Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W jakich sytuacjach jest możliwe usunięcie dziecka z oddziału przedszkolnego, skoro nie jest uczniem i nie podlega przeniesieniu do innej placówki przez kuratora, a jednocześnie spełnia obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego w danej placówce? Ogólnie rzecz biorąc, dziecko przejawia zachowania aspołeczne i demoralizujące w stosunku do innych dzieci. Szkoła oczywiście podjęła liczne działania we współpracy z PPP oraz Sądem rodzinnym, ale pozostali rodzice domagają się usunięcia dziecka z oddziału. Czy w Statucie można określić sytuacje, w których dyrektor może skreślić takie dziecko z listy?
Ustawa nie przewiduje takiej możliwości. Oznacza to, że: 1) dyrektor przedszkola nie może skreślić dziecka objętego obowiązkiem przedszkolnym, 2) pod wpływem rodziców innych dzieci dyrektor nie może usunąć dziecka z przedszkola, 3) w statucie nie mogą znaleźć się proponowane w pytaniu zapisy. Natomiast przedszkole w ścisłej współpracy z rodzicami powinni poszukiwać rozwiązań, włączając do współpracy poradnię psychologiczno-pedagogiczną (szczegółowa diagnoza, zalecenia i wskazówki do pracy z dzieckiem). Przedszkole także powinno na bieżąco i ciągle informować sąd rodzinny, nawet, jeśli działania te od razu nie przynoszą rezultatu. Sąd należy także informować o bezskuteczności podejmowanych licznych działań ze strony przedszkola. Z pytania nie wynika, czy przedszkole współpracuje z takimi instytucjami jak GOPS (MOPS) oraz Policja. Nie wiemy, jaka jest sytuacja rodzinna dziecka, jakie są przyczyny takiego zachowania. Wiemy na pewno, że powinno być objęte szeroko rozumianą pomocą psychologiczno-pedagogiczną (specjalistyczną). Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia, wynikających m. in: 1) z niepełnosprawności; 2) z niedostosowania społecznego; 3) z zagrożenia niedostosowaniem społecznym.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Uczeń szóstej klasy szkoły podstawowej otrzymał od kwietnia br. orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania. Ile szkoła powinna przeznaczyć mu godzin nauczania indywidualnego i na jakiej podstawie? Jak ocenić przedmioty, których szkoła nie będzie z uczniem prowadzić?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń w I semestrze przeszedł na edukację domową ze względu na stan zdrowia, jednak chciałabym, aby w tym semestrze poszedł do szkoły specjalnej, gdyż ma zespół Aspergera. Dyrekcja oczekuje klasyfikacji z I semestru, jednak w edukacji domowej egzaminy są z całości materiału pod koniec roku. Jak rozwiązać ten problem?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Przy szkole podstawowej jest obecnie oddział przedszkolny dla dzieci 5-cio i 6- cioletnich. Czy organizacja nowego oddziału dla 3 i 4- latków skutkuje zmianą organizacyjną szkoły ( w zespół szkolno - przedszkolny), czy też może w dalszym ciągu pozostać szkołą podstawową z oddziałami przedszkolnymi? Mówimy o pracy w ramach 25 godzin.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W ustawie o systemie oświaty w art. 5a ust. 4 został określony obowiązek sporządzania i przedstawiania informacji o stanie realizacji zadań oświatowych w tym także wyniki egzaminu gimnazjalnego, zgodnie z którym: „Organ wykonawczy JST, w terminie do 31 października, przedstawia organowi stanowiącemu powyższą informację”. Jak to wygląda po 1 września 2017 r. jeżeli chodzi o wyniki egzaminu gimnazjalnego, ponieważ ten art. w ustawie o systemie oświaty został uchylony, a prawo oświatowe w art. 11, ust. 7 nie wymienia egzaminu gimnazjalnego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o odpowiedź na pytanie dotyczące godzin do dyspozycji dyrektora w gimnazjum: czy dyrektor może zwiększyć ilość godzin na realizację podstawy programowej z danego przedmiotu na okres 3 miesięcy, a później na kolejny przedmiot, podczas realizacji którego nastąpił problem z rytmicznością ze względu na nieobecności nauczyciela? Czy konieczne jest zaplanowanie tej godziny na okres co najmniej jednego semestru?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe