Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Uczniowi przydzielone zostało nauczanie indywidualne w domu z uwagi na chorobę nowotworową. Z uwagi na zabiegi lekcje nie mogą odbywać się w dni nauki i w związku z tym nauczyciele w soboty własnym samochodem jadą 35 km do domu ucznia. Jeden z nauczycieli zapytał kiedy odbierze wolne za przepracowane soboty w domu ucznia. Dodam, że szkoła pracuje od poniedziałku do piątku. Pytanie dotyczy ucznia LO w klasie maturalnej. Generalnie nauczyciele mają dużo godzin ponadwymiarowych i w dni nauki nawet jeśli uczeń jest w domu to jest to dużo godzin i przekładają je na sobotę.
Stanowisko nauczyciela jest prawidłowe, skoro dyrektor zorganizował nauczanie indywidualne w szóstym dniu pracy. Na podstawie art. 42c ust. 2 zd. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, Dz. U. z 2018 r., poz. 967 ze zm., za zajęcia dydaktyczne, wychowawcze lub opiekuńcze, wykonywane w dniu wolnym od pracy (a więc w szczególności poza 5 – dniowym tygodniem pracy, o którym mowa w art. 42c ust. 1 KN), nauczyciel otrzymuje inny dzień wolny od pracy. W związku z tą zasadą ogólną, bez względu na liczbę godzin przepracowanych w ramach nauczania indywidualnego w sobotę, nauczycielowi za każdą taką sobotę przysługuje cały inny dzień wolny od pracy. Dni wolnych można udzielić od poniedziałku do piątku np. w czasie przerw w zajęciach, które nie są dniami ustawowo wolnymi od pracy. W przypadku, gdyby sytuacja kadrowa uniemożliwiła udzielenie dni wolnych najpóźniej do zakończenia roku szkolnego, zamiast dnia wolnego za pracę w sobotę przysługuje wynagrodzenie obliczone jak za godziny ponadwymiarowe za każdą przepracowaną godzinę – art. 42c ust. 2 zd. 2 KN w zw. z § 10 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy (Dz.U. z 2014 r., poz. 416 ze zm.).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczyciel kontraktowy w listopadzie otrzymał decyzję ZUS o częściowej niezdolności do pracy i rentę na 2 lata. Chciałabym rozwiązać stosunek pracy z tym nauczycielem. Czy mogę go w tej chwili (styczeń) wysłać na badania kontrolne do lekarza medycyny pracy. Jeśli otrzyma orzeczenie o niezdolności to czy na podstawie art. 23 ust. 1 pkt. 3 mogę rozwiązać z nim stosunek pracy?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka zatrudniona w naszej placówce od sześciu lat na dwie godziny tygodniowo (pracuje tylko w naszej szkole), jako nauczyciel WOS-u jest nauczycielem kontraktowym. Praktycznie od początku jej zatrudnienia stwarzała sytuacje konfliktowe w stosunku do uczniów. Próby rozmowy z Panią, gdzie próbowano pomóc jej w związku z brakiem doświadczenia w pracy z gimnazjalistami nie dają rezultatów. Uczniowie nie chcą uczestniczyć w zajęciach, bo Pani krzyczy na nich, opowiada różne niestworzone rzeczy (tak przekazują to uczniowie). Zdarzyło się (z opowieści uczniów), że powiedziała w klasie, że "dyrektor żyje z Panią od polskiego, a wuefista z inną Panią z jakiejś tam szkoły". Uczniowie w proteście "za te bzdury" źle zachowują się na lekcjach, dokuczają nauczycielce, ta pisze im uwagi i prowadzi z nimi wojnę. Oceniane kartkówki nie są pokazywane uczniom, nie daje szans tzw. poprawy ocen itp. Lekcje (właściwie trudno nazwać je lekcjami), które prowadzi są często przerywane przez interwencje wychowawcy czy też dyrektora. Na słowa dyrektora: "Pani dziś poniosła klęskę na lekcji, ponieważ krzyczała Pani do uczniów, nie pozwoliła dojść do słowa uczniowi (uczniom) i mnie; Pani odpowiada: Ja to chciałam zrobić medialnie (???). Na zajęcia wychodzi negatywnie nastawiona (już sama postawa o tym mówi), co oczywiście wyczuwają uczniowie i zaczynają się wzajemne przekomarzania. Oczywiście Pani podaje temat i podaje treści (stara się), jednak skutek jest mierny, trudno mówić o osiągnięciu celów lekcji. Rodzice zwracają się do dyrekcji o rozwiązanie problemu ponieważ jest to przedmiot egzaminacyjny, dodatkowo uważają, że ta Pani słownie i poprzez swoje zachowanie podważa autorytet innych nauczycieli. Żądają konfrontacji i natychmiastowych działań. Proszę o pomoc prawną i wskazówki co do rozwiązania problemu.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- W wyniku kontroli Państwowej Inspekcji Pracy na naszą szkołę została nałożona kara. Chciałabym odwołać się od niniejszej decyzji. Do kogo powinnam wnieść takie odwołanie i jaką powinno mieć ono formę?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Mam pytania w związku z zapowiedzianymi zmianami w kwalifikacjach nauczycieli. Do uczenia czego i gdzie, oraz czy w ogóle posiadam kwalifikacje mając takie wykształcenie:
- studia licencjackie – nauczycielskie studia zawodowe ze specjalizacją nauczanie matematyki oraz informatyki,
- studia magisterskie – pedagogika ze specjalizacją pedagogika resocjalizacyjna i mediacje.
Studia podyplomowe:
- nauczycielskie studia zawodowe ze specjalizacją nauczanie matematyki i informatyki w szkołach ponadpodstawowych,
- przygotowanie pedagogiczne dla nauczycieli przedmiotów lub zajęć prowadzonych w szkole ponadpodstawowej i teoretycznych przedmiotów zawodowych oraz praktycznej nauki zawodu,
nauczycielskie studia zawodowe ze specjalizacją nauczanie fizyki i chemii,
nauczycielskie studia zawodowe ze specjalizacją edukacja i terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu,
zarządzanie ze specjalizacją organizacja i zarządzanie oświatą – menażer placówki oświatowej,
nauczycielskie studia zawodowe ze specjalizacją biologia.
Inne Przeczytaj odpowiedź - W dniu dzisiejszym miała w mojej szkole miejsce sytuacja, w związku z którą powinnam podjąć szybkie działania - w tym - wydaje mi się- prawne - wobec jednego z rodziców.Postaram się przedstawić sytuację w wersji skróconej.Późnym południem, gdy już nie było mnie w szkole, jeden z rodziców przybył po dziecko i przez jakiś czas przyglądał się zajęciom sportowym. Nie spodobało mu się zachowanie jednego z uczniów i po kolejnym faulu przez to dziecko podczas meczu zaatakował słownie ucznia ( klasa 2) . Przy czym była to silna agresja słowna z wymachiwaniem rękami, krzykiem itp.Doprowadził tym samym dziecko do płaczu i histerii. Mało tego - wykrzykiwał do nauczyciela krytyczne słowa i opinie, które dotyczyły nieumiejętności prowadzenia zajęć, nieumiejętne reakcje nauczyciela podczas prowadzenia zajęć itp. Wszystko działo się w obecności dzieci w wieku 6-10 lat, zaś opisana sytuacja w żaden sposób nie dotyczyła jego dziecka. Po czym - w stanie wielkiego wzburzenia ów rodzic wkroczył do świetlicy szkolnej i w obecności innej grupy dzieci wykrzykiwał do kolejnej nauczycielki krytyczne opinie na temat wspomnianego "faulującego" ucznia. W tym pojawiły się słowa :"Nie pozwolę, żeby mój syn chodził do szkoły z takim słoikiem!!!" Mam pełne zaufanie do nauczycielki prowadzącej zajęcia, jako nauczyciela dyplomowanego, wyjątkowo cenionego, lubianego, bardzo szanowanego w innych szkołach, w gminie i powiecie oraz - jako osoby odpowiedzialnej i wiem, że wystarczająco kontrolowała sytuację na boisku.
W chwili obecnej - nauczycielka zajęć sportowych oraz nauczycielka świetlicy są w trakcie sporządzania notatki służbowej na ten temat. Ze względu na ferie świąteczne - otrzymam te notatki dopiero za tydzień ( dowiedziałam się o zdarzeniu już po zamknięciu szkoły).
Moje pytania w związku z sytuacją :
1. Jakie konsekwencje powinnam wyciągnąć wobec tego rodzica w kontekście ataku słownego i agresji wobec ucznia znajdującego się w szkole oraz na jakie przepisy mogę się powołać?
2. Jakie konsekwencje powinnam wyciągnąć wobec tego rodzica w kontekście ataku słownego i agresji wobec nauczyciela prowadzącego zajęcia oraz krytyki jego pracy w obecności uczniów ? Czy powinnam - zgodnie z obowiązkami dyrektora szkoły- odnieść się do przepisów dotyczących funkcjonariusza publicznego, którym jest nauczyciel i potraktować tę sytuacje jako przestępstwo zniewagi? Czy powinnam te sytuację zgłosić, by była ścigana z urzędu ? Na jakie przepisy mogę się powołać ?
3.Czy jakiekolwiek przepisy określają standardy zachowań "osób trzecich" w obecności uczniów w szkole ( chodzi o dzieci, które były świadkami sytuacji i były przestraszone). Na jakie przepisy prawa mogę się powołać ?
Oczywiście podejmę kroki w postaci spotkania z tym rodzicem w obecności wychowawcy, pedagoga i psychologa szkolnego itp. Ale nie mogę pozwolić na jakąkolwiek ingerencję i agresję wobec moich uczniów i nauczycieli, szczególnie , gdy znajduję się na terenie placówki. Dlatego - potrzebuję porady i odwołań do konkretnych przepisów.
Z góry dziękuję za szybką odpowiedź.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe