Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W klasach IV-VI szkoły podstawowej wprowadzony został dodatkowy język rosyjski w wymiarze 2 godzin tygodniowo. Godziny te zostały wprowadzone decyzją organu prowadzącego. Nie mamy tu do czynienia z oddziałami dwujęzycznymi. Czy rodzice mogą zrezygnować z uczęszczania na język rosyjski w następnym roku szkolnym?
W oddziale ogólnodostępnym (nie dwujęzycznym) w klasach VII-VIII obowiązkowa jest nauka dwóch języków obcych nowożytnych, zgodnie z załącznikiem nr 1 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 kwietnia 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz.U. z 2019 r., poz. 639). Jeżeli jest to jedyny drugi język obcy nauczany w szkole, rodzice nie mogą zrezygnować z uczęszczania przez dzieci na język rosyjski. Z kolei jeżeli w szkole jest więcej dodatkowych języków obcych do wyboru, nauczanych jako drugi obowiązkowy język zgodnie z ramowym planem nauczania np. w grupie międzyoddziałowej, rodzice uczniów klas VII – VIII według zasad określonych w statucie szkoły (lub w ich braku – na podstawie uznaniowej decyzji dyrektora) będą mogli zmienić język rosyjski na inny (art. 98 ust. pkt 17, art. 68 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2019 r., poz. 1148 ze zm.). Z kolei jako zajęcia dodatkowe spoza tzw. ramówki, są one co do zasady nieobowiązkowe dla uczniów klas IV-VI i rodzice tych uczniów mogą zrezygnować z zajęć z drugiego języka w każdym czasie. Wyjątkiem byłaby sytuacja, gdyby również w tych klasach język rosyjski jako przedmiot spoza podstawy programowej i ramówki został wprowadzony do rozkładu zajęć przez dyrektora, po przyznaniu przez organ prowadzący na wniosek dyrektora dodatkowych godzin na realizację dodatkowych zajęć edukacyjnych - § 3 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 ww. rozporządzenia. Po wprowadzeniu do rozkładu zajęć, dodatkowe zajęcia stają się zajęciami obowiązkowymi dla uczniów i rodzice nie mogą z nich zrezygnować, jeśli są przewidywane w wyższej klasie.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Przygotowuję arkusz organizacyjny, bardzo proszę o informację jakie pensum mają zajęcia korekcyjno - kompensacyjne,zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno- społeczne, gimnastyka korekcyjno- kompensacyjna i zajęcia dydaktyczno wyrównawcze.Wójt wydał zarządzenie, że wszystkie zajęcia o charakterze terapeutycznym mają pensum 22.Proszę o podstawę prawną. Dziękuję za pomoc.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Moje pytani dotyczy wysokości dotacji przekazywanej przez gminę stowarzyszeniu na prowadzenie szkoły. Umowa zawarta pomiędzy gminą, a stowarzyszeniem ustala, że gmina przekazuje stowarzyszeniu dotację na 1 ucznia w kwocie jaką ponosi na utrzymanie ucznia w tego samego typie szkół prowadzonych przez gminę. Moje pytanie brzmi, gdyby się okazało, że subwencja otrzymywana od państwa na jednego ucznia jest wyższa od dotacji przekazywanej stowarzyszeniu, to czy gmina ma obowiązek wyrównać stowarzyszeniu środki do wysokości subwencji oświatowej otrzymywanej od państwa?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W roku szkolnym 2015/16 w gimnazjum rozpocznie naukę uczennica z zespołem Aspergera. W szkole podstawowej dziecko uczyło się języka niemieckiego. Czy w gimnazjum, na prośbę rodziców, można zmienić nauczanie języka na angielski (oczywiście poziom III.0)
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Chciałabym, aby doprecyzowano zrozumienie w przypadku pracowników poradni działań wchodzących w pensum objętych dodatkiem za warunki trudne. W poprzedniej odpowiedzi zawarto informację, cyt: "W poradni za pracę w trudnych warunkach uważa się prowadzenie badań psychologicznych i pedagogicznych, w tym badań logopedycznych, udzielanie dzieciom i młodzieży pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym pomocy logopedycznej, pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu, a także udzielanie rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej związanej z wychowywaniem i kształceniem dzieci i młodzieży (§ 8 pkt 19 ww. rozporządzenia)". Pracownicy na skutek ograniczenia funkcjonowania poradni zostali przeniesieni do pracy zdalnej. W ramach swoich obowiązków kontaktują się telefonicznie z pracownikami, rodzicami i dziećmi, udzielając wsparcia psychologiczno-pedagogicznego. Czy udzielanie takiego wsparcia mieści się w definicji pracy w warunkach trudnych? Rozmowy z dziećmi służą zabezpieczeniu ich funkcjonowania, zaś rodzicom przekazują informację o metodach wychowania, w tym wspierania dzieci w aktualnym czasie. Czy taka praca nie wpisuje się w rozumienie pensum? W rozporządzeniu dot. dodatków do wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli nie uznano, iż tylko bezpośredni kontakt z klientem spełnia definicję pomocy psychologiczno-pedagogicznej ujętej w ww. rozporządzeniu. W innych poradniach pracownicy świadczą pomoc telefonicznie otrzymując za taką pracę wszystkie składniki wynagrodzenia, w tym za warunki trudne (m.in. poradnie w Sosnowcu, Jastrzębiu-Zdroju, Czeladzi). Zarządzeniem dyrektora zobowiązano pracowników do realizowania działań związanych m.in. z kontaktem z klientami. Czyli pracownicy mają jednocześnie realizować działania z dzieckiem/rodziną i na jej rzecz, a jednocześnie być pozbawieni dodatku za warunki pracy, którą podejmują w obszarze pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Nie do końca jest to dla mnie jasne.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Mam pytanie ad. legitymacji służbowych nauczycieli. W ostatnim numerze miesięcznika Monitor Prawny Dyrektora przeczytałam informację, iż nauczyciele zatrudnieni w szkołach ponadgimnazjalnych w publicznych Centrach Kształcenia Ustawicznego na podstawie legitymacji nauczycielskich nie posiadają żadnych ulg np. na przejazdy. Proszę o opinię na ten temat.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe