Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W połowie roku szkolnego doszło do czwartej klasy szkoły podstawowej dziecko, które przez 3 lata uczyło się języka angielskiego. W naszej szkole obowiązuje język niemiecki. Jak nauczyciel powinien dostosować program do ucznia i z nim pracować?
Rozporządzenie określa m. in. szczegółowe warunki przechodzenia ucznia ze szkoły publicznej lub szkoły niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej jednego typu do szkoły publicznej innego typu albo do szkoły publicznej tego samego typu.Różnice programowe z obowiązkowych zajęć edukacyjnych realizowanych w oddziale szkoły, do której uczeń przechodzi, są uzupełniane na warunkach ustalonych przez nauczycieli prowadzących obowiązkowe zajęcia edukacyjne w tym oddziale. W przypadku ucznia przechodzącego ze szkoły publicznej lub szkoły niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej jednego typu do szkoły publicznej tego samego typu albo szkoły publicznej innego typu, który w szkole, z której przechodzi, nie realizował obowiązkowych zajęć edukacyjnych, które zostały zrealizowane w oddziale szkoły, do której przechodzi, dyrektor szkoły zapewnia uczniowi warunki do zrealizowania treści nauczania z tych zajęć, do końca danego etapu edukacyjnego. Jeżeli z powodu rozkładu zajęć edukacyjnych lub innych ważnych przyczyn nie można zapewnić uczniowi, o którym mowa wyżej, przechodzącemu do szkoły publicznej innego typu, warunków do zrealizowania treści nauczania z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, które zostały zrealizowane w oddziale szkoły, do której uczeń przechodzi, dla ucznia przeprowadza się egzamin klasyfikacyjny z tych zajęć. W przypadku gdy uczeń w szkole, z której przechodzi, zrealizował obowiązkowe zajęcia edukacyjne i uzyskał pozytywną roczną ocenę klasyfikacyjną, a w oddziale szkoły, do której przechodzi, zajęcia te są lub będą realizowane w tym samym lub w węższym zakresie, uczeń jest zwolniony z obowiązku uczestniczenia w tych zajęciach. Jeżeli uczeń w szkole, z której przechodzi, uczył się jako przedmiotu obowiązkowego języka obcego nowożytnego innego niż język obcy nowożytny nauczany w oddziale szkoły, do której przechodzi, a rozkład zajęć edukacyjnych uniemożliwia mu uczęszczanie w innym oddziale lub grupie w tej szkole na zajęcia z języka obcego nowożytnego, którego uczył się w szkole, z której przechodzi, uczeń jest obowiązany: 1) uczyć się języka obcego nowożytnego nauczanego w oddziale szkoły, do której przechodzi, wyrównując we własnym zakresie różnice programowe do końca roku szkolnego, albo 2) kontynuować we własnym zakresie naukę języka obcego nowożytnego, którego uczył się w szkole, z której przechodzi, albo 3) uczęszczać do oddziału w innej szkole na zajęcia z języka obcego nowożytnego, którego uczył się w szkole, z której przechodzi.Oznacza to, że dla dla ucznia, który wybierze jedno z dwóch ostatnich możliwości, szkoła organizuje egzamin klasyfikacyjny na zasadach art. 44l ustawy o systemie oświaty i przepisami wydanymi na podstawie art. 44zb tej ustawy.
Podstawa prawna:1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 13 sierpnia 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków przechodzenia ucznia ze szkoły publicznej lub szkoły niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej jednego typu do szkoły publicznej innego typu albo do szkoły publicznej tego samego typu, w szczególności § 8; 2. Ustawa o systemie oświaty z dnia 7.09.1991 r. (ze zm.), szczególności art. 44l, 44zb.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy jest akt prawny dotyczący zawartości teczki wychowawcy w edukacji wczesnoszkolnej oraz w klasach starszych?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Uczniowie dobrowolnie podpisali notatkę z rozmowy z dyrektorem i pedagogiem informującą, że potwierdzają zapisy jakie dokonali anonimowo na kartkach (zapisy tyczyły się uwag uczniów dotyczących nauczania danego przedmiotu i wypowiedzi nauczyciela do uczniów). Spotkanie odbyło się na prośbę uczniów i wychowawcy. Notatka została sporządzona na potrzeby szkoły. Czy postąpiono niezgodnie z prawem? Uczniowie mają 14 lat, w klasie nie ma ucznia niepełnosprawnego intelektualnie. Nadmieniam, że rodzice wnosili zastrzeżenia co do pracy nauczyciela.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy w szkole publicznej prowadzonej przez stowarzyszenie decyzją organu prowadzącego w pewnych warunkach można powołać stanowisko wicedyrektora przy ośmiu oddziałach w szkole?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Mam pytanie odnośnie podręczników. Czy procedury darmowych podręczników muszą być ujęte w statucie szkoły?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o interpretację przepisów dotyczących Regulaminu Pracy w szkole podstawowej, a mianowicie przyznawania świadczeń, w tym przypadku herbaty. W obecnych zarządzeniu widnieje zapis, że wszyscy pracownicy otrzymują 100 g herbaty miesięcznie (proporcjonalnie do wymiaru i czasu zatrudnienia). Zapis chcielibyśmy zmienić tak, aby pracownicy zamiast 100 g herbaty otrzymywali "napoje gorące" czyli np. herbatę, kawę do użytku na terenie szkoły. Nie wręczać każdemu pracownikowi "przydziału" tylko zostawić do wspólnego użytku (w pokoju nauczycielskim, w pomieszczeniu gosp. dla pracowników niepedagogicznych) kawę i herbatę.
Czy istnieje możliwość w ramach tych środków zakupu ekspresu do kawy (lub w leasing) do użytku pracowników?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe