Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Uzupełniam dane dotyczące ZFSŚ. Osoba, która zwolniła się i przeszła na utrzymanie męża wróciła do pracy na gospodarstwie rolnym wielohektarowym, które prowadził jej mąż. O ile nie zataiła danych to rolnictwo było ich (jej i męża) podstawowym źródłem dochodów. Taki powód zwolnienia podała w podaniu o rozwiązanie z nią stosunku pracy. Było to dokładnie w kwietniu 1988 r., a teraz chce, aby ponownie objąć ją funduszem socjalnym.
Na mocy ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych do korzystania ze środków funduszu uprawnione są dwie grupy osób, tj.: pracownicy danego zakładu pracy i ich rodziny oraz emeryci i renciści - byli pracownicy zakładu pracy wraz z członkami ich rodzin. Prawo korzystania ze środków funduszu może zostać przyznane w regulaminie gospodarowania funduszem także innym osobom. Odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych, funkcjonujący w szkole, dokonuje się na podstawie następujących przepisów: 1) dla nauczycieli na podstawie art. 53 ust. 1 ustawy - Karta Nauczyciela; 2) dla nauczycieli będących emerytami, rencistami lub nauczycielami pobierającymi świadczenie kompensacyjne na podstawie art. 53 ust. 2 ustawy - Karta Nauczyciela; 3) dla pracowników niebędących nauczycielami na podstawie art. 5 ust. 2 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. Art. 53 ust. 2 ustawy - Karta Nauczyciela stanowi, że dla nauczycieli będących emerytami, rencistami lub nauczycielami pobierającymi świadczenie kompensacyjne dokonuje się odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych w wysokości 5% pobieranych przez nich emerytur, rent oraz nauczycielskich świadczeń kompensacyjnych. Biorąc pod uwagę brzmienie ww. przepisu, logiczne wydaje się, że dla prawidłowej realizacji tej zasady oraz poprawnego określenia ogólnej puli środków na ten cel w budżecie jednostki samorządu terytorialnego, informacje służące skalkulowaniu wysokości emerytur, rent i nauczycielskich świadczeń kompensacyjnych nauczycielskich powinny opierać się na faktycznych danych. W związku z powyższym dane niezbędne do prawidłowego naliczenia odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych powinny być zbierane i weryfikowane przez poszczególne szkoły (placówki), w których nauczyciele będący emerytami, rencistami lub nauczycielami pobierającymi świadczenie kompensacyjne korzystają ze świadczenia Funduszu. W Karcie Nauczyciela ustawodawca pośrednio wskazał, że pozyskanie tych danych należy do dyrektora szkoły, ponieważ wskazuje szkołę jako jednostkę właściwą do dokonania odpisu. Powyższe potwierdzają także przepisy ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, do której odwołuje się art. 53 ust. 5 ustawy - Karta Nauczyciela. Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych zasady i warunki korzystania z usług i świadczeń finansowanych z ZFŚS oraz zasady przeznaczania środków Funduszu na poszczególne cele i rodzaje działalności socjalnej, są ustalone przez pracodawcę w regulaminie, w uzgodnieniu z zakładowymi organizacjami związkowymi. Pracodawca, u którego nie działa zakładowa organizacja związkowa, uzgadnia regulamin z pracownikiem wybranym przez załogę do reprezentowania jej interesów. Wysokość dofinansowania z Funduszu powinno być uzależnione od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej. Przedstawiając powyższe wyjaśnienie, uprzejmie informuję, że opinie Ministerstwa Edukacji Narodowej nie stanowią wiążącej wykładni prawa.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy dyrektor przedszkola, powołując się na § 12 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny, z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący przedszkole, na wspólny wniosek dyrektora przedszkola i rady przedszkola, a w przypadku braku rady przedszkola – na wspólny wniosek dyrektora przedszkola i rady rodziców) może oprócz przerwy wakacyjnej ustalić inne wolne dni, np. 31 października (poniedziałek - dzień przed ustawowo wolnym wtorkiem 1 listopada)?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy wydrukowane oceny ucznia przechodzącego w trakcie roku szkolnego do innej placówki z Librus Synergia mogą stanowić załącznik do zaświadczenia o przebiegu nauczania ucznia?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Do sierpnia 2020 r. byłam dyrektorem szkoły. Z kuratorium otrzymałam ocenę pracy bardzo dobrą. Obecnie jestem nauczycielem i nowy dyrektor obniżył mi dodatek motywacyjny i przyznał mi najniższą nagrodę na DEN. Jako dyrektor dbałam o podnoszenie efektów nauczania - podniosły się wyniki egzaminu ósmoklasisty, szczególnie z matematyki, tylko w ostatnim półroczu (nie będę wspominać wcześniejszych) zadbałam o to by wymieniono instalację elektryczną w jednym z budynków szkoły, został naprawiony dach, wymieniono rynnę, pozyskałam sponsorów. Jako nauczyciel prowadziłam lekcje otwarte dla stażysty, a także dla rodziców, przeprowadziłam międzyszkolny konkurs. przygotowywał uczniów do konkursów plastycznych, systematycznie brałam udział w szkoleniach i kursach itp. Obecnie czuję się, jakbym została ukarana za to, że szkoła, w której pełniłam funkcję dyrektora przez 5 lat, zaczęła „błyszczeć”. Nie spodziewałam się takiego podziękowania. Proszę o odpowiedz, do kogo, gdzie powinnam się zwrócić o równe traktowanie. I wyjaśnienie takowego potraktowania mojej osoby.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o przykładowy arkusz kontrolny zabezpieczenia dokumentacji w poradni psychologiczno - pedagogicznej (np. PrgMan, wewnętrzne przesyłanie opinii orzeczeń) przetwarzanej w formie elektronicznej. Dziękuję.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Niepubliczny Punkt Przedszkolny jest czynny w godzinach8-13, czy zajęcia rehabilitacyjne w ramach rewalidacji mogą odbywać się po godzinie 13?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe