Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W związku z obowiązkiem opiniowania arkusza organizacyjnego szkoły na przyszły rok szkolny przez związki zawodowe mam pytanie dotyczące tego, czy obowiązkiem dyrektora szkoły jest przekazanie arkusza organizacji pracy na przyszły rok związkowi zawodowemu, do którego w szkole nie należy żaden pracownik. Jaka jest podstawa prawna takiego obowiązku?
Orzecznictwo jest niejednolite w kwestii tego, czy międzyzakładowa organizacja związkowa, której żaden pracownik nie pracuje u danego pracodawcy, a swoim zasięgiem terytorialnym określonym w statucie lub uchwałach tej organizacji obejmuje pracodawcę, może korzystać z uprawnień organizacji zakładowej, czy nie, co m.in. dotyczy opiniowania arkusza organizacyjnego (art. 34 ust. 1 w zw. z art. 251 ust. 1 UoZZ, art. 110 ust. 2 PO). Odnośnie arkusza organizacyjnego brak jest stanowisk sądów administracyjnych, natomiast orzeczenia dotyczą organizacji związkowych biorących udział w komisjach konkursowych na dyrektora szkoły. Zgodnie z jednym stanowiskiem, międzyzakładowa komisja związkowa korzysta z uprawnień organizacji związkowej, gdy zgodnie ze swoimi wewnętrznymi regulacjami obejmie pracodawcę, pomimo że żaden jej pracownik u niego nie działa (wyrok WSA w Kielcach z 6.11.2013 r., II SA/Ke 701/13). Natomiast inny pogląd stanowi o wymogu zatrudnienia co najmniej jednego pracownika u tego pracodawcy (wyrok WSA w Bydgoszczy z 18.10.2017 r., II SA/Bd 944/17). Dodatkowo w uzasadnieniu wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 4.07.2017 r., I OSK 790/17 podkreślono, że międzyzakładowa organizacja związkowa, która obejmuje swym działaniem szkołę na podstawie swoich wewnętrznych regulacji, nie korzysta z uprawnień organizacji zakładowej, gdy organizacja ta nie przedstawia co kwartał - według stanu na ostatni dzień kwartału - w terminie do 10 dnia miesiąca następującego po tym kwartale, informacji o łącznej liczbie członków tej organizacji, w tym o liczbie pracowników u pracodawców objętych działaniem tej organizacji (art. 251 ust. 2 w zw. z art. 34 ust. 2 UoZZ). Z ostrożności stosując pierwszy, dalej idący pogląd można przyjąć, że arkusz powinna zaopiniować międzyzakładowa organizacja związkowa wymieniona w art. 110 ust. 2 PO nawet, gdy żaden jej pracownik nie jest zatrudniony w szkole, ale organizacja ta obejmuje działaniem pracodawcę i wywiązuje się z ww. obowiązku informacyjnego o pracodawcy.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy jako dyrektor niepublicznego przedszkola mam obowiązek zarejestrować się na platformie SEO? Czy monitorowanie udzielanej pomocy psychologiczno pedagogicznej muszę wprowadzić na platformę SEO skoro nie otrzymałam takiej informacji z kuratorium. Koleżanka, która jest dyrektorem innego przedszkola taką informację otrzymała elektronicznie. Ja nie. Na stronie ministerstwa jest napisane że wyznaczeni dyrektorzy to uzupełniają. Jak ta sprawa tak naprawdę wygląda?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy art.63 ust.1 i 2 Karty Nauczyciela ma zastosowanie dla nauczycieli niepublicznych przedszkoli i szkół?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Otrzymałam informację z urzędu miasta, że od lipca zostanie zmniejszona dotacja (i oczywiście z takimi zmianami się liczymy zawsze), ale dalsza wiadomość informuje, że od października ta kwota ulegnie znacznemu pomniejszeniu. Ja jestem organem prowadzącym niepubliczne przedszkole i pobieram dotację z Urzędu miasta. Poprosiłam o wyjaśnienie, z jakiego powodu i do jakiej kwoty spadła kwota utrzymania dziecka w placówce publicznej. W odpowiedzi otrzymałam informację, że dotychczasowa kwota dotacji była wysoka, ponieważ był zaplanowany remont dużego przedszkola. Remont został wykonany, a inne nie są planowane, więc na oświatę przekazują mniejszą część budżetu. Moje pytanie, czy takie postępowanie jest zgodne z prawem? Organ prowadzący publiczne przedszkole zaplanował budowę klatki schodowej, więc na dany rok przeliczył zapotrzebowanie finansowe i przełożył to na koszt utrzymania dziecka w przedszkolu dając dużą dotację. Gdy plan został zrealizowany koszty utrzymania dziecka spadają i to znacznie, bo nie ma tak ogromnych inwestycji. Jednak jak to się ma do moich kosztów utrzymania dziecka, przecież one się nie zmieniły i otwierając przedszkole nie mogłam przewidzieć znaczącego spadku dotacji. Czy na tak duże inwestycje organ prowadzący nie może pozyskiwać środków bezpośrednio na ten cel, a nie przeliczać je na koszt utrzymania dziecka?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jak naliczyć odpis na ZFŚS na emerytowanego nauczyciela, którego ponownie zatrudniliśmy w naszej szkole? Czy uwzględnić go podwójnie: jako naszego emeryta oraz jako pracownika? Czy powinnam naliczyć odpis w wysokości 5% pobieranej przez niego emerytury - zgodnie z art.53 ust.2 KN, a dodatkowo wliczyć go do planowanej na 2016 r. (a na koniec 2015 roku - do przeciętnej) liczby zatrudnionych nauczycieli w przeliczeniu na pełny wymiar zajęć i dokonać odpisu zgodnie z art.53 ust.1 KN? A jak postąpić w przypadku ponownego zatrudnienia pracownika obsługi, który przeszedł na emeryturę? Czy mogę wliczyć go do liczby zatrudnionych pracowników, na których nalicza się odpis i dodatkowo wliczyć go do liczby emerytów, na których dokonuję zwiększonego odpisu w wysokości 6,25% podstawy?
- Czy szkoła podstawowa publiczna ale nie samorządowa tylko prowadzona przez osobę fizyczną musi zastosować się od maja do przepisów RODO? Jeżeli tak to czy na państwa stronie będzie coś o wdrażaniu tych przepisów?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe