Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Rada pedagogiczna podjęła uchwałę w sprawie zmian w statucie przedszkola. W uchwale są błędy uniemożliwiające dyrektorowi wykonanie uchwały (błędna numeracja w uchwale, brak możliwości wprowadzenia zmian w statucie). Czy dyrektor może wstrzymać wykonanie takiej uchwały? Jeśli nie, to jak należy postąpić?
Zgodnie z art. 70 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1082) dyrektor szkoły lub placówki wstrzymuje wykonanie uchwał, o których mowa w ust. 1, niezgodnych z przepisami prawa. Przepis ten zawiera katalog zamknięty uchwał rady pedagogicznej, które mogą być zawieszone:
1) zatwierdzanie planów pracy szkoły lub placówki po zaopiniowaniu przez radę szkoły lub placówki;
2) podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów;
3) podejmowanie uchwał w sprawie eksperymentów pedagogicznych w szkole lub placówce, po zaopiniowaniu ich projektów przez radę szkoły lub placówki oraz radę rodziców;
4) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły lub placówki;
5) podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy uczniów;
6) ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad szkołą lub placówką przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy szkoły lub placówki.
Uchwała w sprawie zmiany statutu nie znajduje się w katalogu, o którym mowa w art. 70. Oznacza to, że dyrektor nie może wstrzymać jej wykonania. Uchwałę należy zmienić. Brak postanowień w statucie o jego zmianie nie uniemożliwia podjęcia uchwały zmieniającej. Podstawą prawną zmiany statutu nie jest bowiem zapis w statucie, ale ogólna kompetencja rady szkoły do uchwalania statutu z art. 80 ust. 1 pkt 2 Prawa oświatowego. W przypadku gdy rada szkoły nie funkcjonuje, kompetencja do uchwalania statutu i do jego zmiany spoczywa na radzie pedagogicznej.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W statucie szkoły widnieje zapis dot. stanowiska kierowniczego wicedyrektora. Dyrektor szkoły planuje utworzyć stanowisko kierownicze drugiego wicedyrektora. Jak prawidłowo powinno przebiegać wprowadzenie zmian do istniejącego statutu szkoły? Czy rada pedagogiczna jest organem właściwym do przyjęcia zmian w treści istniejącego statutu szkoły? Czy właściwą formą zmian będzie aneks do statutu? Nadmieniam, że aktualny statut szkoły został zmieniony już aneksem nr 1. Czy dopuszczalne jest wprowadzenie aneksu nr 2, czy też należy przygotować nową wersję statutu?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy i na jakich zasadach nauczyciele gimnazjum i szkoły podstawowej mogą zbierać pieniądze od uczniów na dodatkowe materiały (książki) do realizacji zajęć edukacyjnych?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Statut szkoły branżowej I stopnia z klasą 2. i 3. ZSZ
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy zajęcia rewalidacyjne w przypadku kiedy uczeń był nieobecny, należy odrobić?
- W 2004 roku powstał Zespół Placówek Oświatowych nr 2 w Mławie. W skład Zespołu weszła Szkoła Podstawowa nr 4 w Mławie i Miejskie Przedszkole Samorządowe nr 2 w Mławie. Organ Prowadzący, którym jest Miasto Mława nadał nam statut Zespołu.
W pierwszym statucie istniał zapis:
„Organami zespołu są:
1) dyrektor zespołu,
2) rada pedagogiczna,
3) rady pedagogiczne: szkoły oraz przedszkola,
4) rady rodziców – odrębne dla szkoły i przedszkola,
5) samorząd uczniowski w szkole podstawowej.”
Rada pedagogiczna zespołu opiniuje w szczególności:
1) projekt planu finansowego zespołu;
2) przedłużenie powierzenia funkcji dyrektorowi zespołu na kolejne okresy wymienione w odrębnych przepisach;
W funkcjonującym statucie, który był kilkakrotnie nowelizowany przez radę pedagogiczną dodano zapis, którego brak jest w statucie nadanym przez organ prowadzący. Moim zdaniem naruszający autonomię szkoły i przedszkola:
„W zespole nie zachowuje się odrębności pracy Rad Pedagogicznych Przedszkola i Szkoły. Obowiązuje jeden regulamin pracy rady pedagogicznej i zawarty jest w statucie szkoły i przedszkola.”
Zmienione zostały także kompetencje rady pedagogicznej Zespołu.
W statutach Szkoły i Przedszkola także zapisano
„W zespole nie zachowuje się odrębności pracy Rad Pedagogicznych Przedszkola i Szkoły. Obowiązuje jeden regulamin pracy rady pedagogicznej i zawarty jest w statucie szkoły
i przedszkola”.
Obecnie przy zmianie statutów zapisano odrębność rad pedagogicznych przedszkola i szkoły. Czy to jest zgodne z prawem? Czy zgodne z prawem były zmiany w Statucie Zespołu zmieniające zapisy statutu nadanego przez organ prowadzący? Czy można uchwałą powrócić do pierwotnego statutu zespołu?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe