Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W szkole niepublicznej specjalnej funkcjonują niewielkie klasy złożone z uczniów z tą samą niepełnosprawnością. Czy istnieje możliwość dokonania zmiany w trakcie roku szkolnego i utworzenia klasy łączonej I i II złożonej z dzieci z autyzmem, której liczebność nie przekracza 4 dzieci? Czy potrzebna jest uchwała rady czy zarządzenie dyrektora do tworzenia klasy? Czy należy zgłosić do kuratorium fakt połączenia oddziałów? Czy nadal prowadzone są dzienniki osobno dla każdego z oddziałów?
Kwestię tę regulują dwa rozporzadzenia MEN:
- w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół z dnia 9 lutego 2007 z późn. zmianami - załącznik nr 2 ramowy statut publicznej szkoły podstawowej) - § 5.
- w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych z dnia 7 lutego 2012 r. z późn. zmianami- § 4.
Z zapisów wynika jasno, iż
- Łaczenie klas w szkole podstawowej, w tym w szkole podstawowej specjalnej, występuje tylko:
- na tym samym etapie edukacyjnym (klasy O-III lub IV-VI) albowiem nie łączy się zajęć w klasach realizujących różne podstawy programowe
- gdy liczebność dzieci w każdej z klas wynosi mniej niż 10.
W ramowym statucie dla gimnazjum oraz liceum ogólnokształcącego takiej możliwości nie ma.
- Klasy łączone tworzone są na podstawie zatwierdzonego przez organ prowadzący szkołę arkusza organizacyjnego szkoły – także na podstawie aneksu wprowadzającego zmiany w trakcie roku szkolnego. Organ prowadzący i organ nadzoru pedagogicznego powinny wypowiedzieć się w tej sprawie. Z tym, że organ prowadzący nie musi określać sposobu łączenia klas – nie ma takiej delegacji ustawowej.
- Statut szkoły musi zawierać zapis przewidujący możliwość łączenia klas wraz z opisem w jakim zakresie i na jakich zasadach – należy więc najpierw statut zmodyfikować.
Nie można zapomnieć, że nauczyciel w klasie łączonej musi realizować podstawę programową i że lekcja powinna dotyczyć zagadnień zawartych w programie nauczania różnych klas. W czasie jednej lekcji mogą być więc omawiane różne tematy. Nie ma przepisu decydującego ile dzienników lekcyjnych należy prowadzić w klasie łączonej, zatem decyzja należy do dyrektora szkoły.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy można zmienić zupełnie statut gimnazjum, ponieważ z aktualnego chcemy wykreślić sporo zapisów i dopisać inne?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Rodzic - nauczyciel szkoły do której uczęszcza dziecko prosi pisemnie o wydanie opinii o jego synu wychowawcę klasy, nie podając do czego jej potrzebuje. Czy wychowawca jest zobowiązany do wydania tej opinii?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Bardzo proszę o zamieszczenie instrukcji na temat przechowywania i kasowania pieczątek w szkole.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy mogłabym otrzymać przykładowy regulamin świadczeń socjalnych? Muszę zaktualizować nasz regulamin i nie wiem, czy np. za warsztaty językowe dla dziecka należy się zwrot, czy muszę dać dopłatę dla każdego, kto złoży wniosek o dofinansowanie sanatorium?
- Czy uczeń ma prawo do poprawy każdej oceny bieżącej?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe