (Mama będzie uczyła dziecko w domu sama). Z jakich przedmiotów będzie musiało zdawać egzaminy? Jakie są aktualnie przepisy związane z tym egzaminem?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Zwracam się z prośbą o wyjaśnienia dot. organizacji zajęć rewalidacyjnych dla ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie nauczania specjalnego z uwagi na niedowidzenie. W ramach rewalidacji uczeń ten ma przyznane zajęcia z tyflopedagogiem. Niestety chłopak upiera się, że absolutnie nie będzie w nich uczestniczył i chciałby z nich zrezygnować. Mimo wielu rozmów rodziców, tyflopedagoga i psychologa, uczeń nie chce zmienić swojej decyzji. Chłopak aktualnie jest uczniem III klasy gimnazjum. Ma sprecyzowane plany edukacyjno – zawodowe. Jest zmotywowany, aby się dalej rozwijać. Przeciążenie nauką szkolną, licznymi zajęciami dodatkowymi i przygotowaniami do testu gimnazjalnego powoduje, że uczeń ten traktuje zajęcia rewalidacyjne jako niepotrzebne. Czy zajęcia rewalidacyjne dla ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, są obowiązkowe, czy rodzice mogą wyrazić pisemną rezygnację?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy łączenie rady pedagogicznej klasyfikacyjnej i plenarnej jest wykroczeniem prawnym?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel kontraktowy był zatrudniony w szkole na zastępstwo od 1 września do 22 listopada br.Uzyskał tytuł magistra 25 października(data na dyplomie). Nauczyciel dopstarczył dyplom do sekretariatu 07 listopada. Z jakim dniem powinno nastąpić wyrównanie stawki zasadniczej z tytułu uzyskania wyższych kwalifikacji? Czy podstawą prawną będzie tutaj art 39.1 KN czy inny przepis?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Pytania moje dotyczą Rozporządzenia MEN z 25 sierpnia 2017r poz. 15911. o pomocy psychologiczno - pedagogicznej.
§ 6.2 pkt. 5 - kto prowadzi zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno - społecznie? Czy czas pracy psychologa odnosi się § 16.1?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe