Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W procesie rekrutacji do szkoły ponadpodstawowej do technikum został przyjęty uczeń, który posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. W orzeczeniu zapisano, że potrzeba wynika z autyzmu oraz uczeń posiada niepełnosprawność intelektualną w stopniu lekkim. W związku z powyższym należy objąć go w szkole ogólnodostępnej pomocą psychologiczno-pedagogiczną, zorganizować zajęcia rewalidacyjne oraz dostosować wymagania. Uczeń spełnił wymagania w procesie rekrutacji i liczbę punktów gwarantujących mu przyjęcie do szkoły. Czy postąpiłam prawidłowo przyjmując ucznia do szkoły z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim? Nie znalazłam w przepisach prawa zapisu, który by mi tego zabraniał.
Zgodnie z art. 134 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r., poz. 1082 z późn. zm.) do klasy I publicznego technikum przyjmuje się kandydatów, którzy posiadają przede wszystkim:
1) świadectwo ukończenia szkoły podstawowej,
2) zaświadczenie lekarskie zawierające orzeczenie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do podjęcia praktycznej nauki zawodu, wydane zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 26 sierpnia 2019 r. w sprawie badań lekarskich kandydatów do szkół ponadpodstawowych lub wyższych i na kwalifikacyjne kursy zawodowe, uczniów i słuchaczy tych szkół, studentów, słuchaczy kwalifikacyjnych kursów zawodowych oraz doktorantów (Dz. U. z 2019 r., poz. 1651).
Jeżeli orzeczenie nie zawiera informacji o istnieniu przeciwwskazań zdrowotnych do wykonywania i odbywania praktycznej nauki zawodu to nie ma powodu do odmowy przyjęcia ucznia, który przeszedł pozytywnie tryb rekrutacyjny, do szkoły pomimo wystawionego przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
Dyrektor postąpił prawidłowo przyjmując ucznia do szkoły, pomimo niepełnosprawności intelektualnej w stopniu lekkim.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej klasy I integracyjnej zamieściła informacje w komunikatorze WhatsApp w dniu 16 stycznia 2023 r., w którym poinformowała rodziców i uczniów o wzięciu zwolnienia lekarskiego z powodu wyczerpania na skutek nagannego zachowania ucznia. Wskazała, że nie jest w stanie prowadzić lekcji, bo codziennie musi ukrywać przed uczniami łzy, odczuwając niemoc z powodu takiego zachowania jak opluwanie, kopanie, wyzywanie, pokazywanie środkowego palca, używanie wulgaryzmów itp. W innej wiadomości nazwała ucznia tej klasy terrorystą. Nauczycielka wyraziła zgodę na prowadzenie tej grupy, choć nie należy do łatwych, ze względu na obecność w niej 5 uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. W wiadomości nie wymieniła ucznia z nazwiska, jednak nie zmienia to postaci rzeczy, ponieważ wszyscy zainteresowani wiedzą, o kogo chodzi. Pani zatem w nieuprawniony sposób publicznie obwiniła ucznia za doprowadzenie swojej osoby do wyczerpania.
Ponadto, uczeń został przyjęty do klasy integracyjnej, w której liczba dzieci nie może być większa niż 20 i nauczycielka została wsparta innym nauczycielem współorganizującym proces kształcenia w wymiarze 19 godzin tygodniowo (nauczyciel ten jest również psychologiem szkolnym), który ze wszystkimi uczniami z orzeczeniami prowadzi indywidualne lub grupowe zajęcia specjalistyczne zalecone przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną. Pierwsze pisemne informacje dotyczące zachowania ucznia otrzymałam dopiero 11 stycznia 2023 r. Nauczycielka obecnie odbywa staż awansu zawodowego na nauczyciela dyplomowanego. Zwróciła się do mnie o cząstkową ocenę za okres stażu, ponieważ zatrudniła się w innej placówce od 1 marca 2023 r. Czy ze względu na postępowanie nauczycielki (brak prowadzenia dokumentacji szkolnej, nie uzupełnienie opisów śródrocznych uczniów w terminie, oraz zasiłek chorobowy ze względu na wyczerpanie psychiczne, jeszcze w grudniu, o czym dowiedziałam się od rodzica w tygodniu poprzedzającym zwolnienie lekarskie) należy wystawić negatywną ocenę stażu? Czy należy wystawić pisemne upomnienie dla nauczyciela z uwagi na tę sytuację i niepedagogiczne zachowanie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy można udzielić urlopu zdrowotnego nauczycielowi z 15 letnim stażem, który zatrudniony jest na czas nieokreślony, w bieżącym roku szkolnym ma pełny wymiar czasu pracy, jednak w roku szkolnym 2012/2013 przez okres jednego miesiąca pracował w wymiarze 16/18?
- Uczeń odszedł ze szkoły z końcem roku (w czerwcu) do innej. Rodzic odebrał papiery. W lipcu dostaliśmy informację ze szkoły, do której został przyjęty, o tym fakcie. Matka nie złożyła wniosku o wydanie odpisu arkusza ocen. A teraz mówi, że stwarzamy problemy. Czy mamy obowiązek przesłać odpis arkusza bez żadnego wniosku z jej strony? Boję się, że zostanę oskarżony o naruszenie RODO i udostępnienie danych syna bez zgody rodzica, co ta pani już wcześniej czyniła.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Ile godzin wychowania do życia w rodzinie powinno być teraz w cyklu 5 letnim (4-8), a ile godzin języka mniejszości narodowej- j. niemieckiego i historii i kultury Niemiec również w tym (nowym) cyklu? I to wszystko to są zajęcia dodatkowe?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Rodzic wychowanka dostarczył dyrektorowi przedszkola w jednym czasie (22 września 2017r.) opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. W treści opinii o wczesnym wspomaganiu i orzeczeniu występują te same zalecenia (podobna treść). 1. Czy jako dyrektor jestem zobowiązana do organizacji odrębnych zajęć?
2. W treści orzeczenia o kształceniu specjalnym nie ma wskazania o zatrudnianiu dodatkowego nauczyciela wspomagającego lub pomocy nauczyciela. Czy jestem do tego zobowiązana jako dyrektor?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe