Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Pytanie dotyczy nauczycieli zatrudnionych w szkole prywatnej. W czerwcu nauczyciele wyjeżdżają na 3 dni (środa, czwartek, piątek) z dziećmi na Zieloną Szkołę, gdzie będą sprawowali opiekę nad dziećmi przez 24 godziny na dobę. Nauczyciele zatrudniani są według Kodeksu Pracy, czyli według KP mają pracować 40 godzin tygodniowo, nie dłużej jednak niż 8 godzin dziennie. Czy w zaistniałej sytuacji Pracodawca powinien przyznać nauczycielom wynagrodzenie za pracę w godzinach ponadwymiarowych ? Czy Pracodawca ma prawo wyciągnąć konsekwencje wobec nauczyciela, jeśli ten nie wyrazi zgody na wyjazd?
W razie przekroczenia 8 godzin pracy dziennie, gdy nie ma możliwości zapewnienia uczniom należytej opieki w inny sposób, nauczycielom przysługuje wynagrodzenie za godziny nadliczbowe (art. 151 § 1 pkt 2 w zw. z art. 1511 § 1 pkt 2 KP). Udział w wycieczkach szkolnych jest zadaniem statutowym szkoły i należy do obowiązków służbowych służbowych związanych z realizacją zadań placówki, jednak każdy przypadek odmowy wyjazdu należy oceniać indywidualnie i należy rozważyć przyczyny podawane przez nauczyciela; odmowa wyjaśnienia lub podanie nieistotnych okoliczności świadczą o naruszeniu obowiązków pracowniczych, które może skutkować zwolnieniem nauczyciela za wypowiedzeniem, w skrajnych przypadkach dyscyplinarnie w trybie art. 52 KP lub mogą stanowić o naruszeniu podstawowego obowiązku opieki nad uczniami w związku z realizowaniem zadań szkoły (art. 6 pkt 1 KN), czy też skutkami finansowymi – np. pominięciem przy nagradzaniu. Inaczej należy ocenić sytuację nauczyciela, któremu na wyjazd nie pozwalają np. względy zdrowotne lub konieczność sprawowania opieki nad inną osobą – wówczas odmowa nie stanowi o naruszeniu obowiązków pracowniczych (art. 8 KP).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jak powinnam obliczyć wynagrodzenie nauczycielowi, który ma: 14/18 godz. 2/30 godz. 3/26 godz., czy wszystko na jednym zaszeregowaniu, czy na każde pensum osobno?
- Nauczyciele zatrudnieni na etatach pełnych z godzinami ponadwymiarowymi w innej szkole pracują w naszej placówce na część etatu czyli 2/18 i druga 4/18. Pytanie moje dotyczy funduszu socjalnego. Jak należy traktować takie osoby, które korzystają ze świadczeń w placówce podstawowej a jak należy im wypłacać w naszej, gdzie mają cząstkowe etaty. Rozumiem, że świadczenia urlopowe wg. etatu, ale co ze świadczeniami na święta? Odpis od tych osób jest bardzo mały a świadczenia większe. Co można z tym zrobić, jaki wprowadzić zapis w regulaminie zgodny z przepisami aby można to ograniczyć?
- Ministerstwo Edukacji Narodowej planuje zaostrzyć kwalifikacje wymagane od nauczycieli już od roku szkolnego 2015/2016. Czy w związku z planowanym wymogiem nauczyciele pracujący w szkole podstawowej bez wykształcenia wyższego tracą pracę, czy dotyczyć ma to tylko nowo zatrudnianych nauczycieli?
- W jakim systemie godzinnym powinien pracować wicedyrektor szkoły?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- 1) Błąd w zapisie w umowie o pracę. Z nauczycielką religii, po otrzymaniu przez nią stopnia awansu nauczyciela mianowanego, została sporządzona umowa o pracę, w której został popełniony błąd: "zatrudnienie poprzez mianowanie na czas nieokreślony w wymiarze 10/18". Po podpisaniu umowy błąd z "zatrudnieniem poprzez mianowanie w wymiarze 10/18" został wychwycony, nauczycielkę poproszono o podpisanie prawidłowej umowy odwołując się do Karty Nauczyciela, ale nauczycielka uznaje to jako atak na jej osobę i nie zgadza się na zmianę. Co zrobić? Jak poprawić błąd i całą sytuację?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe