Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Rodzic dziecka 6-letniego, które obecnie jako jedyny sześciolatek jest w oddziale przedszkolnym (reszta dzieci jest młodsza) chce przenieść go do pierwszej klasy. Dziecko w ubiegłym roku uczęszczało do oddziału przedszkolnego w oddziale mieszanym. Jakich czynności należy dokonać i czy prośba rodzica jest wystarczającym argumentem?
Trzeba zacząć od tego, że art. 35 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 910 – dalej Prawo oświatowe) stanowi, że nauka jest obowiązkowa do ukończenia przez dziecko 18 roku życia. Z kolei, obowiązek szkolny dziecka zdrowego rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy siedmiu lat i trwa do ukończenia szkoły podstawowej, nie dłużej jednak niż do ukończenia osiemnastego roku życia.
Zgodnie z art. 36 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe , na wniosek rodziców lub opiekunów prawnych naukę w szkole podstawowej może rozpocząć dziecko, które w danym roku kalendarzowym kończy sześć lat.
Decyzja o przyjęciu dziecka sześcioletniego do pierwszej klasy jest kompetencją dyrektora szkoły. Żeby mogło ono rozpocząć naukę w szkole podstawowej musi być spełniony jeden z warunków:
• dziecko musiało korzystało z wychowania przedszkolnego w roku szkolnym poprzedzającym rok szkolny, w którym ma rozpocząć naukę w szkole podstawowej, albo
• posiada opinię o możliwości rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej, wydaną przez publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną albo niepubliczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną wpisaną do ewidencji oraz zatrudniającą pracowników posiadających kwalifikacje określone dla pracowników publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych.
Jeżeli którykolwiek z tych warunków jest spełniony dyrektor może przyjąć dziecko sześcioletni do pierwszej klasy szkoły podstawowej.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy dziecko posiadające opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju powinno mieć w preambule wpisany powód objęcia dziecka wczesnym wspomaganiem? Czy na podstawie diagnozy z tego dokumentu „ Zespół Downa. Wada serca. (…) „zwolnione tempo rozwoju intelektualnego, mowy i sprawności motorycznej” (…) i orzeczenia o niepełnosprawności z podanymi dwoma symbolami niepełnosprawności można wpisać w SIO do tabeli NP-4 jako ucznia z więcej niż jedną niepełnosprawnością (Dziecko uczestniczy w zajęciach oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciele maja słuszność domagając się wypłaty godzin ponadwymiarowych za czas przebywania na wycieczce w ramach przedsięwzięcia współfinansowanego przez ministerstwo Edukacji i Nauki pod nazwą "Poznaj Polskie Ślady w Europie"? Nauczyciele złożyli z własnej inicjatywy dokumenty chęci uczestnictwa w projekcie spełniając wszystkie wymagane przez ministerstwo wytyczne. W związku z otrzymaniem dofinansowania w dniach 6-10 listopada 2023 r. uczestniczyli w wycieczce szkolnej wraz z uczniami. W tym czasie nauczyciele wykonywali obowiązki związane z opieką nad uczniami, natomiast w związku z przebywaniem na wycieczce nie świadczyli oni pracy w szkole zgodnie z planem, przez co nie mieli możliwości odbycia i prowadzenia zajęć w ramach godzin ponadwymiarowych. Za zajęcia, które mieli odbywać, zostały przydzielone zastępstwa innym nauczycielom. Dyrektor uznał, że godziny ponadwymiarowe należy wypłacić wówczas, gdy faktycznie zostały wypracowane i nauczyciel miał fizyczną możliwość ich realizacji.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Rozpoczęłam w lutym procedurę oceny nauczyciela początkującego. Obserwację dokonałam wspólnie z zespołem w grudniu. Czy jest to zgodne z przepisami? Czy obserwację powinnam dokonać po zawiadomieniu o ocenie?Dziękuję za pomoc.
- Przy szkole jest oddział przedszkolny dla dzieci sześcioletnich (zdeklarowanych 14 dzieci). Rodzice zwrócili się z prośbą do wójta o utworzenie oddziału dla dzieci pięcioletnich. Czy wójt może nakazać przyjęcie 5-latków do grupy 6-latków? Proszę o podstawę prawną.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy od września 2017 roku realizacja podstawy programowej wynosi 5 godzin, czy jest realizowana przez cały dzień pobytu dziecka w przedszkolu?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe