Proszę określić typ placówki, którą Państwo zarządzacie a dokumentacja i treści dla niej będą widoczne jako pierwsze. Szkoła Przedszkole

Dokumentacja dyrektora

SZKOLENIA WIDEO

NIEZBĘDNIK PRAWNY


Nadzor-pedagogiczny.pl Porady prawne Orzeczenie o potrzebie kształcenia ze względu na niepełnosprawność dziecka wydawane jest na okres co najmniej roku, najczęściej jednak na czas obejmujący dany etap...

PORADA PRAWNA

15 listopada 2016 Prawo oświatowe

Sprawa dotyczy szkoły niepublicznej. Jeśli w orzeczeniu z poradni o potrzebie kształcenia specjalnego, dziecko jako jedno z działań ma zalecenie pracy z psychologiem, ale aktualnie widzimy większą potrzebę (być może czasowo) pracy z pedagogiem, czy można zachowując wymiar godzinowy pomocy udzielonej dziecku, zmienić specjalistę? Czy rodzic musi/powinien złożyć pisemne oświadczenie, że rezygnuje z tego rodzaju wsparcia? Czy orzeczenie z poradni powinno być aktualizowane każdorazowo, gdy widać, że wcześniejsze zalecenie nie jest już dziecku potrzebne (np. terapia logopedyczna, gdy specjalista szkolny nie widzi już konieczności terapii)?

Orzeczenie o potrzebie kształcenia ze względu na niepełnosprawność dziecka wydawane jest na okres co najmniej roku, najczęściej jednak na czas obejmujący dany etap edukacyjny. Reguluje to stosowne rozporządzenie MEN. Orzeczenie ma moc decyzji administracyjnej, więc zarówno szkoła publiczna, jak i niepubliczna do której uczęszcza dziecko niepełnosprawne musi zorganizować dla niego kształcenie specjalne zgodnie z wymogami rozporządzenia MEN z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 7 sierpnia 2015r. poz. 1113). To oznacza min. konieczność opracowania dla tego ucznia Indywidualnego Programu Edukacyjno-Terapeutycznego (§ 6. ust 1-12.), w którym będzie szczegółowo zaplanowana również pomoc psychologiczno-pedagogiczna. To właśnie Zespół składający się z nauczycieli i specjalistów pracujących z uczniem opracowuje ten program i proponuje dyrektorowi formy tejże pomocy – zgodne z wykazem form zawartym w rozporządzeniu MEN z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2013r. poz. 532). Zatem, jeśli Zespół uzna, że uczeń potrzebuje wsparcia pedagoga szkolnego a nie psychologa – może to tak zasugerować dyrektorowi. Jeśli dokonana przez Zespół ocena efektów pomocy udzielanej dotychczas dziecku wskazuje, że nie wymaga ono kontynuowania jakiejś formy terapii – to nie planuje się tej formy. Ale uwaga! Rodzice dziecka mają prawo uczestniczyć w posiedzeniu Zespołu. Poza tym muszą wyrazić pisemną zgodę na udział w każdych zajęciach pozalekcyjnych/dodatkowych, a takimi są zajęcia organizowane w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Rodzice mogą też nie wyrazić zgody na udział swego dziecka w/w zajęciach, albowiem są one dobrowolne.

 

Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom​.

Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.


Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.

PODOBNE PROBLEMY

Zamów bezpłatny biuletyn informacyjny. Śledź na bieżąco:
  • Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
  • Porady i opinie ekspertów.
  • Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
  • Bieżące informacje prasowe





Copyright 2024 Forum Media Polska sp. z.o.o | Redesign: Duind.com

ZAWARTOŚĆ

KONTAKT