Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W jaki sposób można wyegzekwować brak płatności za przedszkole (dokładnie za posiłki w przedszkolu) od rodzica, który nie reguluje opłat już od dwóch lat? Czy można nie przyjąć dziecka do przedszkola na kolejny rok? Upomnienia kończą się tylko obietnicą zapłaty.
W przypadku publicznego przedszkola, brak płatności za posiłki nie stanowi podstawy odmówienia kontynuowania wychowania przedszkolnego przez dziecko, gdy rodzic składa stosowną deklarację na podstawie art. 153 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2020 r., poz. 910. Jeżeli opłaty nie są wnoszone w samorządowym przedszkolu, wierzyciel (gmina) może natomiast prowadzić egzekucję administracyjną zaległych należności na zasadach uregulowanych w art. 52 ust. 15 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych, Dz.U. z 2020 r., poz. 17 oraz ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz.U. z 2019 r., poz. 1438 ze zm.). Organ prowadzący publiczne niesamorządowe przedszkole mógłby dochodzić zapłaty zaległości w opłatach za wyżywienie w postępowaniu cywilnym. Z kolei w niepublicznym przedszkolu kontynuowanie wychowania przedszkolnego jest uzależnione od tego, czy na każdy rok szkolny są zawierane odrębne umowy (wówczas można przyjąć, jeśli jest to zgodne ze statutem, że nie zostanie zawarta nowa umowa) lub czy zaległości w opłatach uzasadniają rozwiązanie dotychczasowej dłuższej umowy zgodnie z jej postanowieniami oraz treścią statutu konkretnego niepublicznego przedszkola – art. 172 ust. 2 pkt 7 PO.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Co mówią przepisy prawne na temat zmian organizacyjnych w szkole, które uniemożliwiają dalsze zatrudnienie nauczyciela w pełnym wymiarze?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Uprzejmie proszę o pomoc w kwestii wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe w dniu wolnym od zajęć dydaktycznych, np. 14 października, czyli DEN:
1. Regulamin wynagradzania nauczycieli reguluje jedynie kwestię szczegółowych warunków obliczania i wypłacania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe.
2. Zgodnie z art. 39 ust. 4 należność za godz. ponadwymiarowe to składnik wynagrodzenia, którego wysokość może być ustalona jedynie na podstawie już wykonanych prac, czyli wypracowanych godzin.
3. Z zasady wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną, zaś za czas niewykonywania pracy pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia tylko wówczas, gdy poszczególne przepisy prawa pracy tak stanowią (art. 80 Kodeksu pracy w zw. z art. 91c ust. 1 Karty Nauczyciela. Nauczycielowi przysługuje zatem wynagrodzenie za niezrealizowane godziny ponadwymiarowe, jeżeli był gotów do ich wykonywania, a doznał przeszkód z przyczyn dotyczących szkoły (art. 81 § 1 Kodeksu Pracy.
4. W mojej ocenie nauczyciele nie byli gotowi do realizowania zajęć dydaktycznych, gdyż te zajęcia nie mogły odbyć się z uwagi na organizację roku szkolnego, czyli nie przysługuje im wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe.
Czy podzielają Państwo moją opinię?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Na jakiej podstawie, zgodnie z prawem przyjąć do szkoły dziewczynkę Z Tybetu przywiezioną do Polski przez Fudację SAM DŻUB LING na zaproszenie i przekazanej pod opiekę polskiej rodzinie, zamieszkałej w moim obwodzie szkolnym. Jakich dokumentów żądać, kogo o nie prosić? Jaką podstawą prawną sie kierować? Prosze o pomoc. Z poważaniem Małgorzata Kolon
- W związku z tym, iż ma być jeden statut, to który artykuł znajduje zastosowanie do statutu 112 czy 98 prawa oświatowego? W przykładowym statucie ośrodka szkolno-wychowawczego w Państwa zasobach (ze stanem prawnym na dzień 1-go września br.) jest statut ośrodka, który odsyła do statutów poszczególnych szkół, dlaczego?
W takim razie czy szkoła podstawowa specjalna wchodząca w skład ośrodka nie funkcjonuje odrębnie, np. w przypadku likwidacji ośrodka automatycznie zostaje zlikwidowana szkoła specjalne?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Chciałabym wyjaśnić skrót SND- stopień nauczyciela dyplomowanego. Komisja kwalifikacyjna na ten stopień zakwestionowała moje osiągnięcia na szczeblu lokalnym oraz nagrody dyrektora. Uzasadnienie: Kurator uwzględnia tylko osiągnięcia na szczeblu ogólnopolskim i nagrody od Kuratora do Ministra. Komisja przez to obniżyła mi ilość przyznanych punków. Czy Komisja Kwalifikacyjna na stopień nauczyciela dyplomowanego miała rację?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe