Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Ucznia, który posiada głęboka dysleksję można zwolnić z nauki drugiego języka obcego. Uczeń uczy się w VII klasie, ma j. angielski w wymiarze 3 godz./tyg. i rozpoczął naukę j. rosyjskiego w wym. 2 godz./tyg., z którym radzi sobie lepiej. Czy można w takim wypadku zwolnić z j. angielskiego?
Podstawą zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka nowożytnego jest § 6. 1. rozporządzenia MEN z dnia 3 sierpnia 2017 r.w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. z 16 sierpnia 2017 poz. 1534), mówiący, że dyrektor szkoły, na wniosek rodziców oraz na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej zwalnia ucznia z głęboką dysleksją rozwojową z nauki drugiego języka obcego nowożytnego do końca danego etapu edukacyjnego. Rozporządzenie to nie precyzuje, który to ma być język. Zwyczajowo przyjmuje się, że tym „drugim” jest język, który realizowany jest w mniejszym wymiarze. W opisanej sytuacji nie ma więc przeciwskazań prawnych, by ucznia zwolnić z nauki języka angielskiego. Jednak najpierw należy poinformować rodziców o liczbie godzin każdego z języków, aby mieli świadomość, że rezygnują z przedmiotu realizowanego w większej liczbie godzin.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy w świetle obowiązującego Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 czerwca 2018 roku w sprawie warunków i sposobu organizowania wycieczek szkolnych wyjazd uczniów na zawody sportowe (z różnych klas) lub udział uczniów w konkursach należy postępować wg rozporządzenia, traktując wyjazd jako wycieczka?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W przedszkolu integracyjnym, do którego uczęszcza 6 dzieci z orzeczeniami w tym autyzm i niepełnosprawności sprzężone, zatrudniliśmy dwoje nauczycieli wspomagających, terapeutę oraz logopedę i pomoc nauczyciela, która posiada kwalifikacje nauczycielskie. Terapeuta i logopeda prowadzą tylko terapie indywidualne. Czy w związku z powyższym możemy zatrudnić dodatkowo i rozliczyć z dotacji na kształcenie specjalne pomoc nauczyciela bez kwalifikacji nauczycielskich, ale posiadającą uprawnienia do prowadzenia zajęć tj. ruch rozwijający czy terapia jedzenia, które też są wskazane w orzeczeniu? Osoba ta prócz prowadzenia ww. terapii pomagałaby nauczycielowi w ciągu całego dnia.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy każda legitymacja 67aMEN-I/50a-N/2 łączy się z wydaniem zaświadczenia dla opiekuna?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W budżecie szkoły pozostały środki na doskonalenie zawodowe nauczycieli ponieważ nikt nie składał wniosków o dofinansowanie w poprzednim roku szkolnym. Czy można więc wykorzystać je dofinansowując studia nauczycielom, którzy złożyli wnioski po 1 września 2019 r.? Jeżeli tak to o jaka podstawę prawną należy się oprzeć?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Witam, czy 2-latek może być przyjęty do oddziału przedszkolnego w grupie 3-4 latków?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe