Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Uczen z przedmiotu ma 2 oceny cząstkowe, ale nieobecności ucznia na zajęciach przekraczają 60%. Czy uczeń ma być nieklasyfikowany z tego przedmiotu? Jeśli tak, to czy uczeń musi zdawać egzamin klasyfikacyjny po I semestrze?
Szczegóły oceniania powinny być ustalone przez szkołę w statucie. Taki obowiązek na szkołę nakłada ustawa.
Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do: 1) wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego oraz wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania.
Ocenianie osiągnięć edukacyjnych i zachowania ucznia odbywa się w ramach oceniania wewnątrzszkolnego, które ma na celu: 1) informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie, 2) udzielanie uczniowi pomocy w nauce poprzez przekazanie uczniowi informacji o tym, co zrobił dobrze i jak powinien się dalej uczyć; 3) udzielanie wskazówek do samodzielnego planowania własnego rozwoju; 4) motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu; 5) dostarczanie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach i trudnościach w nauce i zachowaniu ucznia oraz o szczególnych uzdolnieniach ucznia; 6) umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje m. in: 1) formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych, ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych; 2) ustalanie kryteriów oceniania zachowania; 3) ustalanie ocen bieżących i śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych; 3) ustalanie warunków i trybu otrzymania wyższych niż przewidywane ocen klasyfikacyjnych] z zajęć edukacyjnych; 4) ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom informacji o postępach i trudnościach w nauce i zachowaniu ucznia oraz o szczególnych uzdolnieniach ucznia.
Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców o: 1) wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych] z zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania; 2) sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów; 3) warunkach i trybie otrzymania wyższej niż przewidywana rocznej, oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych.
Szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego określa statut szkoły.
Podsumowując: statut reguluje wszystkie kwestie związane ze szczegółami oceniania, nauczyciel wg zapisów statutowych ustala warunki oceniania oraz zasady wprowadzające konieczność zdawania egzaminu klasyfikacyjnego. Należy zwrócić uwagę na terminy egzaminu klasyfikacyjnego nakładanego przez przepisy. Na ten temat pisaliśmy wielokrotnie, proponujemy analizę tamtych treści.
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (ze zm.), w szczególności art. 44b.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy dyrektor i wicedyrektor placówki może dokonać obserwacji zajęć? Dyrektor i wicedyrektor nie są na stanowisku pedagogicznym. W placówce jest zatrudniony kierownik nadzoru pedagogicznego w zastępstwie za dyrektora nie będącego nauczycielem.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń po diagnozie w poradni psychologiczno-pedagogicznej otrzymał opinię, w której ZALECENIEM są zajęcia korekcyjno - kompensacyjne. Czy takie zajęcia może prowadzić nauczyciel po oligofrenopedagogice oraz wczesnym wspomaganiu rozwoju i pracy z dzieckiem autystycznym?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy ma ktoś prawo zakwestionować opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju wystawioną przez niepubliczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną dla dziecka beż orzeczenia o niepełnosprawności, lecz na podstawie innych deficytów (opinia została przez powołany zespół). Czy jest ryzyko nakazu zwrotu przyznanej na to wspomaganie subwencji, którą otrzymuje realizująca je niepubliczna poradnia, która tą opinię wystawiła?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy organ prowadzący może wykorzystać dokumenty potwierdzone podpisem przez dyrektora dotyczące awansu zawodowego nauczycieli/ dorobku zawodowego nauczyciela na stopień nauczyciela mianowanego/ do uzasadnienia Nagrody Burmistrza. Dyrektorzy nie wyrazili nigdy zgody na inne wykorzystanie tych dokumentów. Przyznanie nagrody Burmistrza jest regulowane uchwałą Rady Miejskiej z odpowiednimi załącznikami i zawsze jest uzgadniane z dyrektorami. Aby wyrównać średnią bazową nauczycieli mianowanych organ prowadzący bez wiedzy dyrektorów przyznał nagrody nauczycielom mianowanym, którzy np. byli mianowani 2 lata temu, tłumacząc to dyrektorom po fakcie, że i tak podpisaliśmy im dokumenty w sprawie awansu. Pragnę nadmienić, że przyznano nagrody nawet takim nauczycielom, którzy nie przepracowali zeszłego roku, bo byli np. na urlopie macierzyńskim. Proszę o odpowiedź w tej sprawie.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o wzór oceny pracy nauczyciela (bez odbywania stażu na kolejny stopień awansu).
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe